2025. 02. 22. szombat
Gerzson
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lángokban állt a budapesti repülőtér!

JETfly  |  2011. 07. 29., 09:25

Valódi kerozintűz és robbanások zaja verte fel a budapesti repülőtér csendjét, igaz csak egy kis időre, ma hajnali 2 és 4 óra között. Ez volt az egyetlen olyan időszak, amikor nem volt repülőgép forgalom és a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság (tűzoltók), a repülőtéri Polgári Védelem, az Országos Mentő Szolgálat, a Budapest Airport Fegyveres Biztonsági Őrsége, valamint a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság munkatársai, teljes és közös katasztrófavédelmi gyakorlatot tarthattak.

Egy leszállni készülő Boeing 737-200 utasgép megcsúszott a futópályán és az irányíthatatlanná vált gép belevágódott egy, a földön guruló TU-154-es teherszállítógépbe. A két gépet elborították a lángok, több utas súlyosan megsérült, veszélyes rakomány, sőt egy fegyveres légimarsall is tartózkodott a gépen. Az éjszakát robbanások fénye, tüz és füst hasította ketté. Akárcsak egy hollywoodi akció- vagy katasztrófafilm helyszíne, úgy festett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér központi tüzoltóbázisa mögötti terület, ahol már napok óta készítették elő a terepet, a kiszuperált roncsgépeket a gyakorlatra. Mindezt egy alaposan kidolgozott, részletes forgatókönyv alapján.

Nem öncélú játék vagy valamiféle média-szemfényvesztés zajlott, hanem nagyon is életszerü gyakorlat, amit – nemzetközi szabványok alapján – legalább kétévente meg kell tartani egy akkora repülőtéren, mint a budapesti. Itt és most majdnem „élesben” gyakoroltak mindannyian, hiszen a tüzoltóknak igazi kerozintüzet kellett elfojtaniuk a gépek alá tett hatalmas tálcákból, a mentősöknek a megszólalásig élethü „sérülteket” kellett ellátniuk, a repülőtéri polgári védelem biztosította helyszínt és a mentést, a reptéri fegyveres biztonsági őrök a magasban köröző rendőrségi helikopter reflektorfénye mellett fésülték át az erdőt a sötétben elkóborolt, halálra rémült utasok után kutatva.

A gyakorlat kétórás időtartamára be kellett zárni a budapesti repülőteret, akárcsak egy igazi katasztrófa helyzetnél – erről egyébként a légitársaságokat már időben értesítették. Az éjszakai órákban nincs utasforgalom, így azt is sikerült elkerülni, hogy a gyakorlat fölösleges pánikot keltsen a mit sem sejtő valódi utasok körében.

Lángokban állt a budapesti repülőtér!

A gyakorlaton most először vetették be „élesben” a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság két vadonatúj osztrák gyártmányú, Rosenbauer Panther típusú 6x6 összkerék meghajtású tüzoltószerét, amit a Budapest Airport vásárolt az RKI tüzoltóinak. Johan Merten, a Budapest Airport biztonsági igazgatója kijelentette: „Örömmel láttuk, hogy a repülőtéri tüzoltók rövid idő alatt teljesen elsajátították ezeknek a vadonatúj gépeknek a kezelését, a Budapest Airport ezen befektetése teljes mértékben igazolta létjogosultságát. Ez az a fajta befektetés, amelyen soha nem szabad takarékoskodni, mégis azt kell remélnünk, hogy soha nem is lesz rájuk szükség „éles” helyzetben.”

Elégedett volt a gyakorlat lebonyolításával Jambrik Rudolf tüzoltó alezredes is. A Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság parancsnoka hangsúlyozta: „Igyekeztünk a valóságoshoz maximálisan hasonló helyzetet előállítani az állomány számára és a gyakorlattal összességében elégedett vagyok. A repülőtéri tüzoltók megmutatták, hogy a helyzet magaslatán állnak, komolyan hozzájárulnak a budapesti repülőtér biztonságos üzemeléséhez. Mint minden gyakorlatnál, itt is az volt a cél, hogy lássuk az együttmüködés döccenőit is, a részletes elemzés még hátravan, de az biztos, hogy mindenki a tudása legjavát adta.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.