2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Berlinben teljes gőzzel épül a jövő légikikötője

JETfly  |  2008. 07. 24., 20:17

Idestova másfél éve munkások hada három műszakban dolgozik Schönefeld körzetében, hogy 2011. október 31-én megnyithassa kapuit a kétezer futballpályányi területen felépülő Berlin-Brandenburg nemzetközi légikikötő. A német főváros rangjához méltó BBI központi terminálja architektúráját tekintve a legszebb lesz az országban, s emellett szolgáltatási kínálatával is világszínvonalat képvisel majd.

Brandenburg tartomány és a régi-új főváros vezetői szerint jelenleg egyetlen német légiforgalmi csomópont sem fejlődik olyan dinamikusan, mint Berlin, ahol a 2,6 milliárd eurót felemésztő zöldmezős beruházás részeként a keleti országrész legnagyobb ipari parkja, valamint legkorszerübb közlekedési fordítókorongja is helyet kap a BBI ezernégyszáz hektáros területén. A munkálatok jó ütemben haladnak, mert a kivitelezők feszített tempót diktálnak, hogy betarthassák az ütemtervben német precizitással napra lebontott határidőket. Következésképpen a közelmúltban elkészült a repülőtérre vezető többsávos A113-as autópálya, egyidejüleg elkezdődött a négyezer méter hosszú második kifutópálya alapozása, a terminál magjában pedig oszlopok erdeje tör az ég felé, amelyek a kezelőcsarnok és a fogadórámpa tetőszerkezetét tartják majd. Ráadásul az is lényegesen felgyorsítja a munkálatokat, hogy az építési területet átszelő sínpáron speciális vasúti tartálykocsik naponta ezerötszáz köbméter betont szállítanak a helyszínre, úgyhogy az óriási munkagödörben már a központi épület alagsorát elfoglaló huszonnyolcezer négyzetméteres vasúti pályaudvar körvonalai is kibontakoztak. Jövőre aztán ez is elkészül, utána pedig a munkások hozzáfognak a főépület előterében kialakítandó négyszázhetven méter hosszú, ötven méter széles rámpa és a bekötőutak betonozásához.

A berlini repülőterek üzemeltetője igyekszik idejekorán népszerüsíteni a főváros légi forgalmát majdan egyedül kiszolgáló modern légikikötőt, ezért a közönség tavaly november óta egy futurisztikus kilátótorony, az úgynevezett BBI Infotower felső szintjéről harmincöt méter magasból megtekintheti a közelben zajló építkezést. Eddig huszonötezren éltek ezzel a lehetőséggel, de a jövőben még több érdeklődőre számítanak, ugyanis az idén májusban megnyitottak egy információs pavilont a torony tőszomszédságában. Így a Schönefelden megrendezett ILA hivatalos résztvevői és a látogatók az impozáns komplexummal kapcsolatos legapróbb részletekről is tájékozódhattak már. Egyebek mellett megtudhatták, hogy az építőmunkások a huszonötmilliós áteresztőképességü létesítmény müszaki átadásáig százhatvanezer köbméter betont, harmincötezer tonna acélt, harmincháromezer négyzetméter üveget használnak fel. De azt is, hogy a BBI környezetbarát repülőtér lesz, ahol az épületek fütését javarészt újratermelődő energiákkal, míg a levegő hütését és a parkok locsolását tartályokban felfogott esővízzel oldják meg. Két modern szolgáltatóegység pedig a különlegessége folytán érdemel említést. A terminál főbejáratával szemben létesülő AirportCity területén szállodák, szórakozó- és vendéglátóhelyek, valamint tárgyalók és konferencia-központ állnak majd az utazók, a látogatók és az üzletemberek rendelkezésére. A másik érdekesség az a kezelőépület alagsorában található közlekedési csomópont, amelynek állomására a forgalmi előtér betonja alatt futnak majd be három sínpáron az európai fővárosokból érkező ICE-vonatok, a német InterCity és a városi gyorsvasút szerelvényei.

A méltán a jövő légikikötőjeként emlegetett BBI kétségtelenül a főváros egyik nevezetessége lesz, hiszen mind méreteivel, sokoldalú szolgáltatási kínálatával, mind pedig esztétikus látványával rászolgál erre a címre. Az utóbbit tekintve nevezetesen azért, mert a tervezők visszanyúltak az 1930-as években a funkcionalitást előtérbe helyező és a díszítőelemeket mellőző német építészeti irányzathoz, a Bauhaushoz. Az ötszintes főépület tagolt homlokzata, a rámpa fölé benyúló huszonötezer négyzetméteres üveg előtető, az árkádok letisztult geometrikus vonalai, a tágas és napfényes terek ezt a koncepciót valósítják meg. Ugyanakkor az is látványos megoldás, ahogy a terminálhoz vezető utat övező fasor és az előterét uraló hatalmas park stílusosan Berlin korabeli belvárosának hangulatát idézi fel.

A tervezők figyelme arra is kiterjedt, ami a kényelmi szempontokat és a szolgáltatás struktúráját illeti, hogy 2011-ben a főváros hatalmas nemzetközi repülőterén a prognózisok szerint mintegy húszmillió utast és a mostaninál lényegesen több tengerentúli járatot kell majd magas színvonalon kiszolgálni. Sőt, azzal is számoltak, hogy addigra általánossá válik az elektronikus jegyek alkalmazása, ezért a papíralapú jegyek és a poggyászok kezelését végző nyolcvan pulton felül kétszáz önkiszolgáló check-in automatát is felállítanak majd az indulási csarnokban. Ugyanakkor az is az utazóközönség kényelmét szolgálja, hogy a tranzitváróból mozgójárdákon juthatnak el a hatszázhúsz méter hosszú és harmincöt méter széles mólón kialakított huszonhat beszállókapuhoz. A repülőgépek pedig tizenhat utashídhoz állhatnak be, s gondolván a jövőre, három parkolóhely a legnagyobb testü utasszállítók, így az A380-as fogadására is alkalmas lesz. A várakozás közbeni kellemes időtöltésről – valamint a reptér jövőbeli bevételeiről – a tranzitváró különböző pontjain fellelhető nívós vendéglátóhelyek és a gazdag választékot kínáló üzletek sokasága gondoskodik majd.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
2025-03-11 10:58:01
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy fontos lépést tett a fedélzeti szolgáltatások minőségének javítása érdekében azzal, hogy készpénzmentes fizetést vezet be. A légitársaság járatain 2025. április 1-jétől kizárólag bankkártyával, illetve digitális fizetési megoldásokkal (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay és Google Pay) lehet kifizetni a fedélzeten vásárolt termékek árát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.