2025. 02. 22. szombat
Gerzson
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Airbus a belvárosban

JETfly  |  2006. 05. 19., 14:37

Múlt szombaton először ért betont Airbus A318-as típusú utasszállító a brit főváros London City Airport nevű repülőterén. A kísérlet célja a megszokottnál lényegesen meredekebb hajlásszögű siklópályán történő leszállást irányító szoftver működésének vizsgálata volt.

A müszeres leszállást segítő ILS rendszer eredetileg 3 fokos siklópályát biztosított. London szigorú zajvédelmi előírásai viszont szükségessé tették, hogy a sugárhajtású gépek 5,5 fokos pályát követve közelítsenek. A problémát az jelentette, hogy közben a nagyobb tömegü gépek merülősebessége esetleg akkorára nőhet, hogy az a leszállását lehetetlenné teszi a mindössze 1200 m hosszú futópályára.

Az erre az alakalomra módosított szoftverrel ellátott, F-WWIA lajstromjelü Airbus 30 fokra nyitott spoilerekkel siklott be. Bár sebessége 20 km/h-val meghaladta a szabályosat, Chandler kapitánynak, a gyár berepülőpilótájának ez nem okozott gondot, és két betonérintéses átstartolás után szabályos leszállást hajtott végre. A gurulás során - a szükös hely ellenére - sem volt semmi bonyodalom. A rövid nekifutással végrehajtott felszállást segítette a közel 20 km/h-s ellenszél és persze az, hogy a gép rakomány nélkül érkezett.

A repteret eredetileg néhány személyes üzleti jetek és legfeljebb 50 személyes, sugárhajtású vagy turbólégcsavaros, úgynevezett „ráhordó” utasszállítók kiszolgálására tervezték. Az A318-as forgalomba állásával viszont megkétszereződne a város központjából induló járatok hatótávolsága. A 107 utassal feszálló típussal akár Spanyolország, akár Kelet-Európa államai elérhetőkké válnának.

A brazil EMBRAER cég sem akar lemaradni, és erősen azon van, hogy 70 személyes, ERJ-170-es típusú utasszállítója szintén leszállhasson a London City Airport betonjára. A gyár vezetése szerint sugárhajtású gépük - a szárnymechanizáció megfelelő módosításával – nem csak arra lesz képes, hogy erre a rövid futópályára leszálljon, hanem arra is, hogy teljes terheléssel felszálljon és eljusson olyan városokba, melyek legfeljebb 950 km-re találhatók Londontól.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.