A Singapore-Changi légikikötő az elsők között volt, amely felkészült az A380-as fogadására, lévén, hogy a típus bevezetését a szingapúri nemzeti fuvarozó vállalta. Most, függetlenül attól, hogy a szuperjumbó első példányának átadása csak 2007-re várható, folytatódnak a fejlesztések, s így 2008 tavaszán sor kerülhet a luxusszínvonalú kiszolgálást biztosító harmadik terminál felavatására is.
A Changi üzemeltetését ellátó Civil Aviation Authority of Singapore (CAAS) presztízskérdésnek tekintette, ezért mintegy 20 millió dollárt költött arra, hogy az emeletes óriásgép kiszolgálásához minden létesítmény és eszköz időben rendelkezésre álljon. Az előkészületek részeként kiszélesítették a futópályákat és a gurulóutakat, tavaly decemberben befejeződött a 2-es terminál központi kezelőcsarnokának teljes felújítása, és ezzel egy időben átadták az F mólónak azt a toldalékát is, ahol a 31-es számú állóhelyen fogják a szuperjumbót kiszolgálni. A szokásosnál majdnem kétszer szélesebb dokkot a ki- és beszállítást meggyorsítandó két utashíddal szerelték fel: egy kétágúval, illetve egy magasba emelhető extrahosszúságúval. Az utóbbi az emeleti szintnek a szárny mögött elhelyezkedő középső ajtajához fog csatlakozni, hogy a felső kabinban ülők a többiekkel egyidejüleg hagyhassák el az óriásgépet, illetve szállhassanak abba be.
A tágas, minden lehetséges kényelmi és szórakoztatóberendezéssel felszerelt F31-es beszállókaput pedig úgy képezték ki, hogy a Singapore Airlines majdani 468 utasa már a földön is tapasztalhassa a légitársaság gondoskodását. Tegyünk hát egy virtuális időutazást, hogy képet kapjunk arról, mi is vár itt a SIA A380-asával utazó ügyfélre – remélhetőleg a közeljövőben. A központi kezelőcsarnokból mozgójárdán megérkező utast az üvegfallal leválasztott hatalmas helyiség bejáratánál egzotikus virágokkal díszített recepciós pultnál fogadják, akárcsak egy luxusszállodában. Az udvarias földi személyzet ellenőrzi a beszállókártyát, majd a tisztelt ügyfelet betessékelik az akár 800 fő elhelyezésére is alkalmas váróterembe, ahol földig érő szarongot viselő csinos szingapúri lányok frissítő italokat és könnyü harapnivalót kínálnak az ott ülő várakozóknak. A kényelmes fotelekkel körbevett tévészigeten mindenki megtalálja az érdeklődésének legmegfelelőbb programot a szórakoztató- és hírcsatornák adásai között. Persze a világháló megszállottjairól sem feledkeztek meg: a saját laptoppal rendelkezőket több csatlakozópont is várja, a többiek pedig egy internetkávézóban múlathatják a beszállásig hátralévő időt. Ugyanakkor egy csendes zugot is berendeztek azok számára, akik a napilapokban vagy a folyóiratokban szeretnének tallózni. Aki pedig szorongásoldó italra vágyik, az a bárpultnál veheti magához az úti láz ellenszerét – természetesen grátisz, a ház vendégeként.
Az F móló bővítése során megduplázták a poggyásztovábbító szalagok kapacitását, úgyhogy mire az érkező utas eljut a központi épületbe és átesik a beléptetési procedúrán, addigra a feladott útiholmit már át is veheti – miközben csak alig húsz perc telt el a gép elhagyása óta. Szükség esetére az A380-as számára egy pótállóhelyet is kiképeztek a móló csúcsán. Jóllehet, ott csak egy kétágú utashíd áll rendelkezésre, a beszállókapu méretei lehetővé teszik a telt házzal érkező vagy induló gép összes utasának az elhelyezését.
Hogy ne érje váratlan meglepetés a CAAS-t, az idén februárban a világ körüli demonstrációs út során Szingapúrban is bemutatkozó A380-assal tesztelték a pályarendszer és az összes földi kiszolgálóeszköz alkalmasságát. A mintegy fél napot igénybe vevő gyakorlat olyan apró részletekre is kiterjedt, hogy például hány cateringes kocsi fér el egyszerre a gép jobb oldalán. Majd az egyikkel azt is kipróbálták, hogy a magasba emelt szerkezet pontosan oda tud-e állni az emeleti konyha ajtajához. Utána pedig az emelőplatós konténerrakodó jármüvekkel közelítették meg a raktér hatalmas nyílásait, s még az ivóvizet és a vécéöblítő folyadékot szolgáltató tartálykocsikkal is szimulálták a valós helyzetet.
Miközben Changi várja a szuperjumbót, az idén május 30-án a közlekedési miniszter jelenlétében bokrétaünnepségre került sor a főfutópálya túloldalán. Az örvendetes esemény azt jelzi, hogy elkészült az épületek szerkezete a húszmilliós áteresztőképességü harmadik terminálon. A fényárban úszó könnyüszerkezetes üveg-acél központi kezelőépületből és az északi szárnyon hozzácsatlakozó mólóból álló új komplexum szintjeinek hasznos alapterülete 380 ezer m2 lesz, s ennek tizedét irodák, kereskedelmi és vendéglátóegységek foglalják el. Gondolván a jövőre, az összesen 28 beszállókapu közül nyolcat a közelmúltban elkészült F31-es mintájára képeznek ki, ahol kizárólag az A380-asokat fogják kiszolgálni. A 2008-as átadást követően már 64 millió utast lesz képes a légikikötő fogadni és indítani, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy a városállam lakosságának tizenhatszorosa fordul meg ott évente.
Ami pedig az architektúra mestermüvének méltán nevezhető hétszintes építmény leglátványosabb részét illeti, a belsőépítészek a korábbiakhoz hasonlóan itt is megvalósítják az Ázsiában oly népszerü természet az épületben koncepciót: egy öt emelet magas, 300 méter hosszú úgynevezett „zöld fal” választja el az indulási és az érkezési területet. A trópusi kúszónövényekkel borított fal két szélén vízesést építenek, míg az átriumos csarnok közepén, amelyet a mennyezeten elhelyezett 900 nagy teljesítményü fényforrás világít meg, dzsungelhangulatot teremtő, színpompás virágokkal és kókuszpálmákkal sürün beültetett zöld szigetet létesítenek.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.