Talán kevesen tudják, hogy a magyar határhoz közeli Wiener Neustadtban működik Európa egyik legjelentősebb, és technológiai színvonalát tekintve legfejlettebb repülőgépgyára, a Diamond Aircraft Industries. Az osztrák cég egyik legújabb és leginkább innovatív típusáról, a négyszemélyes, dízelmotoros DA50 Magnumról kevés szó esett eddig a szaksajtóban, ezt a hiányt pótoljuk most.
Hiánypótló konstrukció Jelenleg nincs a kisrepülőgépes piacon még egy olyan egymotoros repülőgép, mely ilyen szinten ötvözné a legkorszerübb technológiai elemeket a legmagasabb elérhető luxussal, mint a Diamond DA50-es. A tervezők egy olyan, korszerü típust álmodtak meg, amely kielégíti a legmagasabb technikai és kényelmi igényeket is, ugyanakkor gazdaságosan üzemeltethető, és nagy hatótávolsága révén valós alternatívát jelent a kontinensen belüli légi közlekedésre, legyen szó üzleti útról, kirándulásról vagy légitaxi szolgáltatásról. Gyakorlatilag létrehozták az égi országutak luxus túragépét, mely kényelmi szolgáltatásait tekintve felveszi a versenyt a presztízsmárkák luxusautóival, azoknál azonban gyorsabban juttatja el tulajdonosát bárhová. Mindezt teszi olyan technológiát alkalmazva – legyen szó a motorról, a felhasznált kompozit anyagokról vagy az ürszínvonalat képviselő navigációs és kommunikációs eszközökről – melyhez képest a vetélytársak generációs lemaradásban vannak.
Az alapos fejlesztési és földi tesztelési fázist követően a DA50 Magnum prototípusa 2008. május 14-én emelkedett először a magasba Wiener Neustadtban, a Diamond Aircraft Industries gyári repülőteréről
Ürtechnika a mindennapokban
Nem túlzás azt állítani, hogy a Diamond cég mérnökei igyekeztek mindenből a jelenlegi legkorszerübbet és legjobbat belezsúfolni ebbe a kicsi, mindössze 8,93 méter hosszú gépbe belezsúfolni. A meghajtásról a kétliteres lökettérfogatú, rendkívül gazdaságos Austro Engine AE 300 dízelmotor gondoskodik. A kisgépes repülést kétség kívül forradalmasító, Common-Rail technológiát alkalmazó, turbófeltöltős dízel erőforrás 170 lóerő teljesítményt ad le. Ez bőven elegendő a teljes feltöltöttség esetén is maximum 1480 kilogramm tömegü repülőgép számára, melynek szárnyfesztávolsága 11,68 méter. A tartályokba összesen 189 liter Jet A1 üzemanyag vagy normál gázolaj tölthető. A meglehetősen „étvágytalannak” mondható dízelmotoros gép ezzel a mennyiséggel akár több, mint ezer mérföld megtételére képes. A motor egy háromlapátos, MTV-6-R/203 típusú, állandó fordulatszámú légcsavart hajt meg.
DA50 Magnum
A sárkányszerkezet kialakításánál széleskörüen alkalmazták a kompozit anyagokat, így a fémből épült gépekhez képest nagyobb szilárdságot értek el, ugyanakkor csökkent az önsúly. Mindezek jelentősen hozzájárulnak a hatékonyabb üzemanyag felhasználás eléréséhez, valamint javítja az egyébként is kiemelkedő biztonsági mutatókat. Jó példa erre, hogy a strukturális terhelési tesztek és számítások szerint a DA50-es sárkányszerkezete akár a 26G-s terhelést is képes elviselni. Nem véletlen tehát, hogy az osztrák gyártó típusai rendelkeznek az iparág legjobb baleseti statisztikáival. A gyártó immár 26 éve használ kompozit anyagokat a gépeiben, így hatalmas tapasztalatra tettek szert ezen a téren.
DA50 Super Star
A Diamond cég már hosszú ideje folytat eredményes együttmüködést a repülőgép-fedélzeti elektronikai rendszerek fejlesztésében és gyártásában élenjáró Garmin céggel. A DA50-es is a világszerte ismert és elismert, a saját kategóriájában a legjobbnak tartott G1000-es típusjelzésü "glass cocpit” rendszert kapta meg. Korszerü, GPS alapú navigációs eszközök, valamint nagyteljesítményü kommunikációs rendszerek segítik a kényelmes, minden luxussal felszerelt pilótafülkében tevékenykedő repülőgép-vezető dolgát.
Korszerü elektronika, lenyügöző design és luxus
Luxus minden szinten
Hatalmas belső tér és kiváló kilátás jellemzi a DA50-es kabinját. Mind a négy személy (pilóta és három utas) elhelyezése első osztályú színvonalon történik, köszönhetően a kényelmes üléseknek, a belső térben használt jó minőségü anyagoknak és az olyan extra szolgáltatásoknak, mint például az első ülések háttámlájába szerelt nagyméretü LCD képernyőknek. Ez utóbbiak segítségével a hátul ülők filmeket nézhetnek, vagy akár digitális térképen követhetik nyomon az útvonalat. A belső tér tágasságára jellemző, hogy a kabin magassága meghaladja a 130 centimétert. A ki- és beszállást a nagyméretü ajtók segítik. A légkondicionáló rendszer könnyen kezelhető és kellően nagy teljesítményü.
Az erősebb testvér - DA50 Super Star
A DA50-es család másik tagja a dupla turbófeltöltővel ellátott 350 lóerős Teledyne Continental TSIOF-550J motorral felszerelt Super Star nevü repülőgép, mely a négyszemélyes Magnummal ellentétben már öt fő számára biztosít kényelmes utazási lehetőséget. A típus forgalmazását a gyártó 2010-ben tervezi megkezdeni.
DA50 Super Star
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.