2025. 03. 27. csütörtök
Hajnalka
: 400 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kutatásokkal támogatja a légierő fejlődését a Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Kutatásokkal támogatja a légierő fejlődését a Nemzeti Közszolgálati Egyetem
JETfly  |  2019. 04. 16., 13:17
Kutatásokkal támogatja a légierő fejlődését a Nemzeti Közszolgálati Egyetem

A Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program légierőt érintő újításairól, a repüléstudomány napjainkban zajló katonai célú kutatásairól, de a piaci szereplők innovációiról is szót ejtettek azon a konferencián, amit a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) szolnoki intézetében rendeztek. A kutatások az NKE nemzetközi láthatóságát is elősegíthetik a tudományos életben.

„1991 óta van Repüléstudományi Konferencia a légiközlekedés népszerűsítésére, azaz negyed százados hagyományt ápolunk” – fogalmazott megnyitó beszédében Palik Mátyás. A HHK Katonai Repülő Intézet igazgatója arról is beszélt: a konferencia témái között a repülésbiztonság, repülésorvostan, de az űrhajózás is szerepel, az intézetben zajló 4 éves GINOP kutatás-fejlesztési program pedig tükrözi, hogy az együttműködések terén is élen járnak, több hazai felsőoktatási intézménnyel vannak kapcsolatban. A GINOP program túl van a félidején, kutatásaikat a konferencia keretében rendezett szakmai napon ismertették.

Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program az egész ország védelmi potenciáljának megerősítését célozza, amelynek a légierő vetületében már vannak látható eredményei. A Gripen harcászati vadászrepülő flotta már évek óta védi a magyar és például a balti államok légterét. A közelmúltban Airbus A319-es repülőt szerzett be a honvédség, a közeljövőben pedig érkeznek az új helikopterek. Szénási Jenő ezredes, a Légierő Hadfelszerelési Rendszerek Fejlesztési Osztály vezetője leszögezte: az Airbus H145M és H225M helikopterek nem a „Mi-család” utódai, hiszen ezekkel az új gépekkel nem az egykori szovjet technika követelményeinek lemásolása a cél, hanem a két géptípus célszerű, hatékony és gazdaságos hadrendben tartása. A H145M helikopterekből 20 darab érkezik 2019-2021 között, a gépek üzemeltetését 50 órás németországi tanfolyamon tanulja majd meg a repülő-műszaki és egyéb állomány. A többek között személyszállító, kutató-mentő és tűztámogató képességekre bevethető H225M flotta a tervek szerint 16 darabból áll majd, és 2023-2025 között érkezik a magyar légierőhöz.

 

A technikai beszerzések mellett komoly, nagy gyakorlati haszonnal kecsegtető kutatások is zajlanak a Katonai Repülő Intézetben. Ezek közül az egyik a repülés általi légszennyezés csökkentésének és az alkalmazott üzemanyagok honvédségen belüli alkalmazásának lehetőségei. Kavas László, a Repülő Sárkányhajtómű Tanszék vezetője annak a teszthajtóműnek az üzemi próbáiról beszélt, amellyel a gázturbinás hajtóművek alternatív tüzelőanyagairól lehet információkat gyűjteni. A méréseket HD kamerarendszer, mérőműszerek és ezek rendszerbe kapcsolása segíti majd. Szintén fontos kutatási terület a katonai repülés emberi tényezőinek vizsgálata. A pilóták teljesítményét ugyanis számos tényező (vibráció, sugárzás) befolyásolja, az ilyen hatások vizsgálata a pilóták egzakt kiválasztását garantálja. Ebben a munkában 19 fős kutatói team dolgozik. Dunai Pál, a Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék docense a repülőorvosi, teljesítménydiagnosztikai vizsgálatokról, valamint a teljesítményfiziológiai és testszenzoros kutatásokról beszélt. Ezek során egyebek mellett a hétköznapokból is ismert VR-szemüveget használják a tesztalany pilótajelöltek, de a programnak részei a repülőszimulátoros vizsgálatok is. A repülés egyik alapkövetelménye a megfelelő időjárás-előrejelzés. Az adatok pontosításához, illetve az adott repüléshez való időbeni közelítéséhez nagy segítséget adhatnak a pilóta nélküli technológiák. Olyan drónokról van szó, amelyekkel precízen vizsgálható az alsó légkör 2-3 kilométeres rétege, amely meteorológiai szempontból fehér folt. Bottyán Zsolt, a Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék vezetője kiemelte: a repülőgépről származó meteorológiai adatok szolgáltatásában elsők lesznek Magyarországon, a tesztek a szolnoki bázis légterében zajlanak.

A konferencián a kutatások részletes elemzése mellett szót ejtettek a Hungarocontrol K+F tevékenységéről, amely piaci termékek és szolgáltatások kidolgozására irányul.

Forrás: https://honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.