2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szabad utat kapott a kínai utasszállító gyártása

JETfly  |  2007. 05. 18., 20:13

Kína technikai haladásának újabb bizonyítéka, hogy az AVIC – Commercial Aircraft Co. üzemeiben készülnek már az első saját tervezésű regionális utasszállító repülőgép kísérleti példányának fődarabjai. A sanghaji állami repülőgépgyár a 78–98 személyes ARJ–21-es családdal a piacnak az elkövetkező húsz évben mintegy 900 rövid hatótávú „ráhordó” gépet igénylő szegmensét célozza meg.

A dinamikusan fejlődő ázsiai ország repülőgépipara olyan típuscsaláddal rukkol elő, amely mind az ár, mind pedig a paraméterek tekintetében tökéletesen megfelel a rövid távokat repülő légitársaságok elvárásainak. A gyártó cég elképzelhetőnek tartja, hogy a nemzetközi kooperációban épülő modell különféle változataiból az elkövetkező húsz évben legalább 500 darabot tudnak majd eladni Kínában, Afrikában, Ázsiában és Dél-Amerikában. Végtére is az ARJ–21-es számos kedvező tulajdonsággal rendelkezik. Például a környezetbarát General Electric hajtómüvek zajszennyezési és károsanyag-kibocsátási szintje jócskán alatta marad az ICAO által megállapított határértékeknek. De más szempontból is versenytársa lehet a hasonló kaliberü nyugati típusoknak. A hátranyilazott karcsú szárnyak végére szerelt „fülecskék”, a hátsó törzsön elhelyezkedő nagy teljesítményü erőforrások s a T alakú vezérsík lehetővé teszik a meredek emelkedést és az utazómagasság gyors elérését. Ennek a kipróbált konstrukciós megoldásnak a leendő üzemeltetők főként a magas hegyek között fekvő, rövid futópályával rendelkező másodosztályú repülőtereken látják majd hasznát. Ugyanakkor a gyártásért felelős sanghaji ACAC konzorcium elismeri, hogy az első látásra a DC–9-10-esre megszólalásig hasonlító masina sárkányának tervezőit a Kínában összeszerelt MD–82-es, de leginkább a szintén rövid hatótávú amerikai MD–95-ös/B 717-es ihlette meg. Azt sem titkolják, hogy a McDonnell-Douglas szerelősorát némi „felturbózás” után ismét üzembe fogják helyezni.

Az értékesítési kilátások szempontjából az is az ARJ–21-es mellett szól, hogy a kínai–brazil közös vállalkozásban egy másik sanghaji üzemben összeszerelt konkurens ERJ–145-öshöz képest tíz százalékkal olcsóbb az üzemeltetése. A költségcsökkentő tényezők közül hármat érdemes megemlíteni. A gyártó szerint rövidebb az időszakos müszaki karbantartásokra fordítandó állásidő, kedvező a hajtómüvek üzemanyag-fogyasztása, illetve minimális a gép földi kiszolgálási igénye. De a reménybeli vevők azon elvárásának is eleget tesz, hogy naponta akár nyolc járatfordulót képes megtenni a kisebb kapacitást igénylő rövid szakaszokon, ahol vetélytársa lehet a hosszú menetidejü távolsági buszoknak, folyami hajóknak és gyorsvonatoknak. Csaknem öt év telt el az első vázlatok elkészítése és a próbagyártás engedélyezése között. Az ARJ–21-es fejlesztési programját gyakorlatilag az indította el, hogy a Kínai Népköztársaság legfelső politikai vezetése 2000-ben határozatot hozott az ország gazdasági és társadalmi fejlődésének felgyorsításáról. A megújulási program részét képezte a légi közlekedés reformja, vagyis a polgári repülés szerkezeti átalakítása, a kereskedelmi flotta és infrastruktúra korszerüsítése.

Következésképpen a tizedik ötéves terv (2001–2005) célul tüzte ki 50 új repülőtér megépítését és gazdaságos repülőgépek beszerzését, hogy Kína e téren is mihamarabb felzárkózhasson a nemzetközi élvonalhoz. A szerveződő légi szövetségek átrajzolták az ország repülési térképét, s ez értelemszerüen együtt járt a belföldi légi forgalom újjászervezésével. Amikor a nagyvárosokban létrejöttek a gyüjtő-elosztó központok – a belföldi és a nemzetközi járatok fordítókorongjai –, az ingázó légitársaságok szerepe egy csapásra felértékelődött.

A legsürgetőbb feladat az elmaradott nyugati tartományok fennsíkjain és a kietlen sivatagokban fekvő repülőterek modernizálása volt. Hogy ezek és a többi perifériára szorult állomás bekapcsolódhassanak az országos hálózatba, a szárnyvonalakon közlekedő orosz és a licencben gyártott kínai légcsavaros veteránok is cserére szorultak. A regionális gépek piacán abban az időben fellelhető típusok közül egyedül a Bombardier CRJ– 700-as felelt meg minden szempontból a helyközi, valamint a gyüjtőforgalmat ellátó légitársaságok elképzeléseinek. A külföldi beszerzést azonban lényegesen megdrágította a 17 százalékos forgalmi adó és a 6 százalékos importvám. A hosszú távon jelentkező tetemes többletkiadást elkerülendő a polgári repülés felügyeletét ellátó főhatóság (CAAC) megbízta a sanghaji állami repülőgépgyár tervezőintézetét egy korszerü és gazdaságos regionális modell kifejlesztésével. A részletekről csak annyi szivárgott ki, hogy a hazai piac száz utasnál kisebb befogadóképességü, 600–2200 km megtételére alkalmas sugárhajtású utasszállítót igényel, amely Nyugat-Kína több ezer méter magasan fekvő, illetve forró éghajlatú repülőterein is biztonságosan tud le- és felszállni.    

E szempontok figyelembevételével egy éven belül elkészült a számítógéppel tervezett koncepciógép dokumentációja. Már csak a megfelelő hajtómüvet kellett kiválasztani, hogy az állam messzemenő támogatását élvező – és 900 millió dollárt felemésztő – fejlesztési program folytatódhasson. Egyszer csak váratlanul felgyorsultak az események. A központi propagandagépezetnek szüksége volt szenzációs teljesítményekre, hogy ország-világ előtt demonstrálhassa a gazdaság rohamléptü fejlődését, így hát az AVIC a 2001 őszén Pekingben rendezett repülőszalonon bejelentette a saját fejlesztésü regionális jet megépítését. A gyár standján a látogatók meg is tekinthették a 78–98 férőhelyes gépcsalád (ARJ–21-700-as és ARJ–21-900-as), az üzleti változatú 700B, illetve a teherszállító 700F nagyméretü makettjeit. A megnyitó napján Tang Hszia-ping vezérigazgató arról tájékoztatta a szakma és a média képviselőit, hogy a pekingi olimpiai játékok évében forgalomba álló korszerü kínai utasszállító potenciális vetélytársa lesz az Airbus, a Boeing, az Embraer és a Bombardier hasonló kategóriájú modelljeinek.    

A piaci igények ismeretében elsőként a 833 km/h-s utazósebességgel 2225 km megtételére képes ARJ–21-700-ast fogják gyártani, amely 1472 méteres nekifutás után a levegőbe emelkedhet, és a biztonságos leszálláshoz is csak egy 1436 méteres pályára van szüksége. A modern légkondicionáló rendszerrel és minden kényelmi berendezéssel felszerelt, 18,4 méter hosszú utastérnek kétosztályos berendezés esetén 78, turistaváltozatban pedig 85 fő a befogadóképessége. Ennek megfelelően az egyfolyosós kabin 3,14 méteres szélessége lehetőséget biztosít az első osztályon soronként 2 + 2, a turistaszekcióban 3 + 2 ülés elhelyezésére. A fedélzeti szint 2,06 méteres belmagassága is figyelemre méltó, hiszen a tágas légtér növeli a komfortérzetet, másrészt a nagyméretü kalaptartókban több kézipoggyász fér el. Amennyiben pedig a piac nagyobb kapacitású gépet igényel, az AVIC elkezdi a hosszabb törzsü, 85–98 személyes ARJ–21-900-as gyártását.

De honnan ez a talányos elnevezés? A kínai repülőgépgyártó ipar vezérhajójának típusjele valójában egy szimbólumrendszer. S persze ez is a központi ideológusok szüleménye. Merthogy az ARJ (az Advanced Regional Jet rövidítése), valamint a 21-es szám a megújulás jegyében a 21. századba lépő ország technikai haladását jelképezik. A fejlesztési program újabb állomásához érkezett, amikor a 3 méter hosszú, méretarányos makett aerodinamikai kísérletsorozata lezárult. Az előkészületeket felgyorsítandó az AVIC megalakította a Commercial Aircraft Companyt (ACAC), a gyártásban érdekelt kínai repülőgépgyárak és külföldi beszállítók tevékenységét összehangoló konzorciumot. Miközben folytak az egyeztető tárgyalások a partnerekkel, a biztonság kedvéért felkértek négy céget Kínában, Hollandiában és Oroszországban a szuperkritikus szárnyszerkezet szélcsatornatesztjének elvégzésére. A kísérleti fázisnak ez volt az utolsó, de ugyanakkor a legfontosabb láncszeme. Tudniillik a légügyi hatóság a pártatlan repülőkísérleti laboratóriumok szakvéleményétől tette függővé a gyártás engedélyezését. A tempó fokozását elsősorban az indokolta, hogy mire a – szerencsére pozitív – eredmények megérkeztek, a rendelési állomány az AVIC aktív piaci munkájának köszönhetően 35-re emelkedett.

Újabb előrelépést hozott, amikor a konzorcium aláírt az amerikai General Electric céggel egy hosszú távú keretszerződést az erőforrásnak választott 82,1 kN tolóerejü CF34-10A típusú hajtómüvek folyamatos szállításáról. Ami pedig a regionális utasszállító müszaki felszereltségét illeti, számítógépes program felügyeli és koordinálja a kormánymüvek müködtetésétől az üzemanyag-adagolásig az összes elektromos vezérlésü folyamatot. Noha a tervezők megtartották a szarvkormányt, a hajózók munkáját nagymértékben megkönnyíti a Honeywell fly-by-wire repülésvezérlő rendszere. Ugyancsak segítséget jelent a repülőelektronika új generációs terméke, a hagyományos müszerfal helyét átvevő „glass cockpit”. A pilótafülkében öt darab 25,4 x 20,32 cm-es nagy felbontású, folyadékkristályos képernyő jeleníti meg a fedélzeti számítógép „agyközpontjából” lehívott információkat, míg a HUD kivetíti ezeket egy szemmagasságban elhelyezkedő müanyag lapra. Az amerikai Rockwell Collins szállítja a Pro Line 21-es rendszert, amelynek szoftvere alkalmas több mint tízezer adat egyidejü rögzítésére és feldolgozására. Úgyszintén lehetővé teszi az automatikus rendszerek (robotpilóta, FADEC, TCAS) közötti kommunikációt, a digitális adatátvitelt, valamint a müholdas navigációra alapozott útvonaltervezést és az ICAO IIIa kategóriájú leszállást. Az ACAC konzorciumhoz tartozó kínai repülőgépgyárakon kívül tizenöt külföldi beszállító vesz részt az ARJ–21-es gyártásában. Az AVIC 1-es számú sanghaji üzemében készül a vízszintes stabilizátor, és a gyár központi csarnoka lesz a végszerelés helyszíne is. Az ukrán Antonov által tervezett szárnyakat és az összes törzsszekciót a hsziani Xian Aircraft gyártja, míg a komplett orr-részt a csengtui Chengdu Aircraft, a farokfelületet pedig a senjangi Shenyang Aircraft szállítja. A kockázatvállaló külföldi partnerek közül a Parker Hannifin a hidraulika- és az üzemanyagrendszer, a Liebherr Aerospace a futómüvek, a Goodrich pedig a gumiköpenyek és a fékberendezések gyártásában érdekelt.

Mióta az exportképes regionális gépcsalád tagjainak makettjei tavaly júniusban a Le Bourget-i légi világkiállításon, az idén pedig Kantonban is bemutatkoztak, a biztos rendelések száma 41-re emelkedett: a Shandong Airlines 10, a Shanghai Airlines szintén 10, végül a Shenzhen Financial Leasing Company 21 példányra jelentett be igényt. Az ACAC már ezt is óriási előrelépésnek tekinti, hiszen a részegységek gyártásának pillanatnyilag még csak 50 százalékos a készültségi foka. Így aztán a földi és a légi tesztekben részt vevő három prototípus kísérleti programja némi halasztást szenved. Tehát az ARJ–21-700-as első példánya a legkorábban jövőre emelkedhet a levegőbe, s további egy évet vesznek igénybe a hatósági engedély megszerzéséhez szükséges tesztek. Így aztán a kínai repülőgépipar büszkesége 2009 tavaszán állhat majd forgalomba a típus bevezetését vállaló Shandong Airlinesnál.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-11-18 16:45:23
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.