A Budapest Airport Rt. megvásárolta a Magyarország versenyképessége számára stratégiai jelentőségű nemzetközi cargobázis megépítésére alkalmas ecseri területet tulajdonló projekttársaságot. A régió legmodernebb légiáru-bázisa és logisztikai központja jövőre épülhet meg.
A Budapest Airport Rt. (BA) által üzemeltetett Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér a közép-kelet-európai régió leggyorsabban növekedő repülőtere volt 2004-ben, számolt be múlt pénteki adásában a londoni központú CNBC Europe televízió. „A sikerhez nagyban hozzájárult, hogy a cargoforgalom 20 százalékot meghaladóan növekedett tavaly. A további növekedéshez azonban jelentős infrastrukturális fejlesztésekre van szükség,”- nyilatkozta Hárskuti János, a Budapest Airport Rt. vezérigazgatója a CNBC-nek.
Ennek jegyében született megállapodás 2005. február 9.-én, mely szerint a BA Rt. megvásárolta az ACD kft.-t, mely a cargobázis komplexum számára alkalmas terület tulajdonosa. A többlépcsős, összesen 4,7 milliárd forintos szerződés szerint a BA Rt. többségi tulajdonosa lesz a repülőtérrel szomszédos 20 hektáros (200 ezer négyzetméteres) területet tulajdonló projekttársaságnak, amely rendelkezni fog a földterületre szóló építési engedéllyel, illetve elvégzi az ingatlan közművesítését.
A repülőtér jelenlegi határain belül nincs hely az új cargobázis és logisztikai központ megépítésére, ezért keresett a Budapest Airport Rt. külső helyszínt. A területnek speciális feltételrendszert kellett teljesítenie: a repülőtér határán kell elhelyezkednie, ugyanakkor közel kell lennie a kifutópályákhoz is. Másrészről jól megteremthető közúti kapcsolattal kell rendelkeznie, illetve szükséges, hogy a későbbi piaci igényeknek megfelelően bővíthető legyen. Harmadszor a dinamikus forgalomnövekedés fenntartása érdekében a területnek azonnal rendelkezésre kell állnia: 2006-ra üzemelnie kell az új cargobázisnak.
A Budapest Airport Rt. a repülőtér körzetében található valamennyi fejlesztési területet szakértők bevonásával megvizsgálta, és a kritikus légi és közúti szempontoknak egyértelműen a 2-es kifutópályától északra elhelyezkedő ecseri terület felelt meg. „Ecser történetének eddigi legnagyobb jelentőségű fejlesztése indulhat meg, amely új munkahelyeket, javuló infrastruktúrát és növekvő bevételeket jelent a településnek,” – mondta Harazin István, Ecser polgármestere.
Mint ismert, a Budapest Airport Rt. 2004-ben készítette el egy új cargobázis részletes megvalósíthatósági tanulmányát, amit a tulajdonos ÁPV Rt. tavaly szeptemberben hagyott jóvá. A fejlesztési terv szerint az új cargo- és logisztikai központ megépítése lehetővé teszi, hogy Ferihegy a légiáru-forgalom tekintetében Közép-Európa vezető centrumává váljon.
Ferihegyen 2004-ben az európai átlagot meghaladó mértékben nőtt a cargoforgalom. Míg az európai repterek a megelőző évhez viszonyítva átlagosan 8,5% légiáru-forgalomnövekedést könyvelhettek el a tavalyi év végéig, addig Ferihegyen a cargoforgalom növekedése 20,3% volt. Ez összesen közel 80 000 tonna árut jelent. A jelentős növekedés azt is jelenti egyben, hogy a folyamatosan növekvő terhelés kiszolgálására legalább 24 ezer négyzetméternyi új raktárra és egy logisztikai központra van szükség.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.