2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ázsia legnagyobb diszkontterminálja

JETfly  |  2007. 10. 29., 07:00

Az Air Asia és leányvállalatai (Thai Air Asia, Indonesia Air Asia, Fly AsianXpress) tavaly nyáron vadonatúj otthonba költöztek, ahol nyomát sem lelni a Kuala Lumpur központi légikikötőjében tapasztalható luxusnak, viszont így lényegesen kevesebbet kell fizetni a járatok kiszolgálásáért. Értelemszerűen a tízmilliós kapacitású KLIA LCC terminál mágnesként vonzza a térségben gombamód szaporodó külföldi diszkontfuvarozókat is.

Dél-Ázsia utazóközönsége viszonylag későn ismerkedhetett meg a zsebkímélő jegyárakkal, ám az igénytelen modell népszerüsítésében élenjáró Air Asia agresszív terjeszkedésének eredményeként ma már valóságos diszkontláz söpör végig a régión. A maláj kistigris az évek során Mianmartól Szingapúrig kilenc államban épített ki hídfőállásokat, s közben két számjeggyel növelte a forgalmát. A hátizsákos és batyus utasáradat azonban egy idő után komoly fejtörést okozott a Kuala Lumpur nemzetközi légikikötő (KLIA) üzemeltetőjének. Egyes napszakokban hosszú sorok kígyóztak a jegykezelésnél, a kiléptetőpontnál és a biztonsági vizsgálatnál, akadályozva ezzel az igényes közönség gördülékeny és színvonalas kiszolgálását. De a filléres utazók a pazarul berendezett tranzitváró meghitt atmoszféráját zavaró viselkedésükkel is ártottak az ötcsillagos repülőtér imázsának. A megoldás tehát kézenfekvő volt, vagyis a „konkolyt a búzától elválasztandó” építeni kell egy önálló terminált a 2004-ben már négymilliósra hízott diszkontforgalom kiszolgálására – lehetőleg minél messzebb a KLIA központi egységeitől.

A 30 millió dollárba kerülő új komplexum helyét tehát a tízezer hektáron fekvő légikikötő legtávolabbi pontján, a főépülettől 20 km-re található teher- és logisztikai bázis szomszédságában jelölték ki. Mellesleg még abban is szerencséje volt a beruházást önerőből finanszírozó repülőtérnek, hogy a kormány a turizmus előmozdítása címén 10 millió dollárral hozzájárult az építési költségekhez. S mivel az igénytelen publikumnak szánt egyszerü létesítmény terveinek elkészítése rutinfeladatot jelentett, és a 2005 tavaszán elkezdett munkálatok egy év alatt be is fejeződtek, az Air Asia és regionális csapata tavaly júniusban már birtokba is vehette a terminált. Végeredményben mindkét fél jól járt. Az átadással egyidejüleg a KLIA elegáns központi épületegyüttese megszabadult a drága padlószőnyeget koptató és a normális müködést zavaró ötmillió utastól, ezáltal ismét felhőtlen napok köszöntöttek a szolgáltatás kimagasló színvonaláért 2005-ben és 2006-ban a világelsőt megillető címet elnyert légikikötőre. Ráadásul az autópályán is helyreállt a rend, miután megszüntek a gépkocsik folyamatos haladását akadályozó forgalmi dugók. Ugyanakkor az új helyre átköltözött légitársaságok is megtalálták a számításukat: a korábbiakhoz képest 25 százalékkal kevesebbet fizetnek a kiszolgálásért, ami lehetővé teszi a versenyképes jegyárak szinten tartását.

Ázsia legnagyobb diszkontterminálja – beleértve a 36 ezer m2-es utasforgalmi épületet, valamint a 30 repülőgép egyidejü kiszolgálására alkalmas előteret – összesen 50 ezer m2-es területet foglal el. Az utashidak nélküli egyemeletes komplexumban a légitársaságok profiljának megfelelően puritán körülmények uralkodnak. Takarékossági meggondolásból alapjáraton müködik a légkondicionáló rendszer, de a fölösleges luxusnak tartott drága és energiafaló gépészeti berendezések (mozgólépcsők, liftek, mozgójárdák) is hiányoznak. A könnyüszerkezetes építmény egyszerü belső kiképzése szintén az igénytelenséget tükrözi, akárcsak az olcsó jeggyel utazóknak nyújtott szolgáltatás többi eleme.

A kifejezetten funkcionalitásra törekvő tervezők a legegyszerübb megoldást választva három főegységre osztották fel az L alakú épülettömböt: középen helyezkedik el a 72 check-in pulttal berendezett közös kezelőcsarnok, ettől balra található a nemzetközi szárny – a tranzitváró a beszállókapukkal, illetve a fallal leválasztott beléptető, poggyászkiadó és vámterület –, jobbra pedig a belföldi traktus. Jóllehet a diszkontjáratok közönségére nem jellemző a pazarló költekezés, azért az igényesebb réteg mégsem vág neki étlen-szomjan egy többórás útnak. Másrészt a terminál üzemeltetője is igyekszik szert tenni némi többletbevételre, úgyhogy a tranzitváróban kialakított galériás gyülekezési helyen gyorsétterem, kávézó-teázó, drinkbár, vámmentes bolt, valamint divatos ruhanemüket, ékszereket és maláj emléktárgyakat forgalmazó üzletek várják az utazókat. Persze fogyasztás, vásárlás vagy nézelődés közben az idő is gyorsabban telik, ugyanis a hosszú folyosóról nyíló beszállókapukhoz csak fél órával az indulás előtt szólítják az utasokat.

Időközben a bevételek felhígulása és a hírnév csorbulása miatt aggódó néhány nemzeti fuvarozó, de legfőképpen a vállalkozók belátták, hogy ha tovább halogatják a döntést, akkor a régióban az üstökös sebességével terjeszkedő Air Asia maga fogja mozgósítani a szunnyadó piaci potenciált. 2005-ben aztán megtört a jég, s rövid időn belül több olcsó jegyeket árusító légitársaság is megjelent a dél-ázsiai térségben. Az első fecske a bangkoki Orient Thai (One-Two-Go) volt, majd megalakult a Thai Sky Airlines, Szingapúrban a Tiger Airways, s tavaly ugyancsak szingapúri székhellyel az ausztrál érdekeltségü Jetstar Asia, legutóbb pedig az indiai szubkontinens újonca, az Air India Express. Az idén aztán ezek a többnyire turistákat és rokonlátogatókat szállító külföldi légitársaságok is elkezdtek Kuala Lumpurba repülni, új színfolttal gazdagítva a KLIA diszkonttermináljának forgalmi struktúráját.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
2025-03-11 10:58:01
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy fontos lépést tett a fedélzeti szolgáltatások minőségének javítása érdekében azzal, hogy készpénzmentes fizetést vezet be. A légitársaság járatain 2025. április 1-jétől kizárólag bankkártyával, illetve digitális fizetési megoldásokkal (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay és Google Pay) lehet kifizetni a fedélzeten vásárolt termékek árát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.