A különleges ötletekkel előrukkoló feltalálók egyik kedvenc témája a repülés, a levegőbe emelkedés ugyanis már ősidők óta álma szinte mindenkinek. A történelem folyamán a madárembertől a rakétahajtású eszközökig sok elképzelés született ennek megvalósítására, ezek közül az életképesek be is épültek az aviatika mindennapjaiba. Most egy olyan ötletről számolunk be, mely elsőre talán furcsának tűnhet, a megvalósíthatósága azonban egyáltalán nem irreális. Lássuk a repülő autót, mely forradalmasíthatja a közlekedést akár már a közeljövőben!
A repképes személygépkocsi koncepciója alapvetően nem új. Számos sci-fi képregényben, sorozatban és filmben találkozhattunk ilyennel. Az azonban, hogy egy ilyen képességekkel rendelkező jármü egyelőre ne csak tervrajzokon létezzen, hanem a jelenben elérje a teljes képességü prototípus stádiumot, igenis újdonságnak számít. A tervezőknek egy olyan VTOL (Vertical Take Off and Landing – függőleges fel- és leszállás) képességgel rendelkező repülőeszközt kellett tervezniük, amely egyrészt méreteinél fogva képes a városban – nem fölötte –, ám mégis a levegőben közlekedni, másrészt a repülést biztosító szerkezet nem veszélyezteti sem az épített környezetet, sem a város lakóit, harmadrészt pedig egy átlagos képességekkel rendelkező személy is elvezetheti.
Kakukktojás oldalnézetben. Se nem autó, se nem repülő, de még csak helikopter sem
Eddig helyből felszállni képes repülőeszközök között csak néhány repülőgéptípust, illetve a helikoptereket említhetjük. Nyilván a tervezők a repülőgépek hajtómüvei nyújtotta útvonalon nem indulhattak el, hiszen jóformán egyik feltételnek sem feleltek meg. A sugárhajtómüvek hangnyomása túl nagy, a kiáramló gázhő hőmérséklete jóformán mindent felperzsel, és természetesen a méretek sem éppen városi környezetbe illőek. Így hát más VTOL-képes repülőeszközökre, a helikopterekre kellett koncentrálniuk. Ezeknek a jármüveknek is komoly hátulütőik vannak. A repüléshez szükséges felhajtóerőt a főrotorlapátok biztosítják. Ezek azonban egy meglehetősen nagy átmérőjü körön belül szabadon forognak. A helikopter farkán lévő farokrotor – amely a főrotorhoz képest merőleges síkban helyezkedik el – ugyan kisebb, ám ez is szabadon forog. Ezek a szabadon mozgó lapátok komoly veszélyforrást jelentenek, így a klasszikus elrendezésü helikopter útján sem indulhattak el. Létezik azonban egy olyan helikopter, amely két főrotort használ egy főrotor és egy farokrotor helyett. A két főrotor természetesen egy síkban van. Ez az a rotorelrendezés, amely integrálható egy gépjármü méretü eszközbe. Erre a megoldásra azonban már a hatvanas években is rájöttek. Sőt akkoriban is kísérleteztek már repképes autókkal, ám sikereket nem sikerült elérni. Az akkori elképzelést gondolták tovább Izraelben.
Az előd, a Piasecki-féle repülő dzsip
A technológia lényege
Forradalmi megjelenése és képességei ellenére az X-Hawk olyan technológiákon alapszik, amelyek már több-kevesebb ideje megbízhatóan müködnek más-más területen. Az Urban Aeronautics egyesítette ezeket a különálló technológiákat a saját negyedszázados tevékenysége alatt kifejlesztett szabadalmaival. Repülő dzsipként ismert jármüveket – amelyek megjelenésükben is erősen hasonlítanak az X-Hawkra – már a Piasecki Company is épített a 60-as évek első felében az Egyesült Államok hadseregének és haditengerészetének. A kísérleteik bizonyították a süllyesztett kettős rotorral ellátott jármüvek megvalósíthatóságát, ám a hasznos teher hordozása és a megbízható irányíthatóság terén olyan kihívásokkal kellett megbirkózni, amelyekre akkoriban még nem létezett megnyugtató megoldás.
A hatvanas évek óta azonban megjelent a számítógép által vezérelt repülés, közismertebb nevén a fly-by-wire (elektronikus kormányvezérlés). Ezek a rendszerek az utasszállító repülőgépeken és a helikoptereken át a modern vadászgépekig mindenütt megtalálhatóak, feladatuk, hogy az egyre nehezebben repülhető, adott esetben aerodinamikailag nem megfelelő gépek vezetését megkönnyítsék. Ezenfelül a fly-by-wire-nek köszönhetően jelentős súlymegtakarítás érhető el, hiszen elektronikai rendszerek helyettesítik a nehéz mechanikai áttételeket, huzalokat és himbákat.
A másik müszaki újítás, ami hozzásegítette a tervezőket az X-Hawk megépítéséhez, az a kompozitanyagok elterjedése. Az ilyen anyagoknak köszönhetően a jármü lényegesen könnyebb és szilárdabb is, mint elődei. Hasonló tendencia figyelhető meg a hajtómüveknél is. Ezek is könnyebbek lettek, miközben jelentősen nőtt a teljesítményük.
Klikk a képre a videó letöltéséhez
Az X-Hawk irányíthatóságát az Urban Aero szabadalmaztatott meghajtása biztosítja. A süllyesztett propeller fölött és alatt is mozgatható lapok helyezkednek el, amelyek számos manőver kivitelezésére alkalmasak. A két hajtómü az üres jármü súlyközéppontjától egyenlő távolságra van, amelyek egyben az oldalirányban történő elmozdulásért is felnek. Ez a mozgás a jármü bedöntése, tehát a jármü hosszanti tengelye körüli elmozdulás nélkül érhető el. Ennek a meghajtásnak köszönhető egyben az is, hogy ez az első, repülésre képes eszköz, amelynek mozgása (előre, hátra, jobbra, balra) független annak döntési, magassági és oldalirányú szögétől. A hajtómüvek a szükségesnél lényegesen nagyobb teljesítménnyel rendelkeznek, mint az a mozgáshoz szükséges lenne. Erre a teljesítménytartalékra akkor lehet szükség, ha jármü terhelésében hirtelen változás történik (pl. egy utas ki- vagy beszáll), illetve ha erős szélnek vagy széllökéseknek van kitéve a jármü. Végül pedig a szabadalmaztatott meghajtás feleslegessé teszi a meglehetősen bonyolult, helikoptereken található rotoragyak alkalmazását. Ez jótékony hatással van mind a beszerzési árra, mind pedig az üzemeltetés költségeire.
Sokoldalú müszaki különlegesség
Amíg a világon a többi VTOL (helyből fel- és leszállni képes) repülőeszköz csupán kisebb előrelépéseket ér el, azt is csak a már meglévő technológia továbbfejlesztésével, addig az X-Hawk platform olyan megoldásokkal bír, amelyek forradalmasíthatják az aviatikát, a repülőgépek mozgási és alkalmazási képességeit. Röviden szólva, eddig semmi hasonlót nem láthatott még a piac. Az X-Hawk nem rendelkezik hagyományos értelemben vett rotorlapátokkal, mégis VTOL-képes. Pontosabban az X-Hawk olyan tulajdonságokkal bír, mint egy helikopter, ám nem rendelkezik rotorokkal, így olyan, helikopterekre veszélyes környezetben, mint nagyvárosokban vagy más természetes képződményekben (erdő, kanyon stb.) is könnyedén elboldogul.
Az alapkonfiguráció
Ezenfelül az X-Hawk moduláris felépítésü raktérrel rendelkezik, így mindig az adott feladatnak megfelelően lehet felszerelni. Ennek köszönhetően rendkívül alkalmazkodóképes: például kiválóan alkalmas lehet légi mentésre, távvezeték- és hídkarbantartásra vagy hajók közötti, illetve hajóról szárazföldre történő szállításra.Az X-Hawk igazi újítása a süllyesztett hajtómü és kompakt dizájnja, amelyeknek köszönhetően leszállás közben sem magát, sem a környezetét nem veszélyezteti. A jármü tömegek közé is le tud szállni anélkül, hogy akár egy emberéletet is veszélyeztessen. A jármü képes arra, hogy stabilan lebegjen közvetlenül egy épület mellett, akár úgy is, hogy közvetlen kapcsolatban van azzal. Így egy magas ház bármelyik emeletén be és ki lehet szállni. Ez a jármü forradalmasíthatja az ipari alpinizmust is, hiszen nem kell majd köteleken lógva végezni a veszélyes magasságban lévő munkafolyamatokat. A süllyesztett hajtómü további előnye, hogy lényegesen halkabb, mint bármelyik helikopter rotorja.
A mentésre és evakuálásra használható verzió
Legfontosabb müszaki adatok
Hossz:
8,1 méter
Szélesség:
4,2 méter Magasság:3,5 méter
Maximális sebesség:
260 km/h Maximális repülési magasság:3650 méter
Repülési idő egy feltöltéssel:
kb. 3 óraA fejlesztőcégről
Az X-Hawk repülő kocsit kifejlesztő céget komoly szakmai múlttal rendelkező izraeli mérnökök és volt magas rangú tisztek – köztük egy vezérőrnagy is – vezetik. A tel-avivi székhelyü Urban Aeronautics kimondottan a rotor nélküli VTOL jármüvek kifejlesztésére jött létre, s mint általában az ilyen, teljesen új területeken mozgó cégekre jellemző, egy kockázati tőkével operáló vállalkozás.
Légi taxi
Piaci esélyek
Másfél millió dollárba, azaz „alig" 287 millió forintba kerül majd az X-Hawk márkájú repülő gépkocsi, amelyet az izraeli Urban Aeronautics cég 2010-ben szándékozik forgalomba hozni. Ami az árat illeti, 1,5 millió dollárba csupán a repülő személygépkocsik kerülnek. A tízszemélyes légi iránytaxik 3,5 millió dollárba, azaz 669 millió forintba, míg a repülőalkalmatosság katonai változata 6 millió dollárba (1,146 milliárd forintba) kerülne a tervek szerint. Az Urban Aeronautics számításai szerint 2017-től már akár évi 250-300 repülő gépkocsira akadhatna vevő. Nyilván a sorozatgyártás felfutásával az ár is csökkenni fog, illetve számolni lehet esetleg vetélytársak megjelenésével, ami még lejjebb szorítaná a beszerzési költségeket. Addig is azonban az elsődleges megrendelők a hadseregek lesznek. A jármü a fejlesztésnek megfelelően városi környezetben tudja igazán kihasználni egyedülálló tulajdonságait, ahova elsősorban utánpótlást szállítana, illetve visszafelé a sebesülteket menekítené ki. Ugyanakkor a világ összes hadserege épp a városban történő hadviselést igyekszik elkerülni, hiszen ez jelentős civil és saját áldozattal jár. A világ egyetlen hadserege, amely folyamatosan arra kényszerül, hogy sürün lakott területen harcoljon, az épp az izraeli (nem számítva az USA jelenlegi iraki müveleteit). Tagadhatatlan tény, hogy az X-Hawk egy eddig teljesen kiaknázatlan piaci szegmenst nyit, ám speciális volta miatt könnyen előfordulhat, hogy az nem lesz elég nagy ahhoz, hogy eltarthassa a vállalatot.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.