A Boeing ideiglenesen felfüggesztette a ZA001-es Dreamliner tesztgép repüléseit, mivel 2010. szeptember 10-én Roswellben, a 787-es felszállását megelőzően problémát észleltek az egyik Rolls-Royce Trent 1000 típusú hajtóműben. Az eset következtében a gép tesztelését leállították, a gyártó szakemberei pedig a hajtóműcsere mellett döntöttek, mely a Boeing szóvivője szerint már meg is érkezett Új-Mexikóba. Arról azonban, hogy a ZA001 mikor folytathatja a teszteléseket, bővebb információt még nem közöltek, ugyanakkor egyes hírforrások szerint a gép a napokban ismét magasba emelkedhet.
A Boeing és a Rolls-Royce közösen elemzi a cserére szorult Trent 1000-es hajtómüvet, az amerikai repülőgépgyártó az eset kivizsgálását követően tud majd bővebb információt adni arról, hogy a ZA001-es tesztgép ideiglenes földre kényszerülése mennyiben befolyásolja a már így is komoly csúszással bajlódó 787-es programot. Az első Dreamlinert a japán All Nippon Airways légitársaság veheti majd át, a leszállítás időpontja azonban – különböző akadályok miatt - az elmúlt két évben hatszor módosult, a jelenlegi állapot szerint a Boeing nagyrészt kompozit anyagokból épített modern utasszállítója leghamarabb 2011 februárjában érkezhet meg Japánba. 2010. augusztus 2-án a 787-es szintén a Trent 1000-es hajtómü meghibásodása miatt került a hírek középpontjába, a gyártó szerint ugyanakkor a két eset között nem szabad párhuzamot vonni.
A Dreamliner tesztgépei ez idáig 596 repülés során több mint 1850 órát töltöttek a levegőben, a különböző tesztelések jelenleg is zajlanak eltérő helyszíneken: a hajtómücsere után a ZA001 Roswellben (Új-Mexikó) folytatja a teszteléseket, a ZA002 Izlandon, a Keflavik repülőtéren hajtja végre az extrém hideg próbatételt, míg a ZA003-ast az Arizona államban lévő Yuma-ban teszik ki a forró időjárási körülményeknek, a ZA004 pedig a kaliforniai Victorville-ben gyüjti repült óráit. A ZA005-ös gépen legutóbb a jegesedést tesztelték, továbbá a napokban kezdődött meg a Boeing everetti központjában - a strukturális próbák keretein belül - a Dreamliner éveken át tartó anyagfáradási tesztsorozata is, mely várhatóan ismét egy nagyobb mérföldkő lesz a polgári repülést forradalmasító kompozit technológia történetében.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.