A Boeing vezetősége kénytelen volt elrendelni a KC-46-os tankerek repülési tilalmát, miután az Amerikai Légierő szakemberei az elmúlt hetekben több alkalommal is találtak ottfelejtett szerszámokat és egyéb idegen tárgyakat a repülőgépek fedélzetén.
A gyár belső levelezésében értesítette erről a dolgozókat a vezetőség: „Az átképzésen lévő pilóták kiképzését fel kell függesztenünk, amíg nem találjuk meg az okokat és nem állítjuk vissza a bizalmat repülőgépeink iránt.”
Nagy munka vár ránk – emlékeztetett rá a hírlevél. A munkafolyamatok minőségének romlása kérdéseket vet fel a Boeing minőségellenőrzési eljárásaival kapcsolatban. Egy hét leállás után a kiképzési repülések újra elkezdődtek, miután a Boeing cég és a légierő szakemberei közösen orvosolni tudták a gondokat.
A KC-46-os gyártási folyamata során az üres gépszerkezetet legyártják Everettben, majd átszállítják Pain Field-be, ahol a katonai műszaki szakemberek beépítik a kommunikációs, navigációs, üzemagyag-töltő és egyéb, katonai használathoz szükséges rendszereket. Ebben a gyáregységben (Military Delivery Center, MDC) tiltották le a gépeket, miután szerszámokat és egyéb idegen tárgyakat találtak a fedélzeten.
A légi járművek építése során minden szerkezeti egységet alaposan le kell ellenőrizni, ne maradjon semmilyen szennyeződés vagy idegen tárgy benne. Bármi, ami a falüregben vagy a padló alatt marad, potenciálisan veszélyes, mert idővel károsíthatja a berendezéseket, vagy elektromos rövidzárlatot okozhat.
A Boeing kénytelen volt a szakembereit átküldeni az MDC-be, ahol az átszállított repülőgépeket átvizsgálták és további tíz szerszámot találtak „ottfelejtve”, ami komoly technológiai fegyelemsértésre utal.
Az ilyen problémák kezelésére a gyári szakemberek, a légierő és a Védelmi Szerződések Ügynöksége közös csapatot hozott létre, mivel mindenki számára létfontosságú az ehhez hasonló hiányosságok mihamarabbi megszüntetése.
Az összeszerelést végző munkások és az elvégzett munkát ellenőrző minőségellenőrök felelősek azért, hogy ne maradjon semmilyen idegen tárgy/szerszám a kész repülőgépben. A Boeing a következő két év során ennek ellenére közel 1 000 minőségellenőri munkahelyet kíván megszüntetni.
A szakemberek szerint nem éppen időszerű ez a leépítés, hiszen a 747, 767 és 777-es program minőségbiztosítási auditálása tavaly decemberben bukott meg. A mostani „incidenst” a Boeing vezetése 3-as szintű veszélyhelyzetként kezeli – a következő fokozat a teljes repülési tilalom.
„Tudják, ez mit jelent?” – teszi fel a kérdést a körlevélben a menedzsment. „Ez egyet jelent a gyártás leállításával és gyártó üzem bezárásával.”
Azonnali intézkedésként a gyártósoron dolgozók 48 perccel a műszak lejárta előtt leállnak a munkával és a hátralévő időben ellenőrzik, nem maradt-e idegen tárgy a munkadarabban és a munkaterületet is alaposan feltakarítják.
„Vissza kell nyernünk a megrendelőink bizalmát, be kell bizonyítanunk, hogy mi vagyunk az első számú repülőgép-gyártók” – hangzott el a memorandumban.
A hat tesztgép mellett további hatot szállítottak már le a McConnell és az Altus légibázisokra, 45 további pedig a Boeing Puget Sound-i üzemegységében van, végszerelési fázisban.
Forrás: https://www.seattletimes.com
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.