2010. május 10. ismét egy mérföldkövet jelentő eseményként vonul be a Boeing 787 tesztelésének „forgatókönyvébe”, hiszen a berepülési programot teljesítő, Rolls-Royce Trent 1000 típusú hajtóművekkel szerelt prototípusok mellett, most már megkezdődhetett a General Electric GEnx hajtómű tesztelése is, amit elsőként a Dreamliner ZA005 jelzésű tesztgépén indítottak be.
A sikeres hajtómüindítást az amerikai gyártó everetti központjában végezték, melyet az elkövetkező időszakban további földi tesztsorozatok fognak követni. A Boeing és a GE mérnökei a gép fedélzetén követték nyomon a hajtómü teljesítményét, melyet különböző fokozatokban, körülbelül egy órán át teszteltek. A szakemberek elmondása szerint a GEnx-1B első indítása az előzetesen elvárt eredményeket produkálta. Ha minden a terveknek megfelelően halad, akkor a ZA005 már 2010 második negyedévében teljesítheti első repülését. A típus berepülési programjában jelenleg már négy tesztgép (ZA001, ZA002, ZA003, ZA004) vesz részt, melyek már összesen közel 625 órát repültek.
A Dreamlinert megrendelő légitársaságok választhatnak, hogy milyen típusú hajtómüvel kívánják megvásárolni az utasszállítót. A Rolls-Royce Trent 1000-es erőforrás mellett a korszerü GEnx-1B hajtómü is választható, mely korunk sugárhajtómüvei közül elsőként büszkélkedhet kompozit anyagokból készült turbinalapátokkal és turbinaházzal. A kompozit technológia alkalmazásának köszönhetően a hajtómü tartósabb, könnyebb, csendesebb és az üzemeltetési költségei is alacsonyabbak, nem is beszélve a jóval kedvezőbb üzemanyag-fogyasztási értékekről.
A 2004 áprilisában elindított 787 program a korábbi évek problémái után, most már úgy tünik, hogy célegyenesbe ért: a sikeres földi és repülési tesztsorozatokat követően a Boeing még idén szeretné átadni a modern utasszállító első példányát a japán All Nippon Airways légitársaságnak. A típusra ez idáig rekordszámú megrendelés érkezett: 57 vásárló összesen 866 darabot rendelt belőle.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.