2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Európa - A következő generációs, harci repülőgép tervek margójára

Európa - A következő generációs, harci repülőgép tervek margójára
JETfly  |  2018. 07. 20., 16:36

Mint ahogy arról a napokban már lapunkon is beszámoltunk, a britek bejelentették Tempest névre keresztelt, következő generációs harci repülőgép tervüket, emellett fut a francia-német közös FCAS projekt is. Megvannak már az első hivatalos vélemények is a párhuzamról.

Olvasóinktól is számtalan visszajelzést kaptunk a témával kapcsolatban, melyek lényegében - jogosan - kérdőjelezik meg, hogy van-e értelme Európában két ilyet projektet futtatni? Nem kellene inkább egyre fókuszálni közösen, amiből lenne is a jövőben egy sorozatgyártott példány? Az elnevezések sem egyértelműek még: van ahol következő generációsnak, van ahol már hatodik generációsnak nevezik az új gépeket. Mihez képest következő generáció? Az amerikai F-35-öshöz vagy az orosz Szu-57-eshez, netán a kínai J-20-hoz viszonyítva nyilván érthető lenne a hatodik generációs jelző, ha viszont Európát nézzük, akkor itt az ötödik generáció következne.

Volker Paltzo, az Eurofighter konzorcium elnök-vezérigazgatója is megfogalmazta véleményét Farnborough-ban, természetesen előtérbe helyezve a Typhoont. Véleménye szerint a brit Tempest és a francia-német FCAS (Future Combat Air System) projekt önállóan életképtelen lesz, csupán idő kérdése, hogy az említett felek is belássák: a cél közös, így közösen is kellene egy ígéretes típust kifejleszteniük, amit a sorozatgyártást követően hadrendbe is lehetne állítani a partnerországok légierőinél. Mindkét elképzelés ezt a dátumot a 2040-es évekre jelölte meg.

Talán a Farnborough légiszalon egyik legnagyobb bejelentésének lehettek ma szem- és fültanúi a helyszínen levők: bemutatták a Tempest névre keresztelt, következő generációs brit harci repülőgépet, melynek makettjéről mutatjuk a fotókat.
bővebben ...

Paltzo elképzelése szerint a Typhoonnak kell lennie annak a platformnak, ami alapján kifejlesztik az új típust, a folyamatos fejlesztések és a képességbővítések miatt a Typhoon még az elkövetkező évtizedekben is jó "talaja" lehet a következő generációs típusnak. A 623 megrendelt Typhoon-ból 542-t már átadtak, ebből közel 500 db került Európába, a német, az olasz, a spanyol és a brit légierőkhöz. További megrendelésekre is számítanak: esély mutatkozhat Belgiumból, Bulgáriából, Finnországból, Lengyelországból és Svájcból is. Új megrendelések esetén a Typhoon gyártósora a 2030-as évekig is aktív maradhat.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.