2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Negyven éves a szuperszonikus utasszállító repülés

JETfly  |  2009. 01. 07., 12:17

1968. december 31-én emelkedett a magasba először az egykori Szovjetunió repülőiparának büszkesége, a Tupoljev tervezőiroda szuperszonikus sebességre tervezett utasszállító repülőgépe. A gép egy kiélezett politikai és technológiai versenyhelyzetben született, ennek minden előnyével és hártányával egyetemben, egy dolog azonban tény. A Tu-144-es a legendás Concorde-nál hamarabb emelkedett a levegőbe, ezáltal kiérdemelte a világ első, szuperszonikus utasszállító repülőgépe címet.

Az elmúlt év utolsó napján a Tupoljev repülőgépgyár fontos jubileumot ünnepelt. 1968. december 31-én került sor a világ első hangsebesség feletti utasszállító repülőgépének a Tu-144-nek a szüzfelszállására. Abban az időben a repülés terén is hatalmas versenyfutás zajlott a Szovjetunió vezette keleti és az USA befolyása allatt álló nyugat között. Egyik oldalon sem számított a pénz, csak az, ki nyeri  a versenyfutást. A versenyt - legalábbis ezen a téren - a Tupoljev tervezőiroda nyerte.

Korabeli propagandafotó a Tu-144-esről

A program 1963. július 16-ai hivatalos beindítása után csupán alig több mint öt év telt el, és a Tu-144 prototípusa levegőbe emelkedett. A Tupoljev tervezőiroda hangsebesség feletti repülőgépe két hónappal előzte meg legfőbb vetélytársát a Concorde-t, amely 1969. március 2-án szállt fel. A szovjet gép első repülése a híradások szerint mindössze 38 percig tartott, és különösebb probléma nélkül zárult. A repülőgép 1969-ben lépte át először a hangsebességet, és egy évvel később, 1970-ben már a hangsebesség kétszeresével repült. A kecses és elegáns Tu-144-es nagyközönség előtti bemutatkozására 1970-ben került sor, Moszkvában.

A nagyközönség 2007 augusztusában is láthatta a gépet a MAKS-on, Zsukovszkijban

A repülőgépet az évek során folyamatosan fejlesztették. Az NK-144A típusú hajtómüvel ellátott, már sorozatban gyártott Tu-144-es 1972. szeptember 20-án repült először. A későbbiekben a hajtómüveket RD36-51A típusú, utánégető nélküli hajtómüvekre cserélték, amelyek üzemeltetése gazdaságosabb volt.

Azonban már a kezdeti évek is tartogattak kellemetlen eseményeket a repülőgép történetében. 1973. június 3-án, az első sorozatban gyártott repülőgép a Párizsi Repülőszalon közönsége előtt Le Bourget-ban katasztrófát szenvedett. A repülőgép hatfőnyi legénysége életét vesztette, a szétrepülő roncsdarabok több nézőt megsebesítettek.

A Franciaországban bekövetkezett tragédia azonban nem jelentette a program leállítását, 1977. november 1-jén ugyanis az Aeroflot flottájába tartozó Tu-144 végrehajtotta első menetrendszerinti repülését Moszkva és Alma-Ata között.

A Tu-144 típus 1978 június elejéig, az utasszállítás befejezéséig mindössze 55 menetrendszerinti repülést teljesített, amely során 3284 utast repített a célállomásra. Vetélytársa a brit-francia Concorde jóval sikeresebb karriert futott be, de napjainkban már ezek a gépek is a múzeumok gyüjteményét gyarapítják csak...

Dicső múlt, szomorú jelen... A Tu-144LL a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőtéren

A 80-as években néhány egykori utasszállító gépet átalakítottak és Tu-144LL típusjelzéssel repülő laboratóriumként folytattak velük kísérleti repüléseket. A repülő laboratóriumok adatait a hangsebesség feletti utasszállító repülőgépek második generációjának fejlesztésére használták (használják) fel. 1983 júliusában az egyik Tu-144D repülőgép több sebességi és magassági világrekordot állított fel különböző terhelésekkel.

Reméljük egyszer még újra láthatjuk a levegőben ezt a gyönyörü szerkezetet

A repülőgéppel kapcsolatban tartja magát egy olyan verzió, hogy a szovjetek megszerezték a Concorde terveinek egy késői fázisát. A kémkedéssel az Aeroflot párizsi irodájának vezetőjét és egyik munkatársát gyanúsították. Az ellopott tervek állítólag a Tupoljev irodához kerültek, hogy ezek alapján készítsék el a világ első szuperszonikus utasszállító repülőgépét. A későbbiek során mindkét cég sokat módosított az eredeti terveken, amit jól tükröznek a két gép közötti eltérések. Egy tény: az ipari kémkedés abban az időben hatalmas méreteket öltött, így nem elképzelhetetlen a történet, azonban talán ennek az ellenkezője sem zárható ki teljesen. Az is tény viszont, hogy bár a Tu-144-es volt az első, levegőbe emelkedett szuperszonikus utasszállító repülőgép, a rivális Concorde lényegesen sikeresebb karriert futott be.

A lehajtható orr-rész le- és felszállásnál volt hasznos. A rivális Concorde-nál is hasonló megoldást alkalmaztak a tervezők

Legfontosabb müszaki adatok:

Max. sebesség: 2500 km/h

Hasznos teher: 140-167 utas

Utazómagasság: 17 000 m

Hatótáv: 6500 km (140 utas, 1.9 mach)

Tömeg: üres: 85 000 kg; max 180 000kg

Fesztáv: 28.8 mHossz: 65,7 mMagasság: 12,85 mSzárnyfelület: 438,0 m2

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
2025-03-10 09:31:05
A Wizz Air különleges nőnapi járatokkal ünnepelte női dolgozóit. A 2221-es, Budapestről London-Gatwickre tartó Airbus A321neo kizárólag női személyzettel szállt fel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, a járaton Gombkötő Gabriella kapitány és Nyers Szabina első tiszt mellett Fanny, Anna, Csenge, Ivett és Nikolett légiutas-kísérők teljesítettek szolgálatot.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.