2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Boeing 787 Dreamliner Budapesten! - Képgaléria

JETfly  |  2013. 01. 14., 10:05

Vadonatúj géptípust köszönthettünk szombat este a Ferihegyi repülőtéren: a LOT lengyel légitársaság vadonatúj Boeing 787 Dreamliner típusú gépe érkezett Budapestre a típus magyarországi premierjére. A lengyelek első Boeing 787-ese decemberben és januárban egy sor európai városban tart bemutatót, ami egyben a személyzetek kiképzésének is a része, így fordult meg Prágában, Londonban, Bécsben, Münchenben, Frankfurtban, Kijevben, Hannoverben, Brüsszelben és végül nálunk is.

A Boeing 787-es tervezése még a 90-es végén kezdődött, amikor az amerikai gyártó elkezdett gondolkodni a sikeres Boeing 747-es és még inkább a 767-es széria utáni gépek kialakításáról. A 2000-es évek elejére kiderült, hogy a Jumbo-ban még van fejlesztési és üzleti fantázia is, így készült el a 747-8-as széria, amelynek cargo-változatát már több mint egy éve rendszeresen láthatjuk Ferihegyen. A kisebb befogadóképességü, 220-300 személyes, de hosszútávú repülőgép kategóriában viszont a Boeing látott fantáziát, így született a Dremaliner a 767-esek leváltására és az Airbus A330-as konkurenciájaként.

A növekvő üzemanyagárak miatt különlegesen nagy hangsúlyt helyeztek a gép gazdaságosságára. Ezt részben a takarékos hajtómüvekkel (Rolls-Royce Trent 1000 és General Electric GEnx) részben pedig a géptörzs és a szárnyak különlegesen aerodinamikus kialakításával és a könnyü müanyagkompozitok alkalmazásával érték el. A repülésben egyre nagyobb teret hódítanak a különféle (üvegszálas, szénszálas erősítésü) müanyagok, amelyek könnyebbek, rugalmasabbak és tartósabbak a fémeknél, így a Dreamliner tömegének nem kevesebb, mint 50%-a már müanyag.

A Boeing 787-es először majdnem pontosan három évvel ezelőtt, 2009. december 15-én emelkedett a levegőbe a seattle-i Boeing Field repülőtérről. Kereskedelmi forgalomba két és fél évvel ezelőtt, 2011. szeptember 26-án állt, elsőként a japán All Nippon Airways színeiben. A Dreamliner első európai légitársasága viszont a lengyel LOT volt. A lengyelek gépe háromosztályos elrendezésben 18 business, 21 prémium turista és 213 turista helyet kínál, azaz összesen 252 személyes. A gépet kifejezetten a hosszútávú repülésre tervezték, így az első Varsó-Chicago járatot január 16-án repüli. Mivel az első üzemelési tapasztalatok szerint 21%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a Boeing 767-es, így akár összesen 15.000 kilométeres járatokat is teljesíthet egy felszállással, mint amilyen pl. egy Tokió-Frankfurt vagy New York-Hong Kong közvetlen járat.

Az utasok kényelmét szolgája a kiváló hangszigetelés mellett az a fedélzeti elektronika, amely még a nagyobb légörvények okozta rázkódást is megpróbálja ellensúlyozni. A Boeing 787-es fedélzetén még a turista osztályon is (3-3-3-as üléselrendezés mellett) minden egyes utasnak saját monitorja, video- és zenei programválasztéka, internetelérése van. Új fejlesztés az utasablakok sötétítésének megoldása, ezeket elektronikus úton lehet a külső megvilágításhoz igazítani, így a gépen már nincsenek lehúzható ablakredőnyök sem.

A pilótakabinban természetesen mindent az elektronika irányít, öt nagy színes monitor tájékoztatja a személyzetet a legfontosabb repülési adatokról, a hajtómüvek müködéséről, míg további két, kisebb monitor a navigációs adatokat jeleníti meg. Légitársasági szempontból nagy előny, hogy a gép müszerezettsége nagyban azonos a Boeing 777-es családéval, így a pilóták szakszolgálati engedélye lehetővé teszi mindkét típus repülését. A Boeing 787-es szárnyfesztávolsága 60 méter, hossza 56,7 méter, legnagyobb felszálló tömege (MTOW) 228 tonna. Utazósebessége 913 km/h a szokásos, 10 700 méteres utazómagasságon. A LOT a berepülési időszak végén Varsóból Pekingbe, New Yorkba, Chicagóba és Torontóba repül a Boeing 787 Dreamlinerrel.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
2025-03-11 10:58:01
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy fontos lépést tett a fedélzeti szolgáltatások minőségének javítása érdekében azzal, hogy készpénzmentes fizetést vezet be. A légitársaság járatain 2025. április 1-jétől kizárólag bankkártyával, illetve digitális fizetési megoldásokkal (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay és Google Pay) lehet kifizetni a fedélzeten vásárolt termékek árát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.