Az 555 férőhelyes kétszintes A380 kifejlesztése, legyártása a legnagyobb projekt jelenleg a kereskedelmi repülésben. Az előzetes tervek szerint 2006 márciusában szolgálatba álló gép lesz a legnagyobb utasszállító repülő a világon.
Az Airbus a kilencvenes évek elején kezdte meg a több mint ötszáz férőhelyes gép terveinek elkészítését. Az európai repülőgépgyár vezetői a Boeing 747 Jumbo konkurensét és egyben örökösét akarták elkészíteni.
A tervezési munkák 1994. júniusában kezdődtek A3XX néven. Az Airbus-nak számos tanulmány terv konfigurációja készült el a kezdeti stádiumban volt amelyik tizenkét ülés képzelt el egymás mellett és volt olyan verzió, ami két függőleges vezérsíkkal látta volna el az A380-at.
A szerkezeti kialakításnál a cég mérnökei figyelembe vették a jelenleg üzemelő repülőterek paramétereit. Az akkori tervek szerint egy-egy repülőtéren csak minimális változtatást kellett volna tenni, hogy fogadhassák az új Airbust. Az akkori tervek nem voltak tökéletesek, mint tudjuk ma a legnagyobb problémát az okozza az értékesítésnél, hogy jelentősen át kell alakítani egy-egy fogadó repülőtér kiszolgáló egységeit, kifutópálya, guruló utak, utas terminál, hogy a Super Jumbo landolhasson. Ezeket a változtatásokat is beleszámítva a közvetlen müködési költsége a gépnek egy utasra számítva 15-20%-kal kevesebb, mint a 747-400-nak. A fedélzeten 49%-kal nőtt meg az ablak melletti férőhelyek száma valamint szélesebb ülésekkel, kényelmesebb folyosókkal növelték a repülő komfortosságát. A repülőgép müszaki paramétereit is a modern kor követelményeinek megfelelően alakították ki. Növelték a hatósugarat, a szállítható üzemanyag nagyságát és csökkentették a zaj és szennyező anyagok kibocsátásának mértékét.
A repülőgép pilótafülkéjében kétfős személyzet tartózkodik, munkájukat kinyitható kezelőszervek könnyítik meg. A modern GLARE kompozit anyagból készült A380-at négy darab Rolls-Royce Trent 900 vagy Engine Allience GP7200 típusú hajtómü emeli magasba.A tervezés középső szakaszában megváltoztatták a projekt nevét. Az A3xx-ből ekkor lett A380. A keresztelőnek a pontos dátuma 2000. december 19. Az apropója, hogy ekkor született meg a szándék nyilatkozat az ötvenedik gép értékesítéséről.
2001 elején elkészült az alap modell végleges kialakításának terve majd megkezdődött a prototípus elemeinek gyártása. 2002-ben már több mint hatezer ember dolgozott az óriás gépen. A gyártás több helyszínen folyt, így nagy kihívást jelentett az elkészült óriás elemek elszállítása az összeszerelő csarnokban. Volt olyan elem amely közúton, volt amelyik hajón érte el célját.
A végső összeszerelés után 2005. január 18-án lebbent le a fátyol az Airbus új repülőgépéről az A380-ról. A tervek szerint több verziót is készítenek az A380-ból. Az alap modell az 555 férőhelyes A380-800. A típus teherszállító változata lesz az A380-800F, amely közel 150 tonna rakományt tud elszállítani. A tervek szerint 2008-ban áll szolgálatba a FedEx flottájában. Az Airbus még két verziót tervez, az egyik az A380-700, amelyben 480 férőhely, a másik az A380-900, amelyben 656 férőhely lesz.
A gépek becsült ára 280 millió dollár/darab.
Müszaki paraméterek A380
Változat (A380)-700
-800
-800F
-900
Személyzet (fő)2
2
2
2
Utasok száma481 fő három osztályon, 608 fő egy osztályon
555 fő három osztályon, 840 fő egy osztályonteherszállító változat
656 fő három osztályon, 840 fő egy osztályon Hosszúság (m)67.9
73.0
73.0
79.4 m
Fesztávolság (m)79.8
79.8
79.8
79.8
Magasság (m)24.1
24.1
24.1
24.1
Szárnyfelület (m2)830.0
830.0
830.0
830.0
Üres gép tömege (kg)261.000
274.875
248.570
286.000
Max. felszálló tömeg (kg)540.000
540.000
583.000
590.000
Hajtómüveknégy darab Rolls-Royce Trent RB-967 vagy négy darab Engine Alliance GP-7267
Max. repülési sebesség (km/h)
955
955
955
955
Hatótávolság (km)
16.200
14.450
10.410
14.450
Eddigi megrendelők:
Air FranceEmirates AirlinesEtihad AirwaysFederal ExpressInternational Lease Finance Corporation (ILFC)LufthansaKorean Air LinesMalaysian Airline SystemSingapore AirlinesQantasQatar AirwaysThai AirwaysUnited Parcel Service (UPS)Virgin Atlantic
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.