Norad Benidze, a Tbiliszi Repülőgépgyár igazgatója a grúz “Business Media” internetes lapnak adott nyilatkozatában megerősítette a hírt, miszerint Grúzia modernizálná a Szu-25-ösöket és Ge-31 Bora néven ázsiai és afrikai országokban értékesítené azokat.
A gépek darabonkénti ára 20-25 millió dollár lenne.
A tbiliszi üzemben 1979 óta gyártott repülőgépek legfőbb sajátossága az lenne, hogy egyetlen orosz gyártótól származó alkatrészt sem használnának fel a gyártásuk során.
Ez nem lesz túl egyszerű, de a grúzok bizakodóak. Azt azért még nem sikerült eldönteni, hogy amerikai vagy európai gyártótól szerezzék be a hajtóműveket, de az ázsiai és afrikai megrendelésekben már biztosak, tekintettel a kedvezőnek számító 20-25 milliós árra.
A gyártás híre nem új, a grúz Kviris Palitra weboldalán már 2015-ben írtak róla. Az új elnevezésben a „Ge” Grúzia angol nevére, a „Georgia”-ra utal, a 31-es a tbiliszi gyár régi szovjet nevéből jön (Tbiliszi Repülőgépgyár № 31), a „Bora” jelentése pedig „Sárkány”. A sárkányszerkezet elkészítéséhez a Szu-25K és Szu-25T szolgálna mintául – ezeket a grúz gyárban állították elő egyébként.
Jóval korábban, 2000-ben már voltak modernizálási próbálkozások a grúz üzemben. Az izraeli Elbit segítségével modernizálták a teljes avionikai rendszert, a jelentősen megnövekedett képességű repülőgép a Szu-25 KM „Skorpió” nevet kapta.
Meglepő, hogy a grúzok külföldi eladásokat terveznek, mikor a meglévő Szu-25-öseik fenntartása is erősen problémás. 2016 végén, a grúz védelmi minisztérium reformját követően Shalva Jabahidze ezredes, a Grúz Fegyveres Erők vezérkari főnökének helyettese elmondta, hogy a csapásmérő repülőgépek, különösen a Szu-25 csatarepülőgépek kivonásának a lehetőségét is fontolóra vették. A Grúz Fegyveres Erőkben jelenleg 12 Szu-25 áll szolgálatban.
Azt is meg kell jegyeznünk, hogy 2010-ben Grúzia eladta Azerbajdzsánnak a Szu-25 csatarepülőgépek gyártására és javítására vonatkozó technológiát.
Forrás: https://razm.info/ru
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.