2025. 04. 24. csütörtök
György
: 409 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kutatásokkal támogatja a légierő fejlődését a Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Kutatásokkal támogatja a légierő fejlődését a Nemzeti Közszolgálati Egyetem
JETfly  |  2019. 04. 16., 13:17
Kutatásokkal támogatja a légierő fejlődését a Nemzeti Közszolgálati Egyetem

A Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program légierőt érintő újításairól, a repüléstudomány napjainkban zajló katonai célú kutatásairól, de a piaci szereplők innovációiról is szót ejtettek azon a konferencián, amit a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) szolnoki intézetében rendeztek. A kutatások az NKE nemzetközi láthatóságát is elősegíthetik a tudományos életben.

„1991 óta van Repüléstudományi Konferencia a légiközlekedés népszerűsítésére, azaz negyed százados hagyományt ápolunk” – fogalmazott megnyitó beszédében Palik Mátyás. A HHK Katonai Repülő Intézet igazgatója arról is beszélt: a konferencia témái között a repülésbiztonság, repülésorvostan, de az űrhajózás is szerepel, az intézetben zajló 4 éves GINOP kutatás-fejlesztési program pedig tükrözi, hogy az együttműködések terén is élen járnak, több hazai felsőoktatási intézménnyel vannak kapcsolatban. A GINOP program túl van a félidején, kutatásaikat a konferencia keretében rendezett szakmai napon ismertették.

Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program az egész ország védelmi potenciáljának megerősítését célozza, amelynek a légierő vetületében már vannak látható eredményei. A Gripen harcászati vadászrepülő flotta már évek óta védi a magyar és például a balti államok légterét. A közelmúltban Airbus A319-es repülőt szerzett be a honvédség, a közeljövőben pedig érkeznek az új helikopterek. Szénási Jenő ezredes, a Légierő Hadfelszerelési Rendszerek Fejlesztési Osztály vezetője leszögezte: az Airbus H145M és H225M helikopterek nem a „Mi-család” utódai, hiszen ezekkel az új gépekkel nem az egykori szovjet technika követelményeinek lemásolása a cél, hanem a két géptípus célszerű, hatékony és gazdaságos hadrendben tartása. A H145M helikopterekből 20 darab érkezik 2019-2021 között, a gépek üzemeltetését 50 órás németországi tanfolyamon tanulja majd meg a repülő-műszaki és egyéb állomány. A többek között személyszállító, kutató-mentő és tűztámogató képességekre bevethető H225M flotta a tervek szerint 16 darabból áll majd, és 2023-2025 között érkezik a magyar légierőhöz.

 

A technikai beszerzések mellett komoly, nagy gyakorlati haszonnal kecsegtető kutatások is zajlanak a Katonai Repülő Intézetben. Ezek közül az egyik a repülés általi légszennyezés csökkentésének és az alkalmazott üzemanyagok honvédségen belüli alkalmazásának lehetőségei. Kavas László, a Repülő Sárkányhajtómű Tanszék vezetője annak a teszthajtóműnek az üzemi próbáiról beszélt, amellyel a gázturbinás hajtóművek alternatív tüzelőanyagairól lehet információkat gyűjteni. A méréseket HD kamerarendszer, mérőműszerek és ezek rendszerbe kapcsolása segíti majd. Szintén fontos kutatási terület a katonai repülés emberi tényezőinek vizsgálata. A pilóták teljesítményét ugyanis számos tényező (vibráció, sugárzás) befolyásolja, az ilyen hatások vizsgálata a pilóták egzakt kiválasztását garantálja. Ebben a munkában 19 fős kutatói team dolgozik. Dunai Pál, a Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék docense a repülőorvosi, teljesítménydiagnosztikai vizsgálatokról, valamint a teljesítményfiziológiai és testszenzoros kutatásokról beszélt. Ezek során egyebek mellett a hétköznapokból is ismert VR-szemüveget használják a tesztalany pilótajelöltek, de a programnak részei a repülőszimulátoros vizsgálatok is. A repülés egyik alapkövetelménye a megfelelő időjárás-előrejelzés. Az adatok pontosításához, illetve az adott repüléshez való időbeni közelítéséhez nagy segítséget adhatnak a pilóta nélküli technológiák. Olyan drónokról van szó, amelyekkel precízen vizsgálható az alsó légkör 2-3 kilométeres rétege, amely meteorológiai szempontból fehér folt. Bottyán Zsolt, a Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék vezetője kiemelte: a repülőgépről származó meteorológiai adatok szolgáltatásában elsők lesznek Magyarországon, a tesztek a szolnoki bázis légterében zajlanak.

A konferencián a kutatások részletes elemzése mellett szót ejtettek a Hungarocontrol K+F tevékenységéről, amely piaci termékek és szolgáltatások kidolgozására irányul.

Forrás: https://honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.
2025. 04. 22., 14:00
Világszerte több tucatnyi olyan telep található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.

  Legfrissebbek most

Április első hetének egyik fő repülős híre volt Kolumbia elnökének közösségi médiában tett bejelentése, melynek értelmében a svéd Saab Gripen E/F típusával korszerűsítenék az ország légierejét.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.