2025. 02. 22. szombat
Gerzson
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

CRJ-200 – a Malév-flotta legkisebb repülőgépe

JETfly  |  2007. 05. 28., 07:00

Nemrégiben mutattuk be lapunk hasábjain a magyar légifuvarozó-vállalat gépparkjának legnagyobb utasszállító repülőgépét, a Boeing B767-est. Következzen most a legkisebb, a Bombardier cég által gyártott CRJ-200-as, melyből mindössze négy darab áll a Malév szolgálatában, így nemcsak a legkisebb, de a legkevesebb példányban rendszeresített típus is egyben.

A nagyméretü, akár több száz utas szállítására is alkalmas, interkontinentális járatokat teljesítő óriásgépek mellett igen fontos szerepet töltenek be a kisebb légcsavaros vagy sugárhajtású repülőgépek is a légitársaságoknál. Egyrészt az induló- és a célállomás közötti rövidebb távolságok, másrészt a kisebb utaslétszám esetén is célszerü gazdaságosan üzemeltethető, kisméretü repülőgépekkel kiszolgálni az igényeket. Könnyü például hazánk esetében belátni, hogy a szomszédos országok viszonylag közel eső városaiba indított járatokon adott esetben lényegesen kevesebb utas foglal helyet, mint a távolabb fekvő, ezért közúton vagy vasúton nehezebben elérhető célállomásokra indított repülőgépeken. Éppen ezeknek a regionális igényeknek a kielégítésére hozták létre a mindössze 40-50 személyes, de kellően gyors és megfelelően kényelmes géptípusokat a gyártó cégek. Ezek egyike a Bombardier cég CRJ (Canadair Regional Jet) típuscsaládja is, melyből a Malév a CRJ-200-ast használja.

A CRJ színre lép

A Canadair cég felvásárlásával egyidejüleg a Bombardier hozzájutott a népszerü Challenger üzleti gépcsalád (ún. business jet) gyártástechnológiájához. Ennek alapjain kezdődött meg 1987-ben a nagyobb méretü, két hajtómüves CRJ-100-as fejlesztése. A tervezés és a megépítés négy évig tartó folyamata után a prototípus az első repülését 1991 májusában végezte el. A gép kialakításánál törekedtek arra, hogy a viszonylag kis méretek ellenére a kabinbelső ne legyen túlzottan szükös, az ülések és a fedélzeti berendezések pedig igazodjanak a kis és közepes távolságú repülések igényeihez. A meghajtásról a General Electric cég CF34-3A1 típusú, 41 kN tolóerejü hajtómüvei gondoskodnak, az elektronikai rendszereket a Collins gyártotta. Alapesetben a szállítható utasok száma 50, szükség esetén azonban akár 52 szék is bezsúfolható a mindössze 26,7 méter hosszú törzsbe.

A pilótafülkében a két pilóta mellett lehajtható székeken még két megfigyelő vagy oktató/ellenőr is helyet foglalhat. A különféle tesztek lefolytatása és a szükséges engedélyek megszerzése után az első gépet 1992-ben szállították le a megrendelőnek, azóta összesen közel 1300 darab talált gazdára.

Típusváltozatok

A legelső, sorozatban gyártott CRJ-100-as szériát hamarosan követte a 20%-kal nagyobb hatótávolságú CRJ-100ER és a még messzebb repülni képes CRJ-100LR verzió. A szintén 50 személyes CRJ-200-ast már a modernizált GE CF34-3B1 hajtómüvekkel látták el. A CRJ-440-es típusnál csökkentették a maximális felszállósúlyt, és mindössze 40-44 üléssel szerelték fel. Ezt a változatot alkalmazza a Pinnacle Airlines és a Northwest Airlink. A luxuskivitelü Challenger 800 és 850 business jet típusokat a CRJ-200-as sárkányszerkezetének felhasználásával alakították ki.

A nagyobb kapacitás elérése érdekében hosszított törzsü változatokat is kifejlesztettek. A CRJ-700-as már 70-78 utas szállítására is alkalmas, megnövelt teljesítményü GE CF34-8C1 hajtómüvekkel és módosított szárnyakkal rendelkezik. Ilyeneket használ például a Lufthansa CityLine is. A törzs hossza a 700-as és a 90 utas szállítására alkalmas 900-as változatoknál egyaránt 36,4 méter.A némileg módosított fedélzeti rendszerekkel épülő, tovább nyújtott törzsü CRJ-1000-es típus már 100 férőhellyel rendelkezik.

Regionális jetek a Malév flottájában

A flotta megújításának és az új kihívásoknak való megfelelés érdekében a Malév szerződést kötött a kanadai Bombardier céggel két 50 fős CRJ-200ER típusú repülőgép megvásárlásáról. Ezenkívül további hat darab repülőgép vásárlására szóló opciót szerzett a légitársaság, melyből végül kettőt érvényesített. A vásárlást a Malév harminc százalékban saját forrásból finanszírozta. A fennmaradó hetven százalékra egy banki konzorcium adta a hitelt. A konzorcium tagjai a Magyar Export-Import Bank Rt., Kereskedelmi és Hitelbank Rt. és a KBC Finance Ireland. A hitelfinanszírozás időtartama 10 év. A hitel biztosítéka a repülőgépekre bejegyzett jelzálogjog lett.

A négy saját tulajdonú repülőgépet a légitársaság tulajdonában álló Malév Express nevü leányvállalatba apportálták be. A gépek lajstromjelei: HA-LNA, LNB, LNC, LND. A CRJ-k elsősorban a szomszéd országok nagyvárosaiba frissen indított járatokon teljesítenek szolgálatot.A szolgálatba állítást követő években azonban az derült ki, hogy a kanadai Bombardier által gyártott repülőgépek üzemeltetése nem számottevően olcsóbb, mint az utasok által állítólag jobban kedvelt Fokkereké. Ezért a Malév 2005-től megfontolás tárgyává tette a CRJ-k eladását.

Legfontosabb technikai adatok CRJ-200ER

Utasférőhely

50 fő Törzs hossza

26,8 m

Szárny fesztávolsága

21,2 m Utazósebesség

860-930 km/h

Utazómagasság

11 000 m Maximális hatótávolság

2978 km

Fotó: Bombardier és Malév

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.