2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület 2018-as tevékenysége

Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület 2018-as tevékenysége
2018. 08. 30., 11:53
Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület 2018-as tevékenysége

Önöknek már nem kell bemutatni Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesületet! Az idén időhiány miatt nem volt lehetőségünk a találkozásra, de a közösségi oldalon, valamint a médiából értesültünk róla, hogy a megalapításuk óta, talán az idén dolgoztak a legtöbbet! Ezért most meghívtuk Simon Robit, az egyesület elnökét, hogy meséljen nekünk, mi is történt 2018-ban?!

JETfly: Szia Robi! Üdvözöllek ismét körünkben! Mielőtt kérdeznélek, először is szeretnék gratulálni nektek, hiszen azért egy megyei napilap címoldalára kerülni, nem mindennapi dolog! Ti a nyárlőrinci avatóval, odakerültetek!

SR: Sziasztok! Üdvözlöm a kedves Olvasókat! A Csapat nevében köszönöm a gratulációt! Hidd el, mi is meglepődtünk! Nem tettünk semmi különös dolgot, csak folytatjuk a 10 éve megkezdett munkát. De nagyon jól esett!

JETfly: Kérlek, számolj be az Olvasóknak, hogy is telt az éveket eddig, hiszen volt dolgotok bőven!

SR: A tavaszunk nagyon húzós volt! Előre nem látható akadályokba ütköztünk a MiG-17PF felújítása során. Volt olyan pillanat, amikor nem hittünk benne, hogy elkészül a jubileumi HMFEST-re! De aztán az Égiek segítettek, elkészültünk a géppel időben! A repülőt Mezőfi István alezredesről neveztük el, ő volt az egyedüli repülőkatasztrófát szenvedett pilóta a típuson. Igaz, hogy 58 év telt el a katasztrófa óta, de megtaláltuk az elhunyt repülőgép-vezető testvérét! A meghívásunknak eleget téve, a családjával együtt ő avatta fel Kunszálláson a repülőgépet.

JETfly: Kérlek, árulj el nekünk egy titkot! Ezt hogy csináljátok? Emlékszem, hogy két évvel ezelőtt is megtaláltátok Magyar Sándor főhadnagy özvegyét. Az ő katasztrófája is 60 évvel korábban történt. Sőt! Tavaly, amikor a helikopteres emlékhelyet avattátok Balatonalmádiban, felkutattátok mind a tíz elhunyt bajtársatok családját!

SR: Ennek több összetevője van. Kapunk segítséget a Hadtörténeti Intézet levéltárából, van egy nagyon jó barátunk, Győri János, aki rengeteg adattal rendelkezik, van, akit a temetőből visszafelé találtunk meg, - a temetkezésnél dolgozók mindig segítettek – vannak a régi kollégák és van a közösségi oldal! Magyar Sándor özvegyét azon keresztül találtuk meg. A balatoni avatónál, az előbb felsoroltakból mindegyiket használtuk. Az idén Győri Jani segített! Tudta, hol élt Mezőfi István családja. Az utolsó dolog, az a kitartás. Na, abból kifogyhatatlanok vagyunk! Hihetetlen érzés az, amikor látod a hozzátartozók örömét! Azokért a pillanatokért érdemes csinálni!

JETfly: Ismerlek lassan 20 éve, de mindig csepegtetsz valami újat magatokból! Folytasd, kérlek az évet.

SR: 2017-ben elvesztettünk két tagunkat. Dóra Gyuri végakaratának köszönhetően, a temetésen nem koszorúkra költöttek a gyászolók, hanem borítékba tették az árát és felajánlották az egyesületnek! Feleségem javaslatára az elnökség azonnal jóváhagyta azon ötletét, hogy állítsunk egy saját emlékművet, hiszen már négyen távoztak körünkből. Ezt valósítottuk meg májusban Kecelen. Minden elhunyt barátunkat képviselték a családjukból.

Képgaléria megtekintése (19 db kép)

JETfly: Igazi nemes gesztus mind Gyuri családja részéről, mind tőletek!

SR: Két évvel ezelőtt, a Virtuális Repülőbázis találkozóján fogalmazódott meg bennem, hogy a MiG-29-esek érkezésének 25. évfordulóján, valamilyen formában megemlékezünk a típusról. Valamint akkor lesz Rácz Zsolt posztumusz ezredes katasztrófájának 20. évfordulója is. Tavaly novemberben kezdtük a szervezést. Az ötletet követte a végrehajtás, aminek eredményeként, több mint 200 vendég érkezett a Bázisra! A gépek tiszteletére állítottunk emléktáblát, valamint meg lehetett szeretgetni, a 11-es oldalszámú Gracyt is! A meghívásunkat elfogadva megjelent Zsolti testvére is, aki igen szívhez szólóan mesélt szeretett öccséről!

JETfly: Azért ez nagyszerű! Harmadik eseményetek volt az idén és mindenhol voltak hozzátartozók! Ti hogy élitek ezt meg belülről?

SR: Húha! Nehezen! Megtörtént valamikor a tragédia. Eltelik néhány évtized, addigra beforr a család sebe. Az első kapcsolatfelvételkor nagyon ésszel kell beszélni, hiszen nem tudni, hogy mit él át a másik fél! Ennyi idő után nem könnyű nekik sem! De eddig minden felkutatott családtag örült a jelentkezésünknek, hiszen így nem tűnik a feledés homályába egykori szerettük!

JETfly: Ha jól tudom, a Nyárlőrincen megrendezett avatóra, nem mindennapi körülmények között kaptatok felkérést!

SR: Igen, valóban így történt! Kanadából kaptuk a felkérést. Az egyik katasztrófát szenvedett bajtársunk, Jakab Imre főhadnagy gyermekkori barátja talált ránk a közösségi oldalon. Az ő fiatalkori osztálytársán, Nyitrai Karcsin, - aki tagunk – keresztül talált ránk. Beindult a már jól ismert nyomozó munka, melynek eredményeképpen rátaláltunk két családra. Sajnos az avatóra nem tudtak eljönni. Érthető, hiszen a legutóbbi katasztrófa is 45 éve történt. Mi sem fiatalodunk!

JETfly: Az idén van-e még valami a tarsolyotokban?

SR: Kecelen folytatjuk az An-24-es gép felújítását. Ez hosszadalmas munka lesz!

JETfly: Jövőre van-e valami tervetek?

SR: Kész tervünk még nincs. De jövőre lesz 45 éve, hogy hadrendbe álltak az Ancsák, 10 éve lesz, hogy leálltak az Albatroszok és 15 éve lesz, hogy bezárt a szentkirályszabadjai helikopter ezred! Úgyhogy lenne mit tenni! Meglátjuk.

JETfly: Téged ismerve, ez a mosoly a válasz elején, igencsak beszédes!  Sok sikert nektek! Ha van bármilyen konkrétum, kérlek, jelezd és ismét találkozunk.

SR: Rendben és köszönöm a meghívást!

Forrás: Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.