A nyári idegenforgalmi szezon lassú, de határozott fellendülése Budapesten is feledteti a tavaszi izlandi vulkánkitörés okozta kiesést: a júliusi utasforgalmi statisztikák már mérsékelt, de határozott emelkedésről beszélnek. A Budapest Airport forgalma 2010 júliusában 3,1%-kal volt magasabb, mint az előző évben.
Az idei év júliusában összesen 897 783 induló és érkező utast regisztráltak a Budapest Airport statisztikái és ez a szám 3,1%-kal magasabb, mint az elmúlt évben. Az adatok elemzéséből az is kiderül, hogy ezzel július végéig a növekedés 0,5%-os a tavalyi év első hét hónapjával összehasonlítva, ami azt jelenti, hogy ha kis mértékben is, de sikerül ellensúlyozni az egész Európát légiközlekedési káoszba taszító április vulkánkitörés következményeit. Bár a budapesti légikikötő „csak” négy napig volt zárva áprilisban, a nyugat- és észak-európai repülőterek tartós kiesése miatt áprilisban a magyar főváros repülőtere is mínusszal zárt.
Az azóta tapasztalható forgalomnövekedés tartósnak bizonyul, az idegenforgalmi statisztikák elemzéséből az derül ki, hogy elsősorban a külföldiek számának növekedése jelentette a bővülés bázisát Budapesten. Paradox módon, az utasok számának növekedésével párhuzamosan csökkent az ún. „repülőgépmozgások”, azaz a le- és felszállások száma, amely 2,4%-kal volt kevesebb, mint tavaly júliusban. Ez azt jelenti, hogy sikerült a légitársaságoknak növelniük az ülőhely-kihasználtságot (az ún. load factort), amelynek aránya júliusban 1,7%-os növekedés után elérte a 78%-ot. (Ez a mérőszám azt jelenti, hogy pl. egy 100 férőhelyes repülőgép esetében átlag 78 utast szállítottak).
Különösen jól teljesített a magyar hátterü Wizz Air, amely júliusban újabb, sorrendben negyedik Airbus A320 típusú gépét telepítette Budapestre és egy sor új járatott nyitott, egyebek mellett új olaszországi repülőterekre (Pisa, Bari) és ma jelentette be két új, törökországi járatának elindítását Isztambulba és Antalya-ra. Két számjegyü volt júliusban a Lufthansa növekedése is a budapesti járatoknál. Ennek oka részben az, hogy a Lufthansa módosított és kényelmesebbé tette az utasok számára a müncheni, frankfurti és düsseldorfi járatok indulási és érkezési időpontját, valamint, hogy sikeresnek bizonyult a Lufthansa Italia Milánó/Malpensa járata. Figyelemre méltó a fapadosok közül a Germanwings piaci térhódítása, amely egyébként az egyik ír diszkont légitársaság által leállított észak-német régiót szolgálja ki új, hannoveri járatának elindításával, ami több mint húsz százalékos növekedést hozott a légitársaságnak a budapesti járatokon.
Szintén dinamikus növekedést mutatnak a Budapest Airport hosszú távú járatai: így a Delta Airlines 22%-kal több utast szállított naponta közlekedő new yorki gépével, míg a Hainan légitársaság pekingi járatának sürítése 48%-os utasszám növekedést hozott. Ugyancsak a nyaralási szezon nyertese a chartergépeket üzemeltető Travel Service, amely szintén közel húsz százalékkal növelte forgalmát.
Ami az európai nagyvárosok budapesti forgalmát illeti, a legnagyobb utas létszámot London érte el (igaz, itt Heathrow, Luton és Gatwick járatai összeadódnak), ezt követi Párizs, majd Frankfurt, Brüsszel, Amszterdam, München, Zürich és Stockholm következik, a TOP 10-es listát Dublin és Helsinki zárja.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.