Mint ahogy arról a napokban már lapunkon is beszámoltunk, a britek bejelentették Tempest névre keresztelt, következő generációs harci repülőgép tervüket, emellett fut a francia-német közös FCAS projekt is. Megvannak már az első hivatalos vélemények is a párhuzamról.
Olvasóinktól is számtalan visszajelzést kaptunk a témával kapcsolatban, melyek lényegében - jogosan - kérdőjelezik meg, hogy van-e értelme Európában két ilyet projektet futtatni? Nem kellene inkább egyre fókuszálni közösen, amiből lenne is a jövőben egy sorozatgyártott példány? Az elnevezések sem egyértelműek még: van ahol következő generációsnak, van ahol már hatodik generációsnak nevezik az új gépeket. Mihez képest következő generáció? Az amerikai F-35-öshöz vagy az orosz Szu-57-eshez, netán a kínai J-20-hoz viszonyítva nyilván érthető lenne a hatodik generációs jelző, ha viszont Európát nézzük, akkor itt az ötödik generáció következne.
Volker Paltzo, az Eurofighter konzorcium elnök-vezérigazgatója is megfogalmazta véleményét Farnborough-ban, természetesen előtérbe helyezve a Typhoont. Véleménye szerint a brit Tempest és a francia-német FCAS (Future Combat Air System) projekt önállóan életképtelen lesz, csupán idő kérdése, hogy az említett felek is belássák: a cél közös, így közösen is kellene egy ígéretes típust kifejleszteniük, amit a sorozatgyártást követően hadrendbe is lehetne állítani a partnerországok légierőinél. Mindkét elképzelés ezt a dátumot a 2040-es évekre jelölte meg.
Paltzo elképzelése szerint a Typhoonnak kell lennie annak a platformnak, ami alapján kifejlesztik az új típust, a folyamatos fejlesztések és a képességbővítések miatt a Typhoon még az elkövetkező évtizedekben is jó "talaja" lehet a következő generációs típusnak. A 623 megrendelt Typhoon-ból 542-t már átadtak, ebből közel 500 db került Európába, a német, az olasz, a spanyol és a brit légierőkhöz. További megrendelésekre is számítanak: esély mutatkozhat Belgiumból, Bulgáriából, Finnországból, Lengyelországból és Svájcból is. Új megrendelések esetén a Typhoon gyártósora a 2030-as évekig is aktív maradhat.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.