2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Mitsubishi regionális repülőgépet épít

JETfly  |  2007. 12. 17., 19:17

2005 áprilisában röppent fel először a hír, hogy a repülőgépek gyártásában több évtizedes tapasztalattal rendelkező Mitsubishi Heavy Industries japán iparvállalat rövidesen befejezi egy 70–90 személyes sugárhajtású utasszállító tervezését, és az új generációs típussal még ebben az évtizedben megjelenik a regionális jetek piacán. A fejlesztési program az idén fontos állomáshoz érkezett, miután a cég megkötötte a szerződéseket a beszállítókkal, illetve a japán kormány bejelentette, hogy anyagilag is támogatja a koncepció megvalósítását.

A Mitsubishi cég vezetése abból indult ki, hogy a felmérések szerint a regionális légitársaságok és a diszkontcégek a következő évtizedben 3000, 2026-ig pedig 5000 jetet igényelnek majd a 70–90 férőhelyes, rövid és közepes hatótávolságú kategóriában szerte a világon. Jóllehet a brazil Embraer E-jet és a kanadai Bombardier CRJ700/900-as mellett újabban az orosz Szuhoj SuperJet 100-as, az évtized végén pedig már a kínai AVIC ARJ–21-es sugárhajtású utasszállítókkal is számolni kell, az ambiciózus japán óriásvállalat töretlenül bízik abban, hogy a kiváló tulajdonságokkal rendelkező MRJ akár 20 százalékos részesedésre is szert tehet ezen a piacon. Az optimizmust arra alapozzák, hogy a 30 százalékban kompozitanyagokból épülő és az új generációs Pratt & Whitney GTF hajtómüvekkel felszerelt, illetve a változattól függően 1610–3910 km megtételére képes regionális jet mind paramétereivel, mind pedig az ár tekintetében versenyképes lesz.

A Mitsubishi a program ütemtervével összhangban az idén tavasszal beindította a marketingkampányt, hogy már az előkészületek jelenlegi stádiumában felkeltse a potenciális ügyfelek érdeklődését a „japán Dreamliner” iránt. Kész példányt egyelőre még nem tudnak prezentálni, ezért elkészítették a 35,8 méter hosszú MRJ–90-es mellső törzsének 8,99 m hosszú és 2,9 m átmérőjü demonstrációs makettjét, amelyet az idén júniusban a Le Bourget-n mutattak be első alkalommal a szakma képviselőinek. Az érdeklődők meggyőződhettek róla, hogy a közlekedőfolyosó mindkét oldalán két-két formatervezett üléssel és a nagyméretü kézipoggyászok elhelyezésére is alkalmas kalaptartókkal berendezett tágas kabin nemcsak esztétikai, de kényelmi szempontból is tökéletesen megfelel az utazóközönség elvárásainak. A Mitsubishi repülőgépgyártó ágazatának vezérigazgatója szerint a jövőre nézve biztató előjelnek tünik, hogy eddig 30 légitársaságtól kaptak – köztük két vezető fuvarozótól – pozitív visszajelzést. Mellesleg Masakazu Niwa az elkövetkező 20–30 évben mintegy 300 megrendelésre számít Japánból (elsősorban a Japan Airlinestól és az All Nippon Airwaystől), illetve legalább 700-ra Észak-Amerikából és Európából. Persze azzal is tisztában van, és erre a cég fel is fog készülni, hogy nem lesz könnyü betörni a konkurens Embraer és a Bombardier hagyományos piacaira.

Az MRJ gyökerei 2003 májusára nyúlnak vissza, amikor a japán kormány meghirdetett egy polgári repülőgép-gyártási programot azzal az elképzeléssel, hogy a Japán Ürkutatási Ügynökség (JAXA) és a Mitsubishi Heavy Industries (MHI) szakemberei közösen kifejlesztenek majd egy gazdaságos és nagy teljesítményü, 30–50 férőhelyes regionális sugárhajtású utasszállítót. Az MRJ névre keresztelt rövid és közepes hatótávolságú jetnek eredetileg a forgalomból kivont légcsavaros gázturbinás YS–11-es utódjaként a szigetország kisebb kapacitást igénylő állomásainak kiszolgálása lett volna a feladata. A koncepció azonban hamarosan módosult, mert az események új fordulatot vettek. A Japán Légiforgalmi Szövetség egy nemzetközi felmérés alapján arra a következtetésre jutott, hogy ha a Mitsubishi kifejlesztené a regionális utasszállító nagyobb befogadóképességü (70–90 üléses) változatait, akkor ezeket a nemzetközi piacokon is jó eséllyel értékesíthetnék. Az új elképzeléssel a kormány is egyetértett, mert ekkor már presztízskérdésnek tekintette, hogy Japán építsen egy világszínvonalú repülőgépet. A japán ipari minisztérium tehát a program felügyeletét a Mitsubishi Heavy Industries vezette konzorcium hatáskörébe utalta, néhány héttel később pedig egy kedvező finanszírozási konstrukciónak köszönhetően az induláshoz szükséges 463 millió dollár is rendelkezésre állt. A költségek felét az állam vállalta magára, a másik felét pedig a konzorciumban részt vevő japán magánvállalatok, vagyis a Mitsubishi Heavy, a Kawasaki Heavy, a Fuji Heavy, valamint a részegységek beszállítói közösen fedezték.

Miközben folynak az aerodinamikai kísérletek az MRJ kicsinyített méretarányos modelljével a JAXA központi kutatóintézetének szélcsatornájában, a konstruktőrök nagy szilárdságú és ultrakönnyü szénszál-merevítésü kompozitokból elkészítették a 30,9 m fesztávú szuperkritikus szárny hatméteres kísérleti modelljét, hogy elvégezhessék rajta a statikai teszteket. A közeljövőben ezt is vizsgáztatják majd a szélcsatornában szélsőséges klimatikus körülmények között, illetve különböző sebességfokozatok mellett, hogy az eredmények birtokában kialakíthassák a felhajtóerő szempontjából legmegfelelőbb szárnyprofilt. Ugyancsak a program felgyorsulását jelzi az is, hogy a Mitsubishi megkötötte a szerződéseket valamennyi hazai költségviselő partnerrel, akik beszállítóként vesznek majd részt a sárkány komponenseinek, valamint az utasfülke berendezési tárgyainak gyártásában. A Mitsubishi eleve úgy tervezte meg az utasszállítót, hogy a konyha, a mosdó, a bőrhuzatú ülések kerete és a válaszfalak kompozitanyagokból készülnek. De ugyanez érvényes a szárnyakra, a kormányfelületekre, illetve a törzs több részegységére is. Az így nyert súlycsökkentéssel sikerült elérniük, hogy a 0,78–0,82 Mach-os sebességgel repülő regionális jetnek a brazil, a kanadai és a kínai konkurensekhez képest 20 százalékkal alacsonyabb az üzemanyagigénye. 

A Mitsubishi több gyártóval folytatott tárgyalások után végül a közelmúltban úgy döntött, hogy az MRJ-t a Pratt & Whitney cég új generációs, fordulatszám-csökkentős GTF (Geared Turbofan) hajtómüvével látja el. Ezt pillanatnyilag még a földi próbapadon tesztelik, a jövő év közepétől viszont a gyár B 747-esére felszerelve, öt hónapon keresztül a levegőben is vizsgáztatják, utána pedig ismét a laboratóriumban folytatódnak a földi kísérletek. Az évekig tartó tesztsorozatot az eddig még nem alkalmazott modern konstrukciós megoldások indokolják. A 64,5 kN tolóerejü erőforrás 12 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a hasonló teljesítményü konvencionális társai, de a tekintetben is különbözik tőlük, hogy egy áttételi rendszernek köszönhetően csökkentett sebességgel forog a 18 speciális kiképzésü turbinalapát. Ezzel az újszerü megoldással jelentősen csökken a zajszennyezés, miközben a károsanyag-kibocsátás szintje is alatta marad az ICAO által megállapított türéshatárnak. A GTF hajtómü 2012-ben jelenik meg a piacon, és a gyártóval megkötött kizárólagossági szerződés értelmében a Mitsubishi regionális utasszállítóján fog debütálni.

De bizonyára az is hozzájárul a nemzetközi kooperációban épülő japán „Dreamliner” versenyképességéhez, hogy a modern fly-by-wire repülésvezérlő rendszert az amerikai Honeywell, a repülőelektronikát pedig a Rockwell Collins szállítja. Ezek a modern típusok részére kifejlesztett digitális rendszerek eddig több esetben is bizonyították megbízhatóságukat, ugyanakkor a cégválasztás még azzal az előnnyel is jár, hogy vállalják a pilóták kiképzését, a későbbiek folyamán pedig a légitársaság kívánságára megépítik az otthoni képzéshez és az éves tréningekhez használható szimulátorokat is. A fly-by-wire vezérlésü MRJ pilótafülkéjében a repülőelektronika legkorszerübb terméke, a „glass cockpit” segíti a hajózók munkáját. Öt darab 25,4 x 20,32 cm-es nagy felbontású, folyadékkristályos képernyő jeleníti meg a számítógépből lehívható információkat, míg a HUD ki is vetíti ezeket egy szemmagasságban elhelyezkedő müanyag lapra. A Rockwell Collins által kifejlesztett Pro Line 21-es rendszer szoftvere képes egyidejüleg tízezer adatot tárolni, illetve feldolgozni. Amellett lehetővé teszi az automatikus rendszerek (robotpilóta, FADEC, TCAS) közötti kommunikációt, a digitális adatátvitelt, valamint a müholdas navigációra alapozott útvonaltervezést és az ICAO IIIa kategóriájú leszállást.

A Mitsubishi két típusváltozatban tervezi megépíteni a turista, illetve first/turista konfigurációban egyaránt üzemeltethető MRJ-t, hogy ezzel is bővítse a kínálatot. Ennek megfelelően a székezéstől függően 70 vagy 80 férőhelyes MRJ– 70STD-nek 1690 km, míg a 70LR-nek 3910 km a hatótávolsága. Ezzel szemben a nagyobb kapacitású, 86–96 üléses MRJ–90STD 1610, a 90LR pedig 3320 km-t képes teljes terheléssel leszállás nélkül megtenni. A Mitsubishi a regionális utasszállítót a nagojai telepén fogja összeszerelni, ahol a kompozittechnológia alkalmazásával gyártják jelenleg is a B 787-es Dreamliner szárnyait, valamint a B 777-es törzselemeit. Így a majdani gyártási költséget is le tudják szorítani, mivel a korszerü anyagok megmunkálásához szükséges gépsorok már rendelkezésre állnak. A regionális jet értékesítési esélyeit ugyanakkor az is növeli, hogy a Mitsubishi az MRJ–70-es listaárát 25,6 millió dollárban, míg a nagyobb befogadóképességü MRJ–90-esét 34,1 millió dollárban határozta meg.

Ami pedig az 1,28 milliárd dollárt felemésztő fejlesztési program folytatásának finanszírozását illeti, az állam vállalta, hogy fedezi az elkövetke-ző időszakban felmerülő költségek harmadát. A Mitsubishi vezetése bízik abban, hogy legkésőbb a jövő év tavaszán döntés születik a több százmilliós nagyságrendü vissza nem térítendő hitel folyósításának időpontjáról, mert becslésük szerint a jövőben még két-, de akár hárommilliárd dollárra is szükségük lesz. Ugyanis a prototípus megépítésén és a sorozatgyártás előkészítésén felül egyszersmind olyan költségigényes tételekkel is számolniuk kell, mint például a hatósági engedélyek megszerzéséhez elengedhetetlenül szükséges repülési tesztek, a típus piaci bevezetése és a hazai, illetve a külföldi szervizhálózat kiépítése. Amennyiben a konzorcium időben megkapja a támogatást, akkor az MRJ prototípusa a legújabb előrejelzés szerint 2011-ben a levegőbe emelkedik, az első elkészült sorozatgyártású példány pedig 2012 második negyedében kigördülhet a nagojai végszerelő csarnokból.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-11-18 16:45:23
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.