2025. 02. 22. szombat
Gerzson
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helyzetjelentés a ´´repülő íróasztal´´-ról

Helyzetjelentés a ´´repülő íróasztal´´-ról
JETfly  |  2018. 04. 25., 14:19

Az alapfokú repülőkiképzésre szánt típus kiválasztása hamarosan a végéhez ér az orosz Védelmi Minisztériumban. A katonai vezetés 150 darabos igényt jelentett be, a lehetséges nyertesek között van a Jak-152-es is.

Irkutszki látogatása során Jurij Boriszov, helyettes védelmi miniszter fokozottan érdeklődött a Jak-152-es projekt állása iránt. A gyártásban résztvevő szakemberek tájékoztatása alapján a védelmi minisztérium szakemberei fognak majd dönteni a projekt további sorsáról.

2016-ban már egyszer leállították a programot, mivel a tervek 2014-es átadását követően a gyártást csak 2015 szeptemberében voltak képesek megkezdeni a gyártó cégek. A késlekedés oka a beszállítók más projektekben való részvétele volt, ami a rendelkezésre álló gyártókapacitást teljesen elvitte – például a Szu-30SzM összeszerelése.

Az irkutszki szakembereknek a nehézségek ellenére sikerült kiépíteniük egy olyan gyártósort, amelyen évi 50 darab repülőgép összeszerelése valósulhat meg – bár egyesek ezt nagyon optimista tervnek tartják.

A tervekben egyébként egy komplex kiképzési rendszer létrehozása szerepel, melynek része lenne a tantermek/szak-kabinetek kialakítása mellett a földi gyakorló állomás (szimulátor), valamint az alapfokú repülőgépvezető-kiképzésre alkalmas gyakorló repülőgép is. Ezt a szerepkört célozta meg a Jak-152-es, amely nemcsak egyszerű időjárási viszonyok között, de bonyolult meteorológiai viszonyokban is alkalmas lenne a fiatal pilóták biztonságos és főleg gazdaságos kiképzésére. Ezeken kívül alkalmas még az egyszerű és a bonyolult műrepülés, az alapfokú navigáció, a kötelékrepülés és a dugóhúzó végrehajtására is.

 

A konstruktőrök ezért is nevezték el „repülő íróasztal”-nak, hiszen a légierő leendő pilótáin kívül tökéletesen megfelelne a polgári pilóták alapkiképzésére, valamint a repülőklubokban is.

A Jakovlev iroda főkonstruktőre, Dimitrij Dracs kiemelte, hogy a tervezéskor maximálisan figyelembe vették a Védelmi Minisztérium feltételeit, így a kész repülőgép korlátozás nélkül megfelel a légierő által támasztott feltételeknek.

Ilyen például a túlterhelésre vonatkozó korlátozás: a Jak-152 +8g és -6g között terhelhető. A másik fontos kritériumnak is megfelel – ez a dugóhúzóból történő kivétel, mégpedig olyan módon, hogy a pilótának elég a kormányszerveket semleges helyzetbe állítania és maximum egy pördület után a repülőgép újra kormányozható lesz. Szintén a típus mellett szól a „nomád” üzemeltetés, azaz nem szükséges hangárban tárolni és korlátozás nélkül le-felszállhat füves mezőről.

Szintén nagy előny, hogy az elektronikai berendezések szinte teljesen megegyeznek a Jak-130-aséval: a „nagytestvéren” mindkét kabinban három multifunkciós képernyő van, a 152-esen kettő-kettő.

A Jak-152-es ezeken kívül még vészelhagyó berendezéssel is rendelkezik – az SzKSz-94M2-es katapultülés alkalmas a fedélzet vészelhagyására nem csak repülés közben, de a földi állóhelyről akár. A katapultülés a méltán híres Zvezda-gyár terméke egyébként.

A Jak-152-es szinte teljes egészében az orosz ipar terméke, egyedüli kivétel a hajtómű. A RED-A03T típusjelű, 500 lóerős motort a németek gyártják. Ennek az az oka, hogy hasonló paraméterekkel (méret, súly, fogyasztás stb.) rendelkező erőforrást az orosz ipar nem képes előállítani. Az is a feltételek között volt, hogy a hajtómű alkalmas legyen kerozinnal működni, így az egyébként Diesel-üzemű RED-A03T 3000 méteres magasságig egyenértékű a turbóreaktív hajtóművekkel, ugyanakkor fele annyi üzemanyagot fogyaszt.

Forrás: https://vpk.name

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.