2025. 02. 22. szombat
Gerzson
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az American Airlines új otthona a New York-i JFK légikikötőben

JETfly  |  2007. 11. 08., 09:07

Az American Airlines a közelmúltban vette birtokba a John F. Kennedy nemzetközi légikikötőben azt az 1,3 milliárd dollárért felépített, évi 13 milliós kapacitású elegáns terminált, ahol a régió gyűjtőforgalmát lebonyolító American Eagle, valamint a oneworld-partnerek, a Finnair és a Malév szintén otthonra leltek.

A világ legnagyobb légitársasága 1999-ben döntött erről a grandiózus beruházásról, hogy a belföldi és a nemzetközi járatok magas színvonalú kiszolgálásával domináns szerepre tehessen szert a keleti parti metropolis vonzáskörzetének lukratív utazási piacán. Az American Airlines történetének legdrágább szolgáltatás-korszerüsítési programja azonban nemcsak a 184 ezer m2-es területü komplexum felépítését foglalta magában, de egyéb költséges munkálatokra is kiterjedt. A négy lépcsőre lebontott kiviteli terv első fázisában új bekötőutak épültek, utána áthelyezték a JFK termináljait a városi tömegközlekedéssel összekötő vasút nyomvonalát, majd lebontották az elavult 9-es számú épületegyüttest. Az így nyert területen 2005 augusztusában elkészült a központi kiszolgálóegység 7800 m2-es alapterületü kezelőcsarnoka, tavaly novemberben pedig a főbejárattal átellenben egy négyszintes, 2500 állóhelyes parkolóház. Ezzel a kivitelezők túljutottak a munka dandárján, és hozzáfogtak a mólók (A, B, C) építéséhez, hogy a naponta együttesen 92 járatot üzemeltető AA és American Eagle legkésőbb 2008 elején beköltözhessenek új otthonukba. A feszített tempónak köszönhetően sikerült jóval a határidő előtt átadni az óránként 1800 fős áteresztőképességü, azaz mintegy napi 40 ezer utas indítására és fogadására képes létesítményeket. Értelemszerüen a közeljövőben sor kerülhet az immár fölöslegessé vált 8-as terminál lebontására, s a tereprendezéssel lezárul a közel hét évet felölelő modernizációs program.A jelképes szalagátvágással az idén augusztus 29-én hivatalosan is felavatott új T9-es terminál lenyügöző méreteivel, esztétikus és funkcionális építészeti megoldásaival világszínvonalat képvisel. Az innovatív forgalomszervezési módszereket alkalmazó tervezők a tágas terek kialakításával alapvetően a zsúfoltság enyhítésére törekedtek, ezzel viszont azt is elérték, hogy lerövidült a hivatalos formaságokkal eltöltendő idő. A főépület utcai frontján kialakított 980 méter hosszú peronról például a repülőtérre gépkocsival érkezők pillanatokon belül bejutnak az indulási csarnokba, ahol meglepetéssel tapasztalják, hogy jóformán teljesen megszünt az idegölő sorban állás. A tervezők ugyanis a 84 kezelőpultot, valamint a 44 önkiszolgáló check-in automatát a hagyományokkal szakítva az indulási csarnok homlokzatára merőlegesen helyezték el. Mégpedig úgy, hogy a zsúfoltságot elkerülendő megnövelték a párhuzamosan futó sorok közti távolságot, felgyorsítva ezzel a kiszolgálási processzust. Mellesleg ez a megoldás a komfortérzet fokozásán túl a tájékozódást is elősegíti, tudniillik a kezelőpultoktól rálátni a csarnok végében ugyanezen a szinten található kiléptető- és biztonsági területre. A nemzetközi járatok prémiumügyfelei pedig különleges kedvezményeket élveznek: már a bejáratnál megkapják a beszállókártyát, majd a részükre kialakított tíz folyosó valamelyikén áthaladva néhány perc múlva megérkeznek a B és a C mólón 12 millió dollárért berendezett exkluzív várótermekhez.

Ám a konstruktőrök az esztétikai szempontokról sem feledkeztek meg. Az indulási csarnok 120 méter hosszú oldalfalát egy érdekes freskóhatású müalkotás, az úgynevezett „világpanoráma” díszíti, amely közvetlenül az avatóünnepség előtt készült el. A speciális nyomdatechnikai eljárással müanyag fóliára felvitt óriási grafika középpontjában a New York-i Brooklyn híddal az AA által repült világvárosok legismertebb turistalátványosságait ábrázolja – Sydney futurisztikus operaházától a párizsi Eiffel-toronyig. Ami pedig a kényelmet és a szolgáltatás sokrétüségét illeti, az induló utasokat 2500 méteres mozgójárdarendszer szállítja a mólókon katonás rendben sorakozó 36 beszállókapuhoz (a B móló 19 nemzetközi kapuja közül nyolc a legnagyobb testü gépek fogadására is alkalmas). De a JFK legnagyobb és legelegánsabb terminálja a várakozási idő kellemes eltöltéséről is gondoskodik. Következésképpen igénye vagy anyagi lehetősége szerint ki-ki megtalálja számítását az ötezer négyzetméternyi területet elfoglaló kereskedelmi és vendéglátóegységekben. Az elegáns butikok a leghíresebb olasz és amerikai divatcégek márkatermékeit kínálják, a szépségszalonban akár egy tízperces manikürre is mód nyílik, míg az éhségüket vagy szomjukat csillapítani kívánó utazók nívós éttermekben, rusztikus sörözőkben, esetleg valamelyik bárban múlathatják az időt.A magas tarifát fizető ügyfelek díjmentesen részesülnek a földi javakból a kényelmes ülőbútorokkal, gazdagon megrakott büfépulttal, számítógépes munkahelyekkel, tévészigettel, csendes olvasósarokkal, sőt zuhanyfülkével is berendezett hangulatos várótermekben. Ráadásul a mólók különböző pontjaira telepített két Admirals Club és az első osztályú utasok által igénybe vehető 185 személyes Flagship Lounge azzal a kedvező tulajdonsággal is rendelkeznek, hogy közel vannak a beszállóhelyekhez. Az American Airlines vezetése különösen elégedett a létesítmények idő előtti átadásával, mert a kulturált kiszolgálási körülmények kedvező feltételeket teremtenek a magasan kvalifikált potenciális ügyfélkör megnyeréséhez New York körzetében.
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.