2009. december 15-én új fejezet kezdődött a polgári repülésben, hiszen hosszú várakozás után sikeresen teljesítette első repülését a 787 Dreamliner. Az új típus debütálása mellett egy új technológia bemutatkozása is volt ez, hiszen a Dreamliner az első olyan repülőgép a polgári repülés történetében, melynek megépítésében a kompozit technológia dominál.
A mérföldkövet jelentő eseményre a Boeing cég everetti központjában került sor, ahol több mint 12 000 érdeklődő kísérte figyelemmel a 787 Dreamliner szüzfelszállását. Korunk legmodernebb utasszállítója helyi idő szerint 10 óra 27 perckor emelkedett a magasba, amit 3 óra 6 perc repülés követett. A pilóták a San-Juan-de-Fuca-szoros keleti végéig repültek a géppel, közel 333km/órás sebességgel, maximális repülési magassága pedig elérte a 4572 métert. A gép ZA001-es prototípusa helyi idő szerint 13 óra 33 perckor landolt.
A sikeres próbarepülést követően a gép pilótái egy sajtótájékoztató keretén belül válaszoltak az érdeklődők kérdéseire, a szintén jelen lévő 787 program alelnöke pedig hangsúlyozta, hogy történelmi jelentőségü nap ez a programban dolgozó globális csapat számára, akik a korábban felmerülő szerkezeti problémák ellenére is hittek a Dreamliner jövőjében.
A sikeres első repülést követően a ZA001-es prototípushoz további öt példány fog csatlakozni, melyek az elkövetkezendő időszakban 3100 órányi tesztrepülést és 3160 órányi szárazföldi tesztelést teljesíthetnek. A komoly csúszással bajlódó 787 program az első gép összeszerelésének kezdete után 944 nappal emelkedhetett először a magasba. A kompozit technológia „zászlóshajójának” tekinthető 787 Dreamliner a hasonló méretü repülőgépekkel szemben közel 20%-kal kevesebb üzemanyagot használ fel, így a típust megvásárló légitársaságok - egyéb előnyös tulajdonságai mellett - a gép kedvező üzemeltetési költségeit is megtapasztalhatják. A típusra ezidáig a polgári repülés történetében szintén rekordnak számító 840 megrendelést regisztráltak, az első Dreamlinert a japán All Nippon Airways légitársaság veheti át, várhatóan 2010 utolsó negyedévében. A kéthajtómüves 787-8 típus 210-250 utast szállíthat 14 200 – 15 200 kilométeres távolságra.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.