Kína a légi közlekedés reformjával párhuzamosan ambiciózus repülőgép-gyártási programot hirdetett meg azzal a céllal, hogy az ország a rövid és közepes hatótávolságú, vagyis az úgynevezett ráhordó kategóriában mihamarabb önellátásra rendezkedhessen be. A tervvel összhangban a sanghaji székhelyű Avic I Commercial Aircraft Corporation mérnökei kifejlesztettek egy légcsavaros gázturbinás regionális utasszállítót. Az óriásvállalat hsziani üzemében összeszerelt korszerű MA 60-as mellesleg az első olyan hazai típus, amely a nemzetközi szabványoknak is megfelel.
A tervezők az MA 60-ast voltaképpen a szárnyvonalakon ingázó kis kínai fuvarozók koros flottájának felfrissítésére szánták, azonban a rövid hatótávolságú, 46–50 férőhelyes turbólégcsavaros repülőgép 2002-ben már Szingapúrban is bemutatkozott. A sikeres nemzetközi premiert követően az alapváltozat tarka köntösbe öltöztetett demonstrációs példánya rendszeresen részt vett a rangos ázsiai repülőszalonokon. Így aztán a potenciális érdeklődők közelebbről is megismerkedhettek az ATR–42-esre emlékeztető, ám annál lényegesen olcsóbb kínai utasszállítóval. A marketingakciókat az állami repülőgépgyárak közös külkereskedelmi vállalata, a kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező China Aviation Technology Import-Export Corporation (CATIC) szervezte. Az eladott gépek szervizeléséről és az alkatrészek utánpótlásáról szintén a CATIC gondoskodott. Ez a konstrukció olyan előnyt jelentett, hogy a Kínában Xinzhou 60-as néven forgalmazott regionális utasszállító több példánya Indonéziába, Laoszba, Zambiába és Zimbabwéba is eljutott. A légitársaságok elégedettek voltak a terheléstől függően 500–800 km-es hatótávolságú géppel, mert bármilyen éghajlati körülmények között, sőt másodosztályú repülőtereken, akár füves pályán is biztonságosan üzemel. Emellett olcsó a fenntartása és minimális a földi kiszolgálási igénye, s mivel napi átlagban tíz órát repül, így reggeltől késő estig többször is megfordulhat az állomások között.
Ezután a sanghaji Avic I tervezőirodájának mérnökei a választékot bővítendő kifejlesztették az alapgépnél hosszabb törzsü és nagyobb kapacitású Xian 60-ast. A paramétereit és az utastér komfortját tekintve nemzetközi színvonalat képviselő regionális utasszállító marketingszempontból ugyanazt a könnyen megjegyezhető típusjelet kapta, mint elődje. Az első két karakter (MA) valójában nem más, mint a kiváló tulajdonságokra utaló hangzatos „Modern Ark” fantázianév rövidítése. Az egyébként logikus döntést gyakorlatilag az indokolta, hogy a korábban bevezetett és ismertté vált márkanév jelentősen megkönnyíti a listaáron 26 millió dollárba kerülő modern égi bárka külföldi értékesítését. A rendelési lista jelenlegi állása szerint a CATIC arra számít, hogy az elkövetkező két évtizedben 500 darab MA 60-ast tud majd a turbólégcsavaros regionális utasszállítók piacán elhelyezni – főként Kínában, de a külföldi kapcsolatok segítségével Ázsiában, Afrikában és Latin-Amerikában is. Az optimista becslést arra alapozzák, hogy az MA 60-as egy nemzetközi kooperációban épülő, vagyis megbízható Pratt & Whitney Canada erőforrásokkal, korszerü fly-by-wire vezérlőrendszerrel és új generációs repülőelektronikával felszerelt versenyképes típus. És persze ideológiai szempontból is eleget tesz a központi szervek elvárásainak, lévén, hogy a kínai polgári repülőgépipar magas fokú fejlettségét szimbolizálja.
Amikor a mérnökök hozzáláttak a korszerüsített változat (advanced version) kifejlesztéséhez, az önsúly csökkentése érdekében áttervezték az alapgép törzsének robusztus merevítőrendszerét. A következő fázisban az új követelményeknek megfelelően megnövelték az utastér alapterületét és a rakterek térfogatát, végül a pilótafülkét is teljesen átalakították. Ugyanakkor a Xinzhou/MA 60-as néhány konstrukciós megoldását változtatás nélkül átvették. Ilyenek például a hajtómü alatti gondolába behúzható főfutók, az orr-rész és a törzs jellegzetes formája, a bal oldali szárny mögött elhelyezkedő bejárati ajtó, valamint a kormányfelületek hagyományos elrendezése. Ennélfogva a tervezők időt nyertek, mert kihagyhattak egy hosszan tartó és költséges kísérleti fázist, nevezetesen a szélcsatornában kötelezően elvégzendő aerodinamikai teszteket. A fejlesztési program jó ütemben haladt, mert fél év alatt elkészült a részletes gyártási dokumentáció, s ekkor a koordinációs feladatokkal megbízott konzorcium, az Avic Commercial Aircraft Company (ACAC) felvette a kapcsolatot a hazai és a külföldi beszállítókkal. A belföldi partnerekkel folytatott tárgyalásokon véglegesítették, hogy a szárnyak, a futómü és a törzs komponensei az alapgéphez hasonlóan a hsziani üzemben készülnek, míg a komplett orr-részt a csengtui Chengdu Aircraft, a farokfelületet pedig a senjangi Shenyang Aircraft gyártja majd. Ugyancsak előrelépést jelentett az is, hogy az ACAC aláírt egy hosszú távú keretszerződést a Pratt & Witney Canada céggel a hajtómüvek folyamatos szállításáról. Egyidejüleg arról is döntöttek, hogy a korszerü fly-by-wire repülésvezérlő rendszert az amerikai Honeywell, míg a repülőelektronikát és az integrált digitális rendszerek felügyeletét ellátó Pro Line 21 szoftvert a Rockwell Collins fogja szállítani. A kabin kialakításával és berendezésével pedig a szakmában jó hírnek örvendő amerikai BWM Interior Design céget bízták meg.
Mielőtt a kísérleti példányok összeszerelése elkezdődött volna, a Xian Aircraft Industrial Corporation repülőgépgyár egy számítógép vezérelte vadonatúj gyártósort helyezett üzembe hsziani központi telepén. Az innovatív technológia alkalmazásával sikerült elérni, hogy az MA 60-as mind a kínai polgári légügyi hatóság CCAR-25-ös szigorú feltételrendszerének, mind pedig az amerikai FAR-25-ös és az európai JAR-25-ös szabványnak maradéktalanul megfelel. Következésképpen a továbbfejlesztett változat a kísérleti repülések sikeres végrehajtását követően megkapta a kínai hatósági engedélyeket, de fél éven belül, amikor már javában folyt az első szériagép gyártása, a külföldi forgalmazáshoz szükséges jogosítványokat is megszerezte. Az MA 60-as első kész példánya stílusosan Kína nemzeti ünnepén, azaz 2006. október 1-jén gördült ki a hsziani üzem végszerelő csarnokából, és egy héttel később már a Wuhan Airlines Vuhan–Nancsang járatán debütált.
Az 52–60 személyes regionális utasszállítót két gazdaságos és környezetbarát Pratt & Whitney Canada PW127J hajtómüvel szerelték fel. A 2148 kW-os gázturbina Hamilton Sundstrand típusú, állandó fordulatszámú és változtatható állásszögü négyágú légcsavart forgat, amelynek speciális kiképzésü lapátjai nagy szilárdságú szénszál-erősítésü kompozitanyagból készülnek. A gazdaságos erőforrásokkal hajtott közepes hatótávolságú MA 60-as 514 km/h-s utazósebességgel 1430 km-t képes leszállás nélkül megtenni. Egyébként olyan kedvező tulajdonságokkal is rendelkezik, hogy hasonló nagyságrendü társainál 10–20 százalékkal alacsonyabb a közvetlen üzemköltsége, és különben is igen igénytelen. Vagyis a teljes terheléssel 21 800 kg-os gép akár előkészítetlen pályáról – magasan fekvő vagy szélsőséges éghajlatú repülőterekről is – 1100 m-es nekifutás után biztonságosan a levegőbe emelkedik. De manapság az is fontos tényező, hogy 30 perc elegendő a földi kiszolgálásához, beleértve az üzemanyag-vételezést, a müszaki átvizsgálást, a mosdók átöblítését és feltöltését, a rakodást, valamint az utasok beszállítását.
A gyártó szerint további előnyt jelent az is, hogy az egyfolyosós, 10,8 m hosszú és 2,7 m széles kabint a megrendelők igényétől függően kétosztályos konfigurációban 52, turistaváltozatban 56, míg sürü székezéssel 60 kényelmes, a mai divatirányzatnak megfelelően bőrhuzatú üléssel rendezhetik be. A komfortos utastér 1,9 m-es belmagassága pedig lehetővé teszi, hogy az utasok a nagyméretü zárható kalaptartókban jóval több kézipoggyászt és egyéb úti holmit helyezhetnek el. Az üzemeltetők azonban mindezeken túl azt is értékelik, hogy a regionális gép nemcsak poggyászokat, de teherárut is szállíthat: a pilótafülke mögött kialakított 5 m3-es raktérnek 540 kg, míg a törzs végében található 4,5 m3-esnek 300 kg a kapacitása.
A CATIC külkereskedői a siker reményében az MA 60-as több különleges változatát kínálják a potenciális ügyfeleknek, azzal a feltétellel, hogy a hsziani repülőgépgyár a rendelés dátumától számított 12–18 hónapon belül vállalja a teherváltozat, a katonai szállító, a parti járőröző vagy a szalonkiképzésü VIP-gép elkészítését. Eddig még nem okozott különösebb gondot az igények kielégítése, mert egy év leforgása alatt mindössze 30 darab MA 60-as lelt gazdára Kínában, a Fidzsi-szigeteken, illetve a hagyományos piacnak tekinthető Indonéziában, Laoszban, Kongóban, Zambiában és Zimbabwéban. Viszont tavaly ősszel a kereslet hirtelen megélénkült, amit az is ékesen bizonyít, hogy a legyártásra váró 60 példányon felül a kínai diszkontfuvarozó Okay Airways egyszerre 30, míg a Yunnan Yingan Airlines 20 modern égi bárkát rendelt. S ha a szándéknyilatkozatokat is figyelembe vesszük, akkor a CATIC jogosan számíthat arra, hogy a közeljövőben Tádzsikisztán és Bolívia ugyancsak feliratkoznak a rendelési listára. Amennyiben pedig a katonai parti járőröző MA 60MPA-t is elkezdik gyártani, amelyet a kínai haditengerészet tervez hadrendbe állítani, akkor a rendelések volumene 2016-ig akár a 350-es példányszámot is elérheti.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.