A Turkish Aerospace még 2019. június 17-én bemutatta saját tervezésű, ötödik generációs vadászrepülőgépének (TF-X) teljes életnagyságú modelljét – a lopakodó dizájnú, dupla függőleges vezérsíkú repülőgép két hajtóművel rendelkezik.
A fejlesztők komoly ambíciókkal bírnak, a Turkish Aerospace elnöke, Temel Kotil szerint ez a repülőgép lesz Európa legjobbja – sokat árnyal a képen, hogy az első felszállást 2025-re, a rendszerbe állítást pedig 2028-ra prognosztizálják.
A bemutatott modell 21 méter hosszú, fesztávja 14 méter, magassága 6 méter. A beszerelni kívánt hajtóművek tolóereje egyenként 120 kN, tervezett csúcssebessége Mach 1,8, szolgálati csúcsmagassága 16 700 méter, manőverezőképessége +9 és -3,5 g.
A repülőgép orrába egy fázisrács-vezérelt antennájú radar kerül és a legmodernebb elektronikai harceszközöket is megkapja, akár csak a kommunikációs és navigációs rendszereket. A légi és földi (vízfelszíni) célok felderítését egy elektro-optikai rendszer is segíti, a repülőgépvezetők pedig glass-cockpit fülkében ülnek majd.
A fegyverzet is a legmodernebb lesz – a tervek szerint a Meteor aktív radarvezérlésű légiharc-rakéta mellett az MBDA másik gyártmányát, a Spear levegő-föld rakétáját is képes lesz indítani. A hazai ipart a Gokdogan kis hatótávolságú és a Bozgodan közepes hatótávolságú légiharc-rakéták képviselik, valamint különböző űrméretű lézervezérlésű bombák.
Törökország jelen pillanatában hadilábon áll az ötödik generációs F-35-ös programmal, hiszen az USA továbbra is tartja magát ahhoz, hogyha Törökország beszerzi az orosz Sz-400-as légvédelmi rakétarendszert, akkor a törököknek nem szállítanak F-35-ösöket. Egyébként a török Sz-400-as beszerzésről már mindkét fél eldöntött üzletként beszél, továbbá arról is kerültek már nyilvánosságra információk, hogy a jövőben Oroszország és Törökország közösen gyártaná az új Sz-500-as rendszert. Ha ez a helyzet marad, ebbe tökéletesen beleillik a saját fejlesztésű, ötödik generációs harci repülőgép projektje, időben nyilván jelentősen lemaradva attól az időponttól, amikor a törökök hadrendbe állíthatták volna saját F-35-ös flottájukat.
Forrás: https://www.janes.com
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.