2025. 02. 22. szombat
Gerzson
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sharkletes A321-esekkel szorítaná ki a piacról a B757-eseket az Airbus

JETfly  |  2010. 06. 15., 15:10

A polgári légi közlekedésben az elmúlt évek talán egyik legsikeresebb fejlesztésének nevezhető a már számtalan repülőgép típuson látható szárnyvégi fülecske, melynek angol elnevezése már a magyarban is elterjedt, „winglet” vagy még pontosabban „blended winglet” néven. A washingtoni Aviation Partners cég által fejlesztett szárnyvégzárólap úttörőként először a Boeing repülőgépein debütált, melyek a gépek esztétikusabb megjelenésén túl hatótávolság növekedést és üzemanyagmegtakarítást is eredményeztek.

Az amerikai repülőgépgyártó az eszköz sikerességén felbuzdulva folyamatosan adta le megrendelését a wingleteket kifejlesztő Aviation Partners cégnek, ami utólag például a Boeing 757-200-asokra is felszereltette az égnek meredő, több mint két méter magas szárnyvégi füleket. Cikkünk apropóját is a Boeing 757-200-as típus adja, ezért az Airbus fejlesztéseit most erre vonatkozóan tárgyaljuk. A wingletek hatékonyságát természetesen az Airbus is tanulmányozta, és jellemzően a winglet egyik változatát („wingtip fence”) alkalmazza repülőgépein.            

"wingtip fence"

Az európai repülőgépgyártó korábban a Winglet Technology cég által, az A320-as repülőgépcsalád számára kifejlesztett wingleteket is tesztelte, ugyanakkor a próbák nem hozták a várt eredményeket. Az Airbus így az Aviation Partners cég tapasztalatait felhasználva újra nekilendült a szárnyvégi fülek kifejlesztésének, melynek eredménye a 2009-ben bemutatott „sharklet” lett. A gyártó továbbra is az A320-as repülőgépcsalád modelljeit kívánja elsőként felszerelni az új kialakítású fülekkel, sőt a család legnagyobb modelljét, az A321-es „sharkletes” változatától egyenesen azt várja, hogy folyamatosan kiszorítja a piacról a Boeing 757-200-asokat, melyből jelenleg még közel 700 darab szállítja az utasokat, legnagyobb darabszámban az amerikai légitársaságok, például az American Airlines, a Continental Airlines, a Delta Air Lines és a United Airlines üzemeltetik a típust.

Wingletes B757-es a United Airlines színeiben

A „sharklet”-nek köszönhetően az A321-es 3,7%-kal kevesebb üzemanyagot éget el, hatótávolsága pedig 220km-rel nőhet, komoly versenyhelyzetet teremtve a 757-eseknek, például az amerikai transzkontinentális útvonalakon.

Az új szárnyvégi sharklet, természetesen a légitársaságok érdeklődését is felkeltette, jó példa erre Finnország legnagyobb légitársasága, a Finnair, ami az Airbus új szárnyvégi fülekkel felszerelt A321-esének első üzemeltetője lesz. A finnek flottájában jelenleg hét darab A330-300-as repül, a nyolcadik pedig 2010 végén érkezik. A légitársaság a megrendelt nyolc darabon túl, opcióként további két darab nagy hatótávolságú A330-ast is rendelhetett volna, azonban opcionális lehetőségüket már nem használták ki, helyette inkább öt darab sharkletes A321-esre esett a választásuk.

Sharkletes A321, vagy más néven A321ER

Az A321ER névvel illetett sharkletes A321-esek leszállítását 2013-ban kezdi meg a gyártó, melyekkel már nagy távolságra is szállíthatnak majd utasokat. Az érkező A321ER gépekkel folyamatosan fogják leváltani a Finnair-nél még szolgálatban lévő 757-eseket.

A sharkletes szárnyvég az A320-as repülőgépcsaládon debütál

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.