2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vihar készül Háromszéken

JETfly  |  2005. 06. 13., 09:52

Lassan de biztosan gyülekeznek a viharfelhők Sepsiszentgyörgy fölött, hisz hamarosan végszerelésre került a háromszéki MJ-2 Tempéte, azaz a Vihar, az ultrakönnyű egyszemélyes sportrepülőgép.

Tódor László a kisgép egyik megálmodója és kivitelezője érdeklődésünkre elmondta, hogy egy bukaresti szakember várnak, aki a repülőgép strukturális ellenőrzését kell elvégeznie, és zöld utat adjon az összeszereléshez. A vártnál lassabban haladunk a gépünk befejezésével és már lassan magunknak sem merünk határidőt szabni, mert olyan apró gondok miatt állunk heteket, mint egy csavar. A hazai gyártmányú csavar rossz minőségü és külföldről kell ezt is megrendeljük – nyugtázta Tódor. A gondok ellenére, a sportrepülőgép készítő nagyon remélik, hogy két hónap múlva már felszállhatnak a „székely viharral”.    

Tódor László a gép légcsavarjával

Lassan öt hónap telt el azóta, hogy első alkalommal találkoztam a háromszéki repülőgép-építőkkel. Akkor úgy váltunk el egymástól, hogy a tavaszra, legkésőbb nyár elejére kész lesz a fából készült ultrakönnyü álom. Így újra felkerestem a székely repülő készítőket.

Walter Minor 4-III motor

Tódor Lászlót kerestem meg, aki most is boldogan nyugtázta a kíváncsiságomat. Meglepetésemre első utunk nem Kiss Zoltán szerelőmühelyébe vezetett, hanem Balogh Ádám otthona volt az első megállónk. Emlékeztetőül Ádiról – hogy Tódor László szólítja barátját, csak annyit, hogy az ő egyik garázsába készült el a „székely vihar” törzse. A kötelező és örömtelje bemutatkozás után, Tódor László megmutatta a repülőgép-építők első „szentélyét” – a garázst. Annak ellenére, hogy a „szerelőcsarnok” már rég elköltözött, a garázsban még fellelhetőek a kisgéphez szükséges különböző kellékek. Ilyen például a repülőgép csürőlapjai, a kormánymü, a gép irányításához szükséges huzalok – ebből közel 30 méter kerül a sportrepülőgépbe és egy, kéttollú dúralumíniumból készült légcsavar. Kérdésemre, hogy hol van a gép motorja, az is előkerült. Átsétáltunk egy másik garázsba és egy ponyva alatt rejtőzve megpillantottam a „székely viharnak” életet adó erőmüvet. Walter Minor 4-III motornak magnéziumöntetből van a motorblokkja és ebből kifolyólag mindössze 89 kg a súlya. Az erőmü átesett egy teljes feljavításon a ghimbavi repülőgépgyárban, a munkálat elvégzői pedig 700 repülési óra garanciát adta rá. A légcsavar és a motor egy, a kommunista rezsim által Csehszlovákiából vásárolt, Aero Ae-45-ból származik (egykoron ilyen géptípussal rendelkezett a romániai Vöröskereszt).

Ezt követően átsiettünk a Kiss Zoltán mühelyébe, ahol házigazdánk egy vitorlás megépítésén munkálkodott. A szerelőcsarnoknak a mühely manzárdja ad otthon, ahol az egyszemélyes könnyü sportrepülőgép az összeszerelést várja. A székely repülőgép-építők a légügyi hatóság egyik szakemberére várnak, aki gép sárkányszerkezetének ellenőrzését kellene elvégezze. Sajnos, amíg ez a kontroll nincs meg, nem haladhatunk tovább – mondták egyhangúan a gép megálmodói. Ha megkapjuk az engedély az összeszerelésre, akkor már hetek kérdése a gép befejezése – állítják a szakemberek. Muszáj lesz egy-két hónapon belül nyélbe üssük a dolgot, mert a hidegek beálltával már nem lehet sem festeni, sem lakozni. Ezek mellett egyéb gondokkal is küzdenek a háromszékiek: hiányzik egy-két darab, 3 mm vastagságú krómacéllemez – a futómüvek kialakításához. Továbbá gondot okoznak a rossz minőségü belföldi csavarok is, így a gép készítői külföldről rendeltek meg ezeket.

Balogh Ádám és Tódor László tanácskoznak

Arra a kérdésemre, hogy milyen színü lesz a háromszéki MJ-2-es, nem igazából kaptam választ. Ha Tódor László múlna a dolog, akkor a -székely vihart- a második világháborús Messerschmitt ME 109 hagyományos színeiben pompázna.

Aero Ae-45, ilyen géptől származik a légcsavar és a motor

A döntött kabinkeretes Tempete pilótafülkésében a navigáláshoz szükséges minden alapvető müszer megtalálható lesz, ezek mellett a müszerfalon fellelhetőek lesznek lógóhengeres Walter Minor 4-III motor teljesítményét mutató kijelzők is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
2025-03-10 09:31:05
A Wizz Air különleges nőnapi járatokkal ünnepelte női dolgozóit. A 2221-es, Budapestről London-Gatwickre tartó Airbus A321neo kizárólag női személyzettel szállt fel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, a járaton Gombkötő Gabriella kapitány és Nyers Szabina első tiszt mellett Fanny, Anna, Csenge, Ivett és Nikolett légiutas-kísérők teljesítettek szolgálatot.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.