Problémák nehezítik az Indiai Légierő legpotensebb harci repülőgépének, a Szu-30MKI-nek az üzemeltetését. Manohar Parrikar védelmi miniszter elmondása szerint 2013-ban és 2014-ben összesen 35 alkalommal történt hajtómű-meghibásodás a levegőben – ez havonta majdnem három esemény. Az utóbbi négy évre vetítve összesen 69 meghibásodás történt. 33 esetben a kerozin minősége okozta a bajt, 11 esetben extrém vibráció, 8 esetben pedig alacsony olajnyomás volt a kiváltó ok.
Noha a repülőgép természetesen képes egy hajtómüvel is repülni, maximális terhelés esetén mindkét hajtómü kell a levegőben maradáshoz. A légierő összesen 5 példányt veszített a típusból 2009 óta. Az NPO Saturn által gyártott Al-31FP hajtómüvek nagyjavítását eredetileg 1 000 óra után írják elő, azonban a meghibásodások jellemzően 500 repült óra után következtek be. A problémát a légierő igen komolynak tartja, hiszen ez akár az ország légtérvédelmi képességeire is kihatással lehet. A müszaki gondok egyébként általánosságban is jellemzők a Szu-30-as flottára, egy időben a gépeknek körülbelül csak az 50%-a üzemképes.
Indiai Szu-30MKI (Fotó: fotografersha.livejournal.com)
A müszaki problémák, és még hadrendben álló MiG-21-esek elavulása miatt az Indiai Légierő a képességeit nem tudja az általa elvárt szinten tartani, ezért 126 darab Rafale vásárlása mellett döntöttek, melyek beszerzése azonban szintén nem mentes a problémáktól. A szerződéskötés három éve húzódik, legfőképpen a repülőgép fajlagos ára és az indiai gyártáshoz szükséges munkaerő ráfordítás mértéke miatt. Mindenesetre az ügy Narendra Modi miniszterelnök áprilisi franciaországi látogatásakor kiemelt jelentőséget fog kapni.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.