2025. 01. 20. hétfő
Fábián, Sebestyén
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Típustestvérek - Gripen-export: Brazília és Thaiföld

Típustestvérek - Gripen-export: Brazília és Thaiföld
Aranysas - Kővári László  |  2020. 12. 28., 20:59
Típustestvérek - Gripen-export: Brazília és Thaiföld

A továbbfejlesztett Gripenre eddig egy külföldi igény mutatkozott, Brazíliában nyertek el 36 darabos megrendelést. A feltételek között volt, hogy a svédeknek vállalniuk kell a helyi gyártás feltételeinek biztosítását. A 4,8 milliárd dollár értékű szerződés 2014-ben jött létre, de tartalmaz egy további plusz tényezőt is. Amíg a svéd légierőnek nincs szüksége az új Gripen kétüléses kiképző verziójára, addig brazil kérésre meg kell alkotni a JAS-39F változatot.

Ugyancsak dél-amerikai igény volt az F-35-öséhez hasonló, egyetlen nagyméretű színes display, míg a svéd légierő először még a régi, három különálló képernyő mellett döntött. Napjainkra úgy tűnik, hogy egységesül a konfiguráció és az összes JAS-39E/F műszerfalán egy 19×8 colos méretű, nagy display lesz beépítve.

A határidők csúszása a svéd légierő számára nem jelent komoly problémát. A szolgálatban tartott néhány híján száz JAS-39C/D bőven elegendő a feladatok ellátására, legalábbis eddig erről olvashattunk. Ezeket eredetileg legkésőbb 2027-ig kívánták szolgálatban tartani, addigra pedig mind a 60 db JAS-39E elkészül. Hosszabb távon ezekkel számoltak, de nem zárható ki, hogy jelentősen módosulnak a tervek.

2019-ben ugyanis elkészült a Svédország jövőben várható veszélyeztetettségét elemző „Fehér Könyv”. Ebben az áll, hogy jelentős mértékben kell javítani az ország védelmi képességeit. A jelenleg mindössze 60 ezresre zsugorodott haderő létszámát 80 ezer főre kell növelni, és a légierő számára sem lesz elegendő a 60 új változatú Gripen. A semleges ország elemzői szerint keletről várható fenyegetés, ami ellen szükségesek ezek a lépések. Ha döntés születik, akkor ez érinti a jelenlegi Gripen-flottát, vagyis a C/D verziók egy részének az eredeti elképzeléssel szemben akár 2038-ig szolgálatban kell állniuk. Ez jó lenne a két európai „típustestvér”, a cseh és a magyar légierő számára is, hiszen ha a gyártó országban üzemel még a régebbi verziójú Gripen, az kedvezően hat a logisztikai háttér biztosítására.

A C/D verzió gyártása a svéd légierő számára 2008-ban befejeződött, csak az exportra készítenek új példányokat. Pontosabban a Saab a saját kockázatára állítólag elkészített legalább egy tucat üres sárkányszerkezetet, amelyek raktárban várják a további hasznosítást. Ezeket felhasználhatják akár sérüléses javításoknál, de a lehetőségek között van, hogy egy esetleges újabb exportmegrendelést sokkal rövidebb idő alatt lehessen teljesíteni. Erre pedig van is esély, ugyanis Horvátországban éppen 2020 végén várható döntés a maximálisan 2023-ig üzemben tartható MiG-21-esek leváltásról. Ha déli szomszédunk a szerb légierő utóbbi időben látott fejlődésével lépést kíván tartani, akkor szükséges a korszerűsítés, de nagy kérdés, hogy mely képességeket ítélik fontosabbnak. Ha a potens csapásmérés is az igényeik között szerepel, akkor a tender más típusai esélyesebbek lehetnek, de ha csak a légvédelem, akkor a Gripen kiváló alternatíva. Hogy mennyire kiváló, arról van külföldi referencia. Sajnos a svédek sem különböznek abból a szempontból, hogy a saját típusukat hajlamosak felülértékelni a konkurenciával szemben. Ez természetesen dolog, s része a nemzeti büszkeségnek is, hiszen tiszteletre méltó, hogy egy ilyen kis lélekszámú ország csúcstechnológiákat képes létrehozni. De a saját minősítés nem mindig reális, így a független forrásból érkező információ mindig hitelesebb.

A rendkívül pozitív megítélés a Gripen nagy távolságú légiharc-képességeiről a Távol-Keletről érkezett. Thaiföld légierejében 2008-ban döntötték el, hogy a régi Northrop F-5 típus leváltására a svéd gépet rendelik meg. 2013-ig 12 példányt vettek át, amelyek képességeit nagymértékben javította a párhuzamosan rendszeresített két Saab 340 Erieye légtérellenőrző gép. A fegyverzetükben az AMRAAM mellé két különböző, közeli légi célok elleni rakétatípust rendszeresítettek: a régi AIM-9 Sidewinder-t és a korszerű IRIS-T-t, amely már tolóerő-vektoros kormányzású, rendkívüli manőverező képességgel. A thai pilóták ugyancsak megkapták a Cobra sisakdisplay-rendszert, amely nagymértékben segít nem csak a közeli légi harcban, hanem a csapásmérés terén is. Ugyanis a thai gépek kettős feladattal üzemelnek, precíziós bombázásra is képesek.

Thaiföld ugyan közvetlenül nem határos Kínával, de nincs nagy távolság a két ország között, és részben a történelmi hagyományok miatt jó kapcsolatokat ápolnak. Ennek része a katonai együttműködés, amely során először 2015-ben rendezték meg a „Falcon Strike” közös légi hadgyakorlatot. Kína régebben teljesen „be volt zárkózva”, de 2010-től egyre több alkalommal vett részt külföldön hasonló rendezvényeken, mivel azokból nagyon sokat lehet tanulni. A törököknél az „Anatolian Eagle” gyakorlaton szerepeltek, Oroszországban az „Aviadarts” éleslövészettel egybekötött eseményeibe kapcsolódtak be, így már nem volt rendkívüli a thai légierővel végzett közös gyakorlat, de mindeddig mégis titokban tartották ezt.

A gyakorlatra történő felkészülés során lehetőség nyílt arra, hogy tanulmányozzák egymás technikáját, és nem csak a földön. Svéd jóváhagyással (a titokvédelmi egyezmények miatt) repülhettek kínai pilóták a kétüléses JAS-39D-vel, a thai pilóták pedig a gyakorló Szu-27-esekkel, ami sokat segített a másik fél eljárásrendjének, módszereinek megismerésében. Az első alkalom 2015. november 17-18-án rendkívül eredményes volt a kínai pilóták számára. Az előzetesen egyeztetett tervek alapján sor került közeli manőverező légi harcokra, amelyekben Szu-27SzK és J-11 (ez is Szu-27, csak kínai gyártású) gépeket vetettek be. Ezek során érvényesült a papírforma: a hatalmas orosz eredetű vadászgép manőverező képessége jelentősen jobbnak bizonyult, mint a kis svéd gépé. Pontosabban a közeli manőverező légi harcok eredménye meglehetősen csúnyán alakult, 25:1 arányban „győztek” a kínaiak. Ennek részben volt csak oka a Szuhoj jobb manőverező képessége, ugyanis thai részről nem alkalmazták sem a sisakdisplay-t, sem az IRIS-T rakétákat, hanem csak a jóval szűkebb indítási „ablakkal” rendelkező régi Sidewinder-t. A Szu-27-esek viszont a nagy manőverező képességű R-73-as lehetőségeit kihasználták. Az eredményhez hozzájárult az is, hogy a Gripen repült ideje, üzemanyagkészlete erősen korlátozott, vagyis sokkal rövidebb idő elteltével kellett kiválniuk a harcból, ha vissza akartak térni a bázisukra. Ekkor már alárendelt szerepbe kerültek, hiszen az ellenfélnek még volt lehetősége az „üldözésükre”.

Egy pihenőnap beiktatása után következtek a BVR (Beyond Visual Range) azaz nagy távolságú összecsapások, amelyek során fordult a kocka. A november 19-23 között végrehajtott repülések során a Gripenek 41:9 arányban „győztek”, nem kis részben a jobb fedélzeti radarnak, az adatátviteli rendszernek és az AMRAAM rakétáknak köszönhetően.

Pedig az ellenfél is hasonló kategóriájú fegyver bevetését imitálta, az aktív lokátoros önirányítású orosz R-77-essel voltak felszerelve. Néhány adat kiszivárgott, - hogy ezek mennyire pontosak, azt nem tudjuk - ezek szerint a Gripenek már 160 km-ről felderítették a Szuhojokat, míg azok fordított esetben harmadával kisebb távolságból észlelték csak őket. A rakéták lehetséges indítási távolsága is hasonló különbséget mutatott, amíg az AMRAAM a szemben közeledő célok ellen már 80 km-ről indítható volt közepes magasságban, addig az R-77-es csak jóval közelebbről, 50 km-en belül. A Gripenek által imitált rakétaindítások 24%-a történt 50 km-nél nagyobb távolságból, 64%-ukra 30 és 50 km között került sor és csak 12% volt 30 km-en belül. Ezzel szemben az ellenfél indításainak 86%-a történt 30 km-ről vagy annál kisebb távolságból.

Az ilyen „életszagú” esetek is bizonyítják, hogy a légiharc-rakétákról olvasható maximális indítási távolsági adatok a valóságban kihasználhatatlanok, mivel kizárólag ideális körülmények között, azaz 10 km-es magasság felett, szemben, nagy relatív sebességgel közeledő, nem manőverező cél esetén lehetségesek.

A „Falcon Strike” gyakorlatokat 2015 óta évente megrendezték, de legutóbb már lényegesen módosultak az eredmények. Noha részletesen nem közölték, de a kínai részről bevetett J-10C gépek már BVR összecsapásban is jobb eredményt értek el a Szuhojoknál. Összességében megállapítható, hogy a Gripen kis mérete ellenére nagyon is potens platform, amely képességei a jövőben a Meteor rakétával még inkább kiteljesedhetnek.

És „csak” a C/D verzióról volt szó, amelyekkel a magyar légierő is rendelkezik. Nálunk azonban sajnos egyelőre nincs szó a közeli légiharc-fegyverzet igencsak szükséges cseréjéről, a „kőkorszaki” AIM-9L a légi rendészeti feladatoknál erő mutatásán kívül másra csak korlátozottan alkalmas. Eddig a magyar gépek fedélzeti szoftverkészletét folyamatosan frissítették, ennek azonban az MS20-assal állítólag vége szakadt. Ez már biztosítaná egy sor új fegyverfajta alkalmazását, amelyek beszerzéséről nincs szó. Pedig ma már alapvető képesség lenne a felhőzeten keresztül végzett csapásmérés, amihez nincs megfelelő bombánk.

A C/D verziók számára kidolgoztak egy további fontos újdonságot. A jelenlegi mechanikusan mozgatott radarantenna helyére AESA berendezés szerelhető, változatlan többi blokkal és természetesen új szoftverekkel. Mindez nagyságrendekkel jobb képességeket biztosíthatna, de természetesen nem ingyen. Hogy lesz-e rá igény és pénz, nem tudni.

Forrás: https://aranysas.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
2024-12-19 11:16:58
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.