Lassan de biztosan gyülekeznek a viharfelhők Sepsiszentgyörgy fölött, hisz hamarosan végszerelésre került a háromszéki MJ-2 Tempéte, azaz a Vihar, az ultrakönnyű egyszemélyes sportrepülőgép.
Tódor László a kisgép egyik megálmodója és kivitelezője érdeklődésünkre elmondta, hogy egy bukaresti szakember várnak, aki a repülőgép strukturális ellenőrzését kell elvégeznie, és zöld utat adjon az összeszereléshez. A vártnál lassabban haladunk a gépünk befejezésével és már lassan magunknak sem merünk határidőt szabni, mert olyan apró gondok miatt állunk heteket, mint egy csavar. A hazai gyártmányú csavar rossz minőségü és külföldről kell ezt is megrendeljük – nyugtázta Tódor. A gondok ellenére, a sportrepülőgép készítő nagyon remélik, hogy két hónap múlva már felszállhatnak a „székely viharral”.
Tódor László a gép légcsavarjával
Lassan öt hónap telt el azóta, hogy első alkalommal találkoztam a háromszéki repülőgép-építőkkel. Akkor úgy váltunk el egymástól, hogy a tavaszra, legkésőbb nyár elejére kész lesz a fából készült ultrakönnyü álom. Így újra felkerestem a székely repülő készítőket.
Walter Minor 4-III motor
Tódor Lászlót kerestem meg, aki most is boldogan nyugtázta a kíváncsiságomat. Meglepetésemre első utunk nem Kiss Zoltán szerelőmühelyébe vezetett, hanem Balogh Ádám otthona volt az első megállónk. Emlékeztetőül Ádiról – hogy Tódor László szólítja barátját, csak annyit, hogy az ő egyik garázsába készült el a „székely vihar” törzse. A kötelező és örömtelje bemutatkozás után, Tódor László megmutatta a repülőgép-építők első „szentélyét” – a garázst. Annak ellenére, hogy a „szerelőcsarnok” már rég elköltözött, a garázsban még fellelhetőek a kisgéphez szükséges különböző kellékek. Ilyen például a repülőgép csürőlapjai, a kormánymü, a gép irányításához szükséges huzalok – ebből közel 30 méter kerül a sportrepülőgépbe és egy, kéttollú dúralumíniumból készült légcsavar. Kérdésemre, hogy hol van a gép motorja, az is előkerült. Átsétáltunk egy másik garázsba és egy ponyva alatt rejtőzve megpillantottam a „székely viharnak” életet adó erőmüvet. Walter Minor 4-III motornak magnéziumöntetből van a motorblokkja és ebből kifolyólag mindössze 89 kg a súlya. Az erőmü átesett egy teljes feljavításon a ghimbavi repülőgépgyárban, a munkálat elvégzői pedig 700 repülési óra garanciát adta rá. A légcsavar és a motor egy, a kommunista rezsim által Csehszlovákiából vásárolt, Aero Ae-45-ból származik (egykoron ilyen géptípussal rendelkezett a romániai Vöröskereszt).
Ezt követően átsiettünk a Kiss Zoltán mühelyébe, ahol házigazdánk egy vitorlás megépítésén munkálkodott. A szerelőcsarnoknak a mühely manzárdja ad otthon, ahol az egyszemélyes könnyü sportrepülőgép az összeszerelést várja. A székely repülőgép-építők a légügyi hatóság egyik szakemberére várnak, aki gép sárkányszerkezetének ellenőrzését kellene elvégezze. Sajnos, amíg ez a kontroll nincs meg, nem haladhatunk tovább – mondták egyhangúan a gép megálmodói. Ha megkapjuk az engedély az összeszerelésre, akkor már hetek kérdése a gép befejezése – állítják a szakemberek. Muszáj lesz egy-két hónapon belül nyélbe üssük a dolgot, mert a hidegek beálltával már nem lehet sem festeni, sem lakozni. Ezek mellett egyéb gondokkal is küzdenek a háromszékiek: hiányzik egy-két darab, 3 mm vastagságú krómacéllemez – a futómüvek kialakításához. Továbbá gondot okoznak a rossz minőségü belföldi csavarok is, így a gép készítői külföldről rendeltek meg ezeket.
Balogh Ádám és Tódor László tanácskoznak
Arra a kérdésemre, hogy milyen színü lesz a háromszéki MJ-2-es, nem igazából kaptam választ. Ha Tódor László múlna a dolog, akkor a -székely vihart- a második világháborús Messerschmitt ME 109 hagyományos színeiben pompázna.
Aero Ae-45, ilyen géptől származik a légcsavar és a motor
A döntött kabinkeretes Tempete pilótafülkésében a navigáláshoz szükséges minden alapvető müszer megtalálható lesz, ezek mellett a müszerfalon fellelhetőek lesznek lógóhengeres Walter Minor 4-III motor teljesítményét mutató kijelzők is.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.