2025. 03. 14. péntek
Matild
: 400 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bizonytalanná vált a pakisztáni J-10 beszerzés

JETfly  |  2013. 10. 16., 14:30

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) Pakisztánnal szembeni kemény feltételei, valamint a ki nem próbált technológiákkal kapcsolatos aggodalmak valószínűleg késleltetik Iszlámábád azon törekvését, hogy Kínától 36 darab J-10B típusú többfeladatú vadászrepülőgépet szerezzen be, amelyről szóló 1,9 milliárd dolláros szerződés aláírására már 2009-ben sor került.

A jelenlegi gazdasági körülmények között szinte kizárható új fegyverrendszerek beszerzése az elkövetkező 2-3 évben, nyilatkozta Kaiser Tufail nyugállományú vadász- és tesztpilóta, a Pakisztáni Légierő volt parancsnoka, aki jelenleg független katonai szakértőként tevékenykedik Lahore-ban. Az IMF-hitel feltételeinek megfelelően a pakisztáni kormány arra törekszik, hogy növelje bevételeit és ellenőrizze a kiadásokat, beleértve a katonai beszerzéseket. Szeptember utolsó hetében egy kínai katonai delegáció látogatott Pakisztánba, annak érdekében, hogy megvitassák a megrekedt katonai beszerzések helyzetét, amelyek tartalmazzák a J-10-esek megvásárlását is. A Pakisztán számára szánt J-10B Super-10 típus, a Kínai Légierő által 2003 végén rendszerbe állított J-10A speciális változata. Az új típus állítólag a kínai tervezésü WS-10A hajtómüvel rendelkezik, amellyel felváltják a J-10A orosz Szaturn AL-31FN erőforrásait. A kínai Chengdu repülőgépgyár által előállított repülőgép alapjául az Izrael által tervezett Lavi szolgál, amelynek megvalósítását még 1987-ben leállították. A J-10B változatról szóló hírek 2009-ben láttak először napvilágot, amelyek olyan információkat tartalmaztak miszerint a repülőgép IRST (Infrared Search and Tracking) rendszert tartalmazó új orrszekcióval rendelkezik, továbbá olyan új szívócsatornát is kapott, amellyel a Chengdu FC-1, vagyis a Pakisztánnal koprodukcióban gyártott JF-17 Thunder is rendelkezik. 

Jól látható a J-10A-tól eltérő orr-, illetve szívócsatorna kialakítás

A Pakisztán számára felajánlott J-10B új orrszekciója számos találgatásnak adott teret, így például annak, hogy a repülőgép rendelkezik fix antennával rendelkező fázisvezérelt radarral. Ez 2011-ben megerősítésre került, azonban az továbbra is vitatott, hogy az új fedélzeti lokátor passzív (PESA) vagy aktív (AESA) berendezés-e. Annyi bizonyos, hogy a J-10B 4++ generációs repülőgép, amely modern elektronikus rendszerekkel van felszerelve, ennek ellenére a légierő volt parancsnoka szerint jobb megoldás lenne további használt F-16C-ket beszerezni, ahelyett, hogy egy új és ismeretlen, eddig ki nem próbált repülőgépet rendszeresítsenek. Tufail megkérdőjelezte a beszerzendő J-10-esek darabszámának helyességét is. Ahhoz, hogy költséghatékony legyen, legalább 3-4 századnyi repülőgépet kéne beszerezni és karbantartó létesítmények létrehozására lenne szükség, jelentette ki a volt parancsnok. Amennyiben Pakisztán mégis elállna attól, hogy ő legyen a J-10B első külföldi üzemeltetője, az 50-60 millió dolláros beszerzési árral rendelkező repülőgép vonzó lehet olyan országok számára, mint Venezuela, Argentína, Peru, Malajzia és Indonézia, amelyek megfizethető áron keresnek többfeladatú vadászrepülőgépeket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
2025-03-04 13:22:43
A Wizz Air új partnerséget jelent be a Revoluttal, a világszerte több mint 50 millió felhasználóval és több százezer üzleti ügyféllel rendelkező fintech-kel. Az együttműködés eredményeként több mint 60 millió ügyfél számára elérhető lesz a biztonságos, egykattintásos fizetés először a légitársaság mobilalkalmazásában, májustól pedig a honlapján keresztül is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.
2025. 02. 27., 16:09
Az ezredforduló környékén egy gyorsposta-szállítással foglalkozó, svájci központú légiforgalmi cég magyar leányvállalata, a Farnair Hungary a legismertebbek között volt.

  Legfrissebbek most

A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.