2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

HondaJet – egy új szereplő a repülés világában

JETfly  |  2008. 04. 29., 12:17

Az elsősorban az autó és motorkerékpár gyártás területén elért sikereiről ismert japán nagyvállalatról valószínűleg csak kevesen tudják, hogy már a repülőgépiparban is érdekeltté vált. Az elmúlt napokban jelentették be például, hogy az észak-amerikai kontinens után immár Európában is megkezdik a HondaJet nevű repülőgépük értékesítését. Ez a tény kiváló alkalmat szolgáltat arra, hogy részletesebben is bemutassuk olvasóinknak ezt a kategóriájában egyedülálló teljesítményt, üzemanyag-felhasználást, belső kabin- és csomagteret kínáló kisrepülőgépet.

A II. Világháborúban szinte teljesen elpusztított japán ipar igen hamar ismét magára talált, sőt sok területen világelsővé vált. A hazánkban is jól ismert japán márka története például 1948-ban kezdődött, a Honda Motor Co. Ltd. létrehozásával. Napjainkban a belsőégésü motorok fejlesztése és gyártása terén világelsővé vált cégcsoport egy jól átgondolt és tudatosan felépített folyamat végén jutott el odáig, hogy a repülőgépiparban is letegye névjegyét. A kisméretü, gyors és kényelmes üzleti jet-ek piaca ugyanis még hatalmas lehetőségeket rejt magában. A menetrendszerü, közforgalmi repülésre szánt „tömeg” utasszállító típusok terén a két óriás, az amerikai Boeing és az európai Airbus mellett csak néhány kisebb gyártó (pl. Embraer, Bombardier, stb.) él meg, ugyanakkor a milliomosok kedvelt játékszerének számító üzleti és magán gépek piaca sokszereplős. A Honda a magas minőségü gyártástechnológiai tapasztalataira és a cégóriás pénzügyi lehetőségeinek figyelembevételével lépett be ebbe a szegmensbe."A HondaJetet a repülés iránt érzett rajongásunk emelte a levegőbe, az ügyfelekhez azonban már stabil, erőteljes üzleti érvek szárnyán jut el" - nyilatkozta Takeo Fukui, a Honda Motor Co. Ltd. elnök-vezérigazgatója.

2006-ban nem véletlenül az Egyesült Államokban, közelebbről az észak-karolinai Greensboro városában alapították meg a Honda Aircraft Company Inc.-t, mely a Honda Motor Co. Ltd. repülőgépgyártással és forgalmazással foglalkozó leányvállalata. Az USA-ban ugyanis virágzik az üzleti és magángépek kereskedelme, ugyanakkor egy olyan gazdag repülőipari hagyományokkal rendelkező piac, ahol ha valaki sikereket ér el, az máshol is jól szerepelhet. A fent nevezett cég kizárólag a HondaJet névre keresztelt típus tanúsítását, gyártását, értékesítését és szervizelését hivatott felügyelni és koordinálni.

Japán csoda

A japán tervezők célja az volt, hogy egy új, minden eddiginél kifinomultabb és fejlettebb, ugyanakkor gazdaságos típust hozzanak létre. Ehhez párosul egy olyan értékesítési és háttér-támogatási filozófia, mely szintén különlegességnek számít.Az alsószárnyas, T-alakú vezérsíkkal ellátott, kéthajtómüves repülőgép sárkányszerkezete teljes egészében korszerü kompozit anyagokból készült, törzse a méhsejt szendvics-szerkezet és a megerősített panelszerkezet kombinációjából épül fel, amelyeket szabadalmaztatott eljárással rögzítenek egymáshoz. Ez a különleges konstrukció csekélyebb törzstömeget eredményez, ugyanakkor megfelelő a szilárdsága és ellenáll a korróziónak. Törzshossza 12,71 méter, szárnyfesztávolsága pedig 12,15 méter. A függőleges vezérsík legmagasabb pontja 4,03 méterre magasodik.

A gép legkülönlegesebb és legkönnyebben felismerhető jellemzője, hogy hajtómüveit a szárnyak fölé szerelték. A meghajtásról gondoskodó, két darab GE-Honda HF120 turbofan gázturbinás hajtómü elhelyezése az egyik olyan innováció, amely kiemeli a típust a többi, hasonló kisgép közül. Ez az elhelyezési mód ugyanis feleslegessé teszi a hagyományos, törzsre szerelt hajtómüvek rögzítéséhez szükséges átkötő szerkezeteket, így hasznos törzskapacitás szabadult fel, egyben nagy sebességnél jelentős mértékben csökkenti a közegellenállást. A repülőgép természetes örvénymentes áramlású (natural laminar flow, NLF) szárnya és orra tovább mérsékli a légellenállást, ami hozzájárul a HondaJet kedvező menet-teljesítményéhez, ugyanakkor elősegíti az üzemanyag-takarékosságot is.

A gép utazósebessége 773 km/óra, hatótávolsága (a repülési profiltól függően) a 2000 kilométert is meghaladja, ugyanakkor üzemanyag-fogyasztása legalább 30-35 százalékkal kedvezőbb a hasonló teljesítményü gázturbinás kisrepülőgépekénél. A HondaJet maximális repülési magassága 13000 méter. A gép akár 951 méter hosszúságú felszállópályáról is elemelkedhet, de a leszálláshoz már 762 méter szilárd burkolatú felület is elegendő.

Praktikus luxus

A HondaJet koncepció létrehozásakor fontos szempont volt, hogy egyedi kényelemmel kápráztathassák el a leendő tulajdonosokat. Ugyanakkor a gépnek sokoldalúnak és rugalmasnak is kell lennie. Éppen ezért két, alapvető belsőtér-kialakításban választható a gép. Az egyik a hétszemélyes (2 pilóta és 5 utas) luxus verzió, míg a másik a nyolcszemélyes (2 pilóta és 6 előre néző utasülés) légitaxi kivitelben. A HondaJet kabinja korábban elképzelhetetlen komfortszintet: ülésenként a versenytársaknál akár 15 centiméterrel több lábteret kínál. A HondaJet 1600 literes hátulsó raktere akár 50 százalékkal tágasabb a kategória más modelljeinél. Kiegészítő, 255 literes raktér található az orrban. A fedélzeten természetesen helyet kapott egy teljesen privát mellékhelyiség is.

A pilótafülkében is a legmodernebb rendszerek kaptak helyet. A Garmin repüléselektronikai platformjára épülő fejlett, testre szabott pilótafülke tele van új, kizárólag a HondaJetre jellemző szolgáltatásokkal és megoldásokkal.

Gyártás, jövőkép

A HondaJet első terveit 1997-ben vázolták fel. Az elképzelések letisztulását követően kezdődhetett meg a prototípus tervezése, majd pedig az alkotórészek legyártása és összeszerelése. Ez utóbbi munkafolyamatot és a tesztelését már a vállalat greensborói üzemében végezték  A prototípus első repülésére 2003-ban került sor, majd a mindenre kiterjedő tesztek lefolytatása következett.A tervek szerint az amerikai üzem a 2010-es gyártásindítást követően néhány éven belül eléri a 70 darabos éves kapacitást. A japánok tervei szerint már jövőre, azaz 2009-ben sor kerülhet a sorozatgyártású modell első tesztrepülésére, 2010-ben pedig megtörténhet a típus alkalmassági bizonyítványának kiadása. A cég várhatóan 2010-ben kezdi meg a HondaJet szállítását az amerikai megrendelőknek (eddig már több mint 100 darabra van megrendelés). Mivel bejelentették, hogy Európában is megkezdik a repülőgép értékesítését, ezért az európai (EASA) és az amerikai (FAA) Repülésbiztonsági Hivatalok bizonyítványainak megszerzését párhuzamosan kell elérni. Az Egyesült Államok mellett egyébként Kanadában és Mexikóban is folyik a HondaJet értékesítése.A gyártó nem csak egy terméket kínál, hanem egy olyan összetett értékesítési és szerviztámogatást nyújt, amely meghaladja a magánrepülőkkel és utazással kapcsolatos általános elvárásokat. Az USA-ban például egy összefüggő szervízhálózatot építenek ki, ami a repülőgép teljes élettartama alatt biztosítja a tulajdonos számára az azonnali rendelkezésre állást függetlenül attól, hogy hol és mikor vásárolta a gépét.

A pilótaképzésre is nagy hangsúlyt fektetnek, ezért a Nemzetközi Repülésbiztonsági Szervezettel (FSI) együttmüködve dolgozzák ki a tematikát, valamint egy direkt ehhez a típushoz kifejlesztett szimulátor is elérhető lesz. Az első szimulátor a Honda Aircraft Company székhelyén kerül majd telepítésre, de az eladások bővülésével párhuzamosan a jövőben további oktatóhelyek kerülnek majd kialakítására.Az Egyesült Államokban 2010-től gyártásba kerülő HondaJet alapkivitelének ára a jelenlegi elképzelések szerint 3,65 millió dollár lesz.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
2025-03-10 09:31:05
A Wizz Air különleges nőnapi járatokkal ünnepelte női dolgozóit. A 2221-es, Budapestről London-Gatwickre tartó Airbus A321neo kizárólag női személyzettel szállt fel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, a járaton Gombkötő Gabriella kapitány és Nyers Szabina első tiszt mellett Fanny, Anna, Csenge, Ivett és Nikolett légiutas-kísérők teljesítettek szolgálatot.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.