A polgári légi közlekedésben az elmúlt évek talán egyik legsikeresebb fejlesztésének nevezhető a már számtalan repülőgép típuson látható szárnyvégi fülecske, melynek angol elnevezése már a magyarban is elterjedt, „winglet” vagy még pontosabban „blended winglet” néven. A washingtoni Aviation Partners cég által fejlesztett szárnyvégzárólap úttörőként először a Boeing repülőgépein debütált, melyek a gépek esztétikusabb megjelenésén túl hatótávolság növekedést és üzemanyagmegtakarítást is eredményeztek.
Az amerikai repülőgépgyártó az eszköz sikerességén felbuzdulva folyamatosan adta le megrendelését a wingleteket kifejlesztő Aviation Partners cégnek, ami utólag például a Boeing 757-200-asokra is felszereltette az égnek meredő, több mint két méter magas szárnyvégi füleket. Cikkünk apropóját is a Boeing 757-200-as típus adja, ezért az Airbus fejlesztéseit most erre vonatkozóan tárgyaljuk. A wingletek hatékonyságát természetesen az Airbus is tanulmányozta, és jellemzően a winglet egyik változatát („wingtip fence”) alkalmazza repülőgépein.
"wingtip fence"
Az európai repülőgépgyártó korábban a Winglet Technology cég által, az A320-as repülőgépcsalád számára kifejlesztett wingleteket is tesztelte, ugyanakkor a próbák nem hozták a várt eredményeket. Az Airbus így az Aviation Partners cég tapasztalatait felhasználva újra nekilendült a szárnyvégi fülek kifejlesztésének, melynek eredménye a 2009-ben bemutatott „sharklet” lett. A gyártó továbbra is az A320-as repülőgépcsalád modelljeit kívánja elsőként felszerelni az új kialakítású fülekkel, sőt a család legnagyobb modelljét, az A321-es „sharkletes” változatától egyenesen azt várja, hogy folyamatosan kiszorítja a piacról a Boeing 757-200-asokat, melyből jelenleg még közel 700 darab szállítja az utasokat, legnagyobb darabszámban az amerikai légitársaságok, például az American Airlines, a Continental Airlines, a Delta Air Lines és a United Airlines üzemeltetik a típust.
Wingletes B757-es a United Airlines színeiben
A „sharklet”-nek köszönhetően az A321-es 3,7%-kal kevesebb üzemanyagot éget el, hatótávolsága pedig 220km-rel nőhet, komoly versenyhelyzetet teremtve a 757-eseknek, például az amerikai transzkontinentális útvonalakon.
Az új szárnyvégi sharklet, természetesen a légitársaságok érdeklődését is felkeltette, jó példa erre Finnország legnagyobb légitársasága, a Finnair, ami az Airbus új szárnyvégi fülekkel felszerelt A321-esének első üzemeltetője lesz. A finnek flottájában jelenleg hét darab A330-300-as repül, a nyolcadik pedig 2010 végén érkezik. A légitársaság a megrendelt nyolc darabon túl, opcióként további két darab nagy hatótávolságú A330-ast is rendelhetett volna, azonban opcionális lehetőségüket már nem használták ki, helyette inkább öt darab sharkletes A321-esre esett a választásuk.
Sharkletes A321, vagy más néven A321ER
Az A321ER névvel illetett sharkletes A321-esek leszállítását 2013-ban kezdi meg a gyártó, melyekkel már nagy távolságra is szállíthatnak majd utasokat. Az érkező A321ER gépekkel folyamatosan fogják leváltani a Finnair-nél még szolgálatban lévő 757-eseket.
A sharkletes szárnyvég az A320-as repülőgépcsaládon debütál
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.