Bár manapság a világ legtöbb országában a védelmi kiadások folyamatos visszavágása a jellemző, mégis elmondható, hogy a FlightGlobal adatbázisa szerint a közelmúltban a használatban lévő vadászrepülőgépek száma mérsékelten, de emelkedett, összesen 87 példánnyal.
Ez egyben azt is jelenti, hogy néhány program és gyártósor, amelyet már a bezárás fenyegetett, a jelenlegi megrendelésekkel még egy darabig életben maradhat.
A Boeing F/A-18E/F Super Hornetjére még mindig van kereslet, bár Kuvait a korábbi tervekkel ellentétben 40 helyett már csak 28 gépet vásárolna, továbbá Kanada is 18 példány beszerzését tervezi. Katar egy óriási beszerzés keretei között 72 darab F-15-öst vásárolna – szintén a Boeing-tól.
A konkurens nagy amerikai gyártó, a Lockheed Martin fő portékája korábban az F-16-os volt, de a típusból új gépekre már egy ideje nem érkezett megrendelés, jelenleg az iraki gépek gyártása van folyamatban, a géppel kapcsolatban a fő fókusz várhatóan a karbantartásra és a modernizációra helyeződik majd, ugyanis világszerte még mindig több ezer példány repül belőlük.
A Lockheed Martin legújabb típusa, az F-35-ös gyártása gőzerővel folyik, közben pedig tart még a tesztelési fázis is, melynek végeredményeként az összes alváltozat hadrafoghatóvá válhat. Az USA-n kívül a partnerországok is folyamatosan vehetik át gépeiket, legutóbb éppen Japán kapta meg az első példányt. A FlightGlobal adatbázisa szerint összesen 167 darab üzemel az F-35-ösből.
Az európai gyártók között a küzdelem már jó ideje a Dassault Rafale, a Eurofighter Typhoon és a Saab Gripen harcát jelenti. Idén a Rafale-ból 36, a Typhoonból 28 új gépre kötöttek szerződést, a Gripen legújabb, E változatából pedig várhatóan 2019-ben állhat szolgálatba az első példány, a vevők között pedig egyelőre Svédország és Brazília szerepel.
Korábban ugyan úgy tűnt, hogy a nyugati repülőgépgyártók termékei közül egyeduralkodóvá válik az F-35-ös, és ezzel együtt elkezdtek az iparág lehetséges válságáról beszélni. Ugyanakkor az F-35-ös program számos nehézségbe ütközött, másrészt már rövidtávon is megnövekedett az igény új, potens harci repülőgépek beszerzésére, melyet főként az orosz és kínai légierők állományának folyamatos modernizációja váltott ki. Ezzel továbbra is él a remény a 4+ generációs típusok számára, várhatóan még jó darabig gyártásban maradhatnak.
Forrás: Flightglobal
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.