Kevesebb géppel is stabilan teljesít a Nehéz Légiszállító Ezred. A folyamatban lévő, ötévenként esedékes nagyjavítások ellenére 2014-ben sem csökkent számottevően az MH Pápa Bázisrepülőtéren állomásozó Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) repült óráinak száma. Tavaly a C-17-es Globemaster III-asok 251 küldetés (és 2 892 repült óra) alatt több mint 9 400 tonnányi árut, és több mint 10 300 utast juttattak el rendeltetési helyükre.
Mint ahogyan azt Frank Rombouts ezredes, a HAW parancsnoka elmondta: a tavalyi év második felében megkezdődött nagyjavítások nem okoztak különösebb fennakadást az ezred életében. (Három gép helyett ugye csak kettő áll egyszerre rendelkezésre.)
„A 2013-ban teljesített – és ránk vonatkozó megállapodásban szereplő - 3 165 repült órához képest csak minimálisan csökkent az óraszámunk, noha két gépünk is átesett már a kötelezően előírt nagyjavításon. Mindezt gondos tervezéssel és pontos koordinációval sikerült elérnünk. A nagyjavítás az idei év első felében fejeződik be” – fogalmazott az ezredes.
A szállító repülőgépek úti céljait tekintve is bővült az eddigi országok listája. A parancsnok szerint 2013. óta figyelhető meg az a trend, hogy a SAC-programban résztvevő országok felkérései alapján az ezred egyre több küldetést teljesít Afrikában.
„Tavaly először repültünk el a Közép-afrikai Köztársaságba, ahol az EU EUFOR RCA missziójában vállaltunk szerepet. Számos kiképzés támogatása mellett ki kell emelnem, hogy júliusban és augusztusban logisztikai támogatást nyújtottunk az Ukrajnában lezuhant utasszállító repülőgép körüli vizsgálatokhoz” – hangsúlyozta Frank Rombouts ezredes.
Az idei évet tekintve így januárban nyilván nehéz megjósolni, hogy milyen újdonságokat tartogathat a 2015-ös esztendő az ezred számára. A parancsnok ugyanakkor már most biztos benne, hogy a HAW, a NATO átalakult afganisztáni missziójában is jelentős szerepet fog vállalni. Ez az év ugyanakkor a rendelkezésre álló infrastruktúra bővítése szempontjából is mérföldkő lehet.
„A 2013-ban a nemzetek által aláírt fejlesztési program következő lépéseként 2015. elejére elkészülhet a bázis sportkomplexuma, amely fizikálisan és morálisan is pozitív hatással lesz az állományra. Szintén idén kezdik el építeni a C-17-es hangárt, illetve különböző irodaépületeket, melyek előre láthatólag 2016-ra készülnek el. Ezek a fejlesztések nagyon fontosak a SAC program szempontjából. Magyarország kormánya szintén bejelentette, hogy komoly beruházásokat fognak kezdődni az MH Pápa Bázisrepülőtéren is (új irányítótorony, utas terminál), amelyek szintén nagyban hozzájárulnak a program sikeres müködéséhez” – közölte az ezredes.
Fotó: HAW
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.