2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy igazán nagy durranás – a dízelmotoros Diamond DA50 Magnum

JETfly  |  2009. 02. 09., 06:17

Talán kevesen tudják, hogy a magyar határhoz közeli Wiener Neustadtban működik Európa egyik legjelentősebb, és technológiai színvonalát tekintve legfejlettebb repülőgépgyára, a Diamond Aircraft Industries. Az osztrák cég egyik legújabb és leginkább innovatív típusáról, a négyszemélyes, dízelmotoros DA50 Magnumról kevés szó esett eddig a szaksajtóban, ezt a hiányt pótoljuk most.

Hiánypótló konstrukció Jelenleg nincs a kisrepülőgépes piacon még egy olyan egymotoros repülőgép, mely ilyen szinten ötvözné a legkorszerübb technológiai elemeket a legmagasabb elérhető luxussal, mint a Diamond DA50-es. A tervezők egy olyan, korszerü típust álmodtak meg, amely kielégíti a legmagasabb technikai és kényelmi igényeket is, ugyanakkor gazdaságosan üzemeltethető, és nagy hatótávolsága révén valós alternatívát jelent a kontinensen belüli légi közlekedésre, legyen szó üzleti útról, kirándulásról vagy légitaxi szolgáltatásról.  Gyakorlatilag létrehozták az égi országutak luxus túragépét, mely kényelmi szolgáltatásait tekintve felveszi a versenyt a presztízsmárkák luxusautóival, azoknál azonban gyorsabban juttatja el tulajdonosát bárhová. Mindezt teszi olyan technológiát alkalmazva – legyen szó a motorról, a felhasznált kompozit anyagokról vagy az ürszínvonalat képviselő navigációs és kommunikációs eszközökről – melyhez képest a vetélytársak generációs lemaradásban vannak.

Az alapos fejlesztési és földi tesztelési fázist követően a DA50 Magnum prototípusa 2008. május 14-én emelkedett először a magasba Wiener Neustadtban, a Diamond Aircraft Industries gyári repülőteréről

Ürtechnika a mindennapokban

Nem túlzás azt állítani, hogy a Diamond cég mérnökei igyekeztek mindenből a jelenlegi legkorszerübbet és legjobbat belezsúfolni ebbe a kicsi, mindössze 8,93 méter hosszú gépbe belezsúfolni. A meghajtásról a kétliteres lökettérfogatú, rendkívül gazdaságos Austro Engine AE 300 dízelmotor gondoskodik. A kisgépes repülést kétség kívül forradalmasító, Common-Rail technológiát alkalmazó, turbófeltöltős dízel erőforrás 170 lóerő teljesítményt ad le. Ez bőven elegendő a teljes feltöltöttség esetén is maximum 1480 kilogramm tömegü repülőgép számára, melynek szárnyfesztávolsága 11,68 méter. A tartályokba összesen 189 liter Jet A1 üzemanyag vagy normál gázolaj tölthető. A meglehetősen „étvágytalannak” mondható dízelmotoros gép ezzel a mennyiséggel akár több, mint ezer mérföld megtételére képes. A motor egy háromlapátos, MTV-6-R/203 típusú, állandó fordulatszámú légcsavart hajt meg.

DA50 Magnum

A sárkányszerkezet kialakításánál széleskörüen alkalmazták a kompozit anyagokat, így a fémből épült gépekhez képest nagyobb szilárdságot értek el, ugyanakkor csökkent az önsúly. Mindezek jelentősen hozzájárulnak a hatékonyabb üzemanyag felhasználás eléréséhez, valamint javítja az egyébként is kiemelkedő biztonsági mutatókat. Jó példa erre, hogy a strukturális terhelési tesztek és számítások szerint a DA50-es sárkányszerkezete akár a 26G-s terhelést is képes elviselni. Nem véletlen tehát, hogy az osztrák gyártó típusai rendelkeznek az iparág legjobb baleseti statisztikáival. A gyártó immár 26 éve használ kompozit anyagokat a gépeiben, így hatalmas tapasztalatra tettek szert ezen a téren.

DA50 Super Star

A Diamond cég már hosszú ideje folytat eredményes együttmüködést a repülőgép-fedélzeti elektronikai rendszerek fejlesztésében és gyártásában élenjáró Garmin céggel. A DA50-es is a világszerte ismert és elismert, a saját kategóriájában a legjobbnak tartott G1000-es típusjelzésü "glass cocpit” rendszert kapta meg. Korszerü, GPS alapú navigációs eszközök, valamint nagyteljesítményü kommunikációs rendszerek segítik a kényelmes, minden luxussal felszerelt pilótafülkében tevékenykedő repülőgép-vezető dolgát.

Korszerü elektronika, lenyügöző design és luxus

Luxus minden szinten

Hatalmas belső tér és kiváló kilátás jellemzi a DA50-es kabinját. Mind a négy személy (pilóta és három utas) elhelyezése első osztályú színvonalon történik, köszönhetően a kényelmes üléseknek, a belső térben használt jó minőségü anyagoknak és az olyan extra szolgáltatásoknak, mint például az első ülések háttámlájába szerelt nagyméretü LCD képernyőknek. Ez utóbbiak segítségével a hátul ülők filmeket nézhetnek, vagy akár digitális térképen követhetik nyomon az útvonalat. A belső tér tágasságára jellemző, hogy a kabin magassága meghaladja a 130 centimétert. A ki- és beszállást a nagyméretü ajtók segítik. A légkondicionáló rendszer könnyen kezelhető és kellően nagy teljesítményü.

Az erősebb testvér - DA50 Super Star

A DA50-es család másik tagja a dupla turbófeltöltővel ellátott 350 lóerős Teledyne Continental TSIOF-550J motorral felszerelt Super Star nevü repülőgép, mely a négyszemélyes Magnummal ellentétben már öt fő számára biztosít kényelmes utazási lehetőséget. A típus forgalmazását a gyártó 2010-ben tervezi megkezdeni.

DA50 Super Star

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
2025-03-10 09:31:05
A Wizz Air különleges nőnapi járatokkal ünnepelte női dolgozóit. A 2221-es, Budapestről London-Gatwickre tartó Airbus A321neo kizárólag női személyzettel szállt fel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, a járaton Gombkötő Gabriella kapitány és Nyers Szabina első tiszt mellett Fanny, Anna, Csenge, Ivett és Nikolett légiutas-kísérők teljesítettek szolgálatot.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.