2025. 02. 22. szombat
Gerzson
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Feljövőben a kínai polgári repülőgépgyártás

JETfly  |  2009. 03. 05., 20:18

A kínai polgári repülőgépgyártás történelmi jelentőségű eseményt ünnepelt 2008. november 28-án. Nyolc év munkájának eredményeként a levegőbe emelkedett az első teljesen hazai fejlesztésű regionális jet, az ARJ–21-700-as „Repülő Főnix”, és Sanghaj Zhabei nevű negyede fölött hatvanperces sikeres próbautat tett.

Az elmúlt nyolc évben bizonyára elegendő tapasztalatra tettek szert az ARJ–21-700-as kifejlesztésén és megépítésén dolgozó kínai mérnökök, mert bár anyagi jellegü gondok nem hátráltatták a munkájukat, azért szép számmal akadtak megoldandó technikai problémák.

A program menetrendjét például már az induláskor teljesen felborította, hogy az ukrajnai Antonov gyárban kifejlesztett szuperkritikus szárny aerodinamikai tesztjeit négy intézet szélcsatornájában is el kellett végezni (Kínában, Oroszországban és Hollandiában). Tudniillik a kínai légügyi hatóság (a CAAC) a pártatlan repülőkísérleti laboratóriumok szakvéleményétől tette függővé a gyártás engedélyezését. Emiatt természetesen többször is át kellett tervezni a szárnyszerkezetet, s ezzel együtt a sárkány más komponenseit is, ami behozhatatlan csúszást eredményezett.

Pedig a sanghaji repülőgépgyár vezérigazgatója 2001-ben még magabiztosan úgy nyilatkozott, hogy a 78–98 személyes gépcsalád Benjáminja, a rövid hatótávolságú ARJ–21-700-as a pekingi olimpiai játékok évében forgalomba áll. Nyilvánvalóan más jellegü problémák is adódhattak az évek során, mert a 001-es számú prototípus csak 2007. december 21-én készült el, utána pedig, ki tudja miért, majdnem egy évet kellett várni a B–970L első felszállására. Furcsa módon egyetlen külföldi tudósítót sem hívtak meg a tavaly őszi szüzrepülésre, sőt előtte a Xiang Feng látványos bemutatási ceremóniájára sem.

Végül aztán lehullott a lepel a titokról. A divatos köntösbe öltöztetett presztízsgép november 28-án elhagyta a sanghaji repülőgépgyár kísérleti telepének hangárját. A forgatókönyv szerint először tisztelgett a gurulóút mentén felsorakozott állami és tartományi pártvezetőknek, majd ráfordult a pályára, és ezerméteres nekifutás után 12 óra 23 perckor a magasba emelkedett.

Azon a pénteki napon az ország lakossága először az esti tv híradóból értesülhetett a történelmi jelentőségünek nevezett eseményről, vagyis hogy Sanghajban felszállt a kínai repülőgépipar büszkesége, a kilencvenszemélyes, sugárhajtású „Repülő Főnix”. És persze az ilyenkor szokásos propaganda sem hiányzott a kommentárból, amely azzal folytatódott, hogy ez csak az első lépés a siker felé, ugyanis a konstruktőrök már dolgoznak az AR–21-es gépcsalád többi változatának kifejlesztésén.

Másnap a programot felügyelő konzorcium vezérigazgatója nyilatkozott a sajtónak, de az első kísérleti repülés részleteiről csak annyi derült ki, hogy az sikeres volt. A gép 900 méteren repülve hajtotta végre az előírt feladatokat, s ezzel elkezdődött a százhetvenkét kötelező tesztre kiterjedő engedélyeztetési program, amelynek során az eddig összeszerelt hat példány közül három vesz részt. Azt viszont már most tudni lehet, hogy a konfigurációtól függően 78–90 férőhelyes ARJ–21-700-as időben megkapja a hatósági engedélyeket, mivel a szokatlanul hosszúra nyúlt fejlesztési periódusban valamennyi kritikus müszaki problémát megoldották.

Most már, hogy a sikeres premierrel az utolsó akadály is elhárult a 776 millió dollárt felemésztő program útjából, óramüpontossággal müködik a gépezet. A megrendelők garantáltan hozzájutnak a vállalt határidőre a gépekhez, mert a részegységek gyártói és a külföldi beszállítók felkészültek az igények teljesítésére. Csakúgy, mint az AVIC sanghaji központi repülőgépgyára, ahol az első évben tizenöt darabot tudnak összeszerelni, 2015-ig pedig az igényektől függően akár évi ötvengépesre is növelhetik a kapacitást.

A bevezető légitársaság – amely a legújabb hírek szerint a Joy Air lesz – így bizton számíthat arra, hogy 2010 márciusában átveheti az első forgalomképes ARJ–21-700-ast.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.