2014. szeptember 13-án volt 20 éve, hogy az Airbus különleges kialakítású Beluga repülőgépe végrehajtotta első felszállását. A jellegzetes külsejű repülőgépből, amelynél szinte adta magát, hogy nevét a fehér delfinről kapja, összesen öt darab készült leváltva a kiöregedett Super Guppy flottát.
A gépek feladata a nagyméretü részegységek szállítása az Airbus toulouse-i és hamburgi összeszerelő üzemeibe. Manapság hetente 60 szállítási feladatot teljesítenek tizenegy telephelyet érintve, így gyakorlatilag az Airbus összes típusa a Beluga közremüködésével készül.
A Beluga flotta (Fotó: Airbus)
A repülőgép személyzete három fő (két pilóta és egy fedélzeti mérnök), akik az Airbus Transport International (ATI) alkalmazásában állnak. Az A350XWB gyártásának 2012-es beindulásával feladataik száma az elkövetkezendő években várhatóan jelentősen megemelkedik majd. Ennek érdekében 2011-ben elindították a Fly 10 000 nevü projektet, melynek keretei között megemelték a személyzetek számát és tovább optimalizálták a rakodási müveleteket, illetve ehhez kapcsolódóan új infrastruktúrát építettek ki több üzemegységben, hogy 2017-re 5 000-ről 10 000-re növelhessék a repült órák számát. Ebből is látszik, hogy a jól és megbízhatóan teljesítő Beluga milyen fontos eleme az Airbus gépezetének.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.