2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Airbus a belvárosban

JETfly  |  2006. 05. 19., 14:37

Múlt szombaton először ért betont Airbus A318-as típusú utasszállító a brit főváros London City Airport nevű repülőterén. A kísérlet célja a megszokottnál lényegesen meredekebb hajlásszögű siklópályán történő leszállást irányító szoftver működésének vizsgálata volt.

A müszeres leszállást segítő ILS rendszer eredetileg 3 fokos siklópályát biztosított. London szigorú zajvédelmi előírásai viszont szükségessé tették, hogy a sugárhajtású gépek 5,5 fokos pályát követve közelítsenek. A problémát az jelentette, hogy közben a nagyobb tömegü gépek merülősebessége esetleg akkorára nőhet, hogy az a leszállását lehetetlenné teszi a mindössze 1200 m hosszú futópályára.

Az erre az alakalomra módosított szoftverrel ellátott, F-WWIA lajstromjelü Airbus 30 fokra nyitott spoilerekkel siklott be. Bár sebessége 20 km/h-val meghaladta a szabályosat, Chandler kapitánynak, a gyár berepülőpilótájának ez nem okozott gondot, és két betonérintéses átstartolás után szabályos leszállást hajtott végre. A gurulás során - a szükös hely ellenére - sem volt semmi bonyodalom. A rövid nekifutással végrehajtott felszállást segítette a közel 20 km/h-s ellenszél és persze az, hogy a gép rakomány nélkül érkezett.

A repteret eredetileg néhány személyes üzleti jetek és legfeljebb 50 személyes, sugárhajtású vagy turbólégcsavaros, úgynevezett „ráhordó” utasszállítók kiszolgálására tervezték. Az A318-as forgalomba állásával viszont megkétszereződne a város központjából induló járatok hatótávolsága. A 107 utassal feszálló típussal akár Spanyolország, akár Kelet-Európa államai elérhetőkké válnának.

A brazil EMBRAER cég sem akar lemaradni, és erősen azon van, hogy 70 személyes, ERJ-170-es típusú utasszállítója szintén leszállhasson a London City Airport betonjára. A gyár vezetése szerint sugárhajtású gépük - a szárnymechanizáció megfelelő módosításával – nem csak arra lesz képes, hogy erre a rövid futópályára leszálljon, hanem arra is, hogy teljes terheléssel felszálljon és eljusson olyan városokba, melyek legfeljebb 950 km-re találhatók Londontól.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-11-18 16:45:23
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.