2025. 02. 22. szombat
Gerzson
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Már tesztelik a Megajumbót

JETfly  |  2007. 02. 12., 08:54

Immár Seattle-be érkezett a Boeing legújabb átalakított Jumbója, a B 747 LCF, azaz Large Cargo Freighter. Ezt a megnövelt törzsű B 747-400-ast azért fejlesztették ki a Boeing szakemberei, mert szükség volt egy olyan különlegesen nagy szállítógépre, amely képes lesz a B 787-es Japánban készülő törzsdarabjait elszállítani Seattle-be.

A B 747-400-as átalakítását a gyakorlatban a tajvani Evergreen Aviation System végezte el. Ennek keretében megbontották a Jumbo törzsét, és az eredeti törzskereteket megnagyobbították fölfelé és oldalirányban. Pontosan annyira, hogy a készülő B 787-es Dreamliner törzse beleférjen, és ezáltal szállíthatóvá váljon az összeszerelés érdekében.

Hasonlóképpen, mint ahogyan az Airbus is teszi azt az A330-as és A340-es törzsének szállítása kapcsán. Az Airbus is átalakított erre a célra régebbi A300B4-es gépeket, igaz, azzal a különbséggel, hogy ott a pilótafülkét süllyesztették le annak érdekében, hogy az orr-rész felnyitható legyen a ki- és berakodás alatt. Az Airbusnál összesen öt Beluga repül a különleges flottában, ám ezekkel nemcsak a család gépeinek elemeit szállítják, hanem más túlméretes árukat is. Így például mozdonyokat vagy müholdakat, de külső megrendelésre repítettek már nagyméretü hajótestet is a Belugával.

A Boeing összesen két gépet alakít át Megajumbónak, hogy a szállítási feladatokat ellássák Japán, Olaszország és az Egyesült Államok között a Dreamlinerek gyártása során. Nagoya, Grottaglie, Wichita és Charleston lesznek azok a repülőterek, amelyeket ezek a gépek összekötik Everett-tel, a Boeing legnagyobb repülőterével, amelynek közelében a B 787-es Dreamlinerek végszerelése zajlik majd. Azért itt, mert itt található a világ legnagyobb egybefüggő hangáregyüttese, ahol ez idáig a B 767-esek, a B 777-esek és a B 747-esek összeszerelése folyt. Mivel a B 767-esek gyártását hamarosan felfüggesztik, elképzelhető, hogy azon a soron kezdődik majd a B 787-esek összeszerelése, ahol jelenleg az utolsó B 767-esek készülnek.

A Supercargo-Jumbo belseje 1845 m3-es. Ez a háromszorosa egy hagyományos teherszállító Jumbónak. A hajtómüvek terén nem volt szükség a módosításra, mivel a Megajumbo nem szállít nagyobb tömeget, mint egy hagyományos teherszállító-változatú B 747-es, amelynek a maximális teherbíró képessége mintegy 150 tonna. A B 787-es törzsének fődarabjai, illetve a szárnyak viszont nem érik el ezt a tömeget – az átalakításra csupán a nagy méretek miatt volt szükség.

A B 747 LCF kfejlesztése mellett már elkészültek azok a különleges targoncák is, amelyek segítségével a különböző törzsdarabokat, illetve a szárnyakat lehet majd mozgatni a repülőtereken. Ezekkel a különleges emelőszerkezetekkel oldják majd meg a ki- és berakodást is, méghozzá úgy, hogy a gépbe épített görgősorokon gurul be a törzsbe a kész törzs vagy szárnydarab.

A Supercargo-Jumbók tesztelése várhatóan a jövő év elején fejeződik be, és ezt követően kapják majd meg a különleges és igen egyedülálló szállítógépek a forgalomba állásukhoz szükséges hatósági engedélyeket. Igaz, addig még jó néhány órát és felszállást kell teljesíteniük, hogy mindenben megfeleljenek a legszigorúbb biztonsági előírásoknak. Ezután már hamarosan munkába is állnak, hiszen már gőzerővel folyik a B 787-es gyártásának előkészítése. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.