Egy évszázad hosszú idő, még a légi hadviselés viszonylag rövid történetében is. Távoli szövetségesünk, a Kanadai Királyi Légierő idén ünnepli fennállásának kerek évfordulóját.
A kanadai repülés első mérföldköve jól illik a zord északi országhoz: 1909-ben John Alexander Douglas McCurdy nem mezőről, hanem jégről szállt fel. Amikor 1914-ben Nagy-Britannia belépett a „nagy háborúba”, a nemzetközösség tagjaként Kanada automatikusan benne találta magát a konfliktusban. Nekiláttak megszervezni az expedíciós erőket: az angolok hat pilótát is kértek, amit lehetetlennek tűnt teljesíteni. Nem ültek tehát tétlenül és végül két hajózót, egy műszakit, továbbá 5000 dollárt sikerült előteremteni. Az összeg arra szolgált, hogy vásároljanak a déli szomszédban egy repülőgépet. Mikor ez a maroknyi csapat összeállt, rögtön át is küldték őket az óceán túloldalára. Az első világháború során a kanadai repülő csapatoknál végül több mint húszezer önkéntes szolgált. Bár külön alegységeik is léteztek, saját légierő még nem alakult.
Új utakon
A háborút követően a polgári repülés biztosítása, illetve felügyelete minden ország joga és kötelessége volt. Kanada erre a feladatra ajándékként száz repülőgépet kapott, melyek katonai szerepkörbe kerültek. 1920-ban erre külön szervezetet hoztak létre, a légierő elsősorban a háborús veteránok milícia jellegű alkalmazásából állt. A feladatrendszer akkoriban leginkább a csempészek elleni küzdelemben, a végtelen rengetegben az erdészeti feladatokban és a hatalmas ország feltérképezésében csúcsosodott ki. A szervezet négy évvel később kapta meg Nagy-Britannia uralkodójától, V. Györgytől a királyi hozzájárulást. Megalakult tehát a Royal Canadian Air Force (RCAF, az ország másik hivatalos nyelvén, franciául pedig Aviation royale canadienne, ARC), amely ezzel immár valódi katonai erővé fejlődhetett.
Hatalmas kihívások
Az RCAF aranykorát, egyben a legnagyobb próbatételét a második világháború jelentette. Ahogy a Brit Nemzetközösség többi tagja, Kanada is kivette részét a konfliktusból. A háború elején mindössze bő tucatnyi modern harci gépük volt, abból a maroknyi erőből kellett villámgyorsan komoly légierőt varázsolni. Jól jellemzi a nehézségeket, hogy bár távol voltak a frontvonaltól, Kanadában is bevezették a jegyrendszert. Az északi ország katonái fontos szerepet játszottak az anyaország védelméből, 48 repülő századot bocsátottak a nemzetközösség céljaira. Az első években, az USA hadba lépése előtt nemcsak a RAF, hanem az RCAF soraiban is számos amerikai önkéntes harcolt: 8864 közül 850-en estek el. Emellett viszont számos kanadai nem is a saját, hanem a RAF századok állományában küzdött. A kanadai hajózók fontos szerepet játszottak az Anglia ellen indított légicsapások visszaverésében. Később Észak-Afrikában, majd Dél- és Nyugat-Európában is hozzájárultak a győzelemhez. Az atlanti csata hadműveleteiben konvojokat támogattak és tengeralattjárókra vadásztak. A Bomber Command állományában a stratégiai bombázó hadjáratokból is kivették részüket, de a szállító bevetések jelentős részét is ők végezték. Gyakorlatilag mindenhol ott voltak, ahol harcok zajlottak, még Ázsiában is.
Hazai földön
Az RCAF háborús erőfeszítései nem csak a távoli kontinenseken, hanem odahaza is nagy erőket kötöttek le. A déli szomszédhoz hasonlóan a németek és a japánok miatt mind keleti, mind nyugati irányból jelentős fenyegetés érte az országot. Nem csak a légi hadműveletekre, hanem az óceánokra is gondolni kell. Mindez nem légből kapott hisztéria volt: a Kriegsmarine tengeralattjárói Amerika partjainál is portyáztak, a túloldalon pedig a császári haditengerészet végzett ballonos és hidroplános támadásokat. Ez, illetve a békeidőszakból is megmaradó feladatrendszer - például a kutatás-mentés - nem kevesebb, mint 37 repülő alegységet kötött le. A hazai hadszíntér eseményeihez tartozik, hogy amikor a japánok az Alaszka és Kamcsatka között elterülő Aleut-szigeteken indítottak támadást, akkor a kanadai légierő egységei is segítettek amerikai bajtársaiknak.
A távoli ország légiereje nem csak a harci bevetésekből vette ki részét, hanem a legalább olyan fontos támogató feladatokból is. Fontos részét képezték a British Commonwealth Air Training Plan nevű nagyszabású pilótaképzési programnak. Ennek az jelentette az alapját, hogy a hajózók kiképzését a távoli, háború által kevésbé sújtott területeken végezték. Az erről szóló dokumentumot az Egyesült Királyság, Új-Zéland, Ausztrália és Kanada képviselői pont az utóbbi országban, Ottawában írták alá. A program keretében mind a légierő, mind a haditengerészet számára képeztek szakembereket. Nemcsak pilótákról volt szó, hanem például navigátorokról és fedélzeti lövészekről, sőt a légi hadműveletek számára nélkülözhetetlen specialistáktól, például híradó katonákról is. A legnagyobb oktatási szerepet Kanada vállalta: a megállapított éves szinten 50 000 fős létszám többségét náluk képezték, de a növendékek közé maguk is adtak évi 13 000 fiatalt. Ahhoz, hogy mindez megvalósulhasson, hatalmas befektetésre volt szükség, ami a kanadai repülőipar felfejlesztését eredményezte. Szinte nem létezett olyan brit repülőgép típus, amit ne gyártottak volna, oktatógéptől a bombázóig. Az infrastruktúrára is gondot fordítottak, melyet jól jellemez, hogy több mint 700 új hangár épült.
A második világháború végére a néhány évvel korábban még alig jegyzett haderőnemből a világ negyedik legnagyobb légiereje lett. Állományába 232 000 férfi és 17 000 nő tartozott, akik 87 repülőszázadot üzemeltettek. A háború során az RCAF 17 101 tagja esett el vagy vesztette más okból - például balesetben vagy betegségben - életét, ami a kanadai fegyveres erők közül arányaiban a legmagasabb (hadsereg 22 917, haditengerészet 2024). A hajózók közül a Bomber Command bevetésein vesztek oda a legtöbben és nem csak a nagyobb hajózó létszám miatt. A legsötétebb időszaknak a stratégiai bombázó hadműveletek felfuttatása miatt 1943 számított. Csak a németországi célpontok támadása során 9941 kanadai vesztette életét. A veszteségek egy időben olyan nagyságrendet öltöttek, hogy még a felgyorsított hajózó képzéssel se tudták szinten tartani az állomány létszámát. Ráadásul a bombázók többmotoros, nagytávolságú műszerrepülésben jártas személyzetei a legmagasabban és legdrágábban képzett hajózók voltak. A háború során az RCAF két tagja érdemelte ki a Viktória keresztet, mindketten posztumusz kapták meg. Andrew Charles Mynarski hadnagy Lancaster, míg David Ernest Hornell főhadnagy Consolided Canso gépével hajtott végre olyan önfeláldozó hőstettet, mellyel beírták magukat a történelembe.
A kanadai vadászpilóták közül körülbelül százan értek el öt vagy annál több légi győzelmet. Többségük az RCAF és/vagy a RAF állományában harcolt, de egy fő az US Navy alakulataihoz tartozott. A legsikeresebbnek George Frederick „Buzz” Beurling bizonyult, aki 31 és egyharmad győzelmet aratott. A RAF és az RCAF állományában egyaránt harcolt, a mediterrán hadszíntéren aratott győzelmeivel a „Málta sólyma” és a „Málta lovagja” beceneveket is kiérdemelte. A második világháború után ő és számos más társa is önkéntesként az izraeli légierőnél folytatták pályájukat. Két korábbi RCAF vadászpilóta a tengelyhatalmak, majd az arab országok ellen harcolva összesítve lett ász.
Az elfelejtett háború
A legtöbben még csak nem is tudnak róla, hogy Kanada az ENSZ műveletek révén bizony a koreai háborúból is kivette a részét. Igaz, nem teljesen hadviselő félként, hanem úgynevezett önkéntesek révén, akik elsősorban az USA fegyveres erőinél szolgáltak. Az országban még most is sok vitát gerjeszt a náluk „elfelejtett háború” néven ismert konfliktus, melyben nem kevesebb, mint 26 000 kanadai állampolgár volt érintett. Több mint 20 vadászpilóta az USAF állományában harci bevetéseket teljesített, sokan közülük kanadai gyártású F-86 Sabre „nyergében”. Ők valamivel több, mint 1000 felszállást teljesítettek, ezek során kilenc MiG-et igazoltan, kettőt valószínűleg lelőttek, tízet pedig megrongáltak. A legsikeresebbnek Ernie Glover főhadnagy számított, ő még a második világháború idején kezdte pályafutását. 1941-ben szerezte meg a „szárnyakat”, RAF alakulatok állományában Hurricane és Typhoon gépekkel 100 bevetést teljesített. 1943-ban egy éjszakai feladat során a légvédelem lelőtte és a Luftwaffe hadifogoly táborába került. Bár ő is részt vett a szökéshez használt alagutak építésében, neki végül nem sikerült kijutnia a lágerből. A háború után hazatért és egy rövid ideig civilként kereste a kenyerét. 1948-ban visszatért az RCAF állományába, majd a Vampire típussal az ő életében is beköszöntött a „jet korszak”. Nem sokkal később önkéntesnek jelentkezett Koreába, ahol kivételes tehetségnek számított. „Rufus” nevű - szintén hazai gyártású - F-86-osával 58 bevetés során három igazolt és három valószínű légi győzelmet aratott. 1970-ben a légierőtől vonult nyugdíjba.
A kanadai hajózók nem csak az éles bevetéseknél, hanem a logisztikai repüléseknél is jeleskedtek. Ápoló személyzetük a sebesültszállító járatokon mentett életeket nemcsak az USAF, hanem az US Navy állományában is. Az RCAF katonái nemcsak a levegőben, hanem a földön is kivették a részüket a harcból: több tisztjük előretolt repülésirányítóként tevékenykedett. Bár a kanadai csapatok létszáma összességében eltörpült a többi ENSZ tagállamétól, az általuk szerzett tapasztalatok odahaza létfontosságúaknak bizonyultak. A légierő a későbbiekben több ENSZ misszióban is részt vett, például 1960-ban Kongóban.
Védőbástya
Kanada és az USA a hidegháború idején arra kényszerült, hogy komoly védelmet építsen ki az északról várható szovjet bombázók ellen. A megnyugtató megoldást a közösen létrehozott rendszer jelentette, melyet a NORAD néven ismert hálózatba integráltak. Az RCAF fontos szerepet játszott ebben. Olyannyira, hogy a kanadai vadászgépeket még amerikai gyártmányú nukleáris töltetű légiharc rakétákkal is ellátták. Ez napjainkban már furcsának tűnhet, azonban mindenképpen meg kellett akadályozni, hogy a tömegpusztító fegyverekkel felszerelt támadók eljussanak a sűrű lakott területek fölé. Ilyen eszközt egyébként nem csak a vadászgépek vethettek be: az RCAF arzenáljába tartozó CIM-10 Bomarc légvédelmi rakéták egy részét is nukleáris töltettel látták el. A hidegháború idején az RCAF nem csak otthon, hanem Európában is oltalmazta a Nyugatot: Angliában, Franciaországban és Nyugat-Németországban is állomásoztak repülőalakulataik. Érdekes a nők szerepe a haderőnemen belül: mint láthattuk, a második világháború idején tízezres nagyságrendben szolgáltak az RCAF állományában. Ezt a lehetőséget 1946-ban megszüntették, de a hidegháború felfutása miatt öt évvel később ismét szükség lett a hölgyek támogatására. Arra viszont, hogy pilóták is lehessenek, egészen 1980-ig kellett várni, nyolc évvel később viszont már akár vadászgépre is kerülhettek.
A hidegháborús időszak technika tekintetben is változatosnak bizonyult: az RCAF talán a világ legkülönlegesebb típusait üzemeltette. Jó példa erre a fura kinézetű CF-100 Canuck, illetve a CF-101 Voodoo vadászgép. A szállítógépek között a CC-115 Buffalo is érdekesnek tűnhet, a már ránézésre is különlegesen strapabíró, csillagmotoros Otter pedig a vadon igáslovának számított. Később megjelent a két darab légcsavaros gázturbinával ellátott CC-138 Twin Otter, melynek sikerét jól mutatja, hogy számos, zord vidéken üzemelő légitáraság is használja. Bár felénk furcsának tűnhet, a nagy távolságok miatt Kanadában egyáltalán nem az: a merevszárnyú szállítógépeket gyakran használják kutatás-mentésre.
Támogató szerepkörben
A legtöbb nyugati haderőtől eltérően a kanadai hadsereg nem rendelkezik saját repülő fegyvernemmel. A szárazföldi csapatok légi támogatását a légierő végzi, ebben évtizedeken át fontos feladatot játszott a klasszikus UH-1-es család, illetve a harcászati támogató (futár, felderítő) CH-136-os Kiowa. Ezeket később a kéthajtóműves, négylapátos CH-146-os Griffon váltotta. A kisebb méretű típus némileg más formában még most is szolgál: a CH-139-es JetRanger neve sokatmondó, ugyanis „civilesebb” célra, kiképzésre használják. A helikopter flotta legnagyobb méretű tagja sokáig a náluk CH-147 jelzéssel hadrendben álló Chinook volt. Bár Kanada a hidegháború derekán nem csak dedikált haditengerészeti légierővel, hanem még saját repülőgép-hordozóval is rendelkezett, annak kivonását követőn, az 1960-as évek végén megszüntették ezt a képességet. Akkor a flotta merevszárnyú repülőgépei, élükön a járőrgépekkel és a helikopterekkel átkerültek az RCAF állományába. Egy ideig egyetlen kivétel még megmaradt: a mára már kivont Sea King, amely a fregattok fedélzetéről indult bevetésre.
A légvédelem, illetve a csapásmérő flotta jelenlegi gerincét a CF-188-as jelenti. A légierő az 1970-es évek második felében megkezdte a CF-101, a CF-104 és a CF-116 (F-5) leváltását (utóbbit végül még tovább üzemeltették). A hatalmas üzletre számos gyártó is bejelentkezett, így többek között az F-15-ös, az F-16-os, a Tornado, a Mirage F1/2000, sőt az F-14-es is ringbe szállt. Utóbbi esetében az amerikaiak kedvezőnek tűnő ajánlatot adtak: az iráni iszlám forradalom miatt kiesett az egyetlen vásárló, így az északi szomszédot is megpróbálták bevonni a megrendelésbe. Ám a típus még az akciós árcédula ellenére is túl drágának bizonyult, csakúgy, mint az F-15-ös. A McDonnell Douglas másik üdvöskéje az F/A-18-as volt, melyhez kedvező ellentételezést is ajánlottak. Végül ez lett a befutó: teljesítette a zord és távoli vidék miatt a kéthajtóműves, illetve fegyverzeti követelményeket, ugyanakkor gazdasági szempontból is megfelelőnek bizonyult. Bár eredetileg egy „szárazföldiesített” F-18L verzió került volna beszerzésre, végül a tengerészeti berendezések egy része is megmaradt, például a fékhorog, illetve a felhajtható szárny. Összesen 138 repülőgépet rendeltek: 98 A-t és 40 kétülésest. A típus náluk a CF-188 jelzést kapta, amely a köznyelvben CF-18-assá „szelídült”. Ha minden igaz a Hornet megnevezés nem hivatalos, de gyakorlatilag mindenki használja.
Sivatag felett
A hidegháború elmúltával az RCAF a nyugati világ egyik légierejeként a missziókból is kivette részét. 1990-91-ben fontos szerepet játszottak a hadműveletekben, melyek a kanadaiak részéről az Operation Friction néven zajlottak. A repülő csoport alapvetően a katari Dohába települt. A CF-188-asok elsősorban légvédelmi őrjáratokat teljesítettek. A gépek és az állomány négy század állományából állt össze, a hazai alakulatok mellett az akkor még Németországban állomásozó kontingens is küldött erőket. A vegyes század a Tiger Cats nevet kapta. Az elhúzódó konfliktusban az állományt folyamatosan cserélték. Később 56 levegő-föld bevetést is repültek, még egy iraki gyorsnaszádot is megrongáltak. A nagyszabású hadműveletek természetesen komoly logisztikát igényeltek, az RCAF szállító kontingense 27 CC-130-ast és 5 CC-137-est (Boeing 707) használt, utóbbiak közül az egyik légi utántöltőként a koalíciós partnereket is támogatta. Egy CC-140-es Challenger vezetési pontként tevékenykedett. Természetesen a helikopteresek is komoly szerepet vállaltak: CH-156-osok igazi mindenesek voltak. A CH-124-es Sea Kingek a három kanadai hadihajó fedélzetén érkeztek és onnan is indultak bevetéseikre. A háborút követően a kanadaiak a Balkánon találták magukat, ahol szintén a NATO égisze alatt szolgáltak.
Az RCAF következő, sőt talán az eddigi legkomolyabb missziója az afganisztáni volt. A Joint Task Force Afghanistan Air Wing elnevezésű kontingens fő feladatának a szárazföldi csapatok támogatása bizonyult, melyet Griffon és Chinook helikopterekkel, Hercules szállítógépekkel és többféle drónnal végeztek. A kötelék elsősorban Kandahár körzetében tevékenykedett - aki egy kicsit is jártas az afganisztáni műveletekben, az valószínűleg hallotta már ezt a nevet, hiszen az egyik legveszélyesebb környéknek számított. A helyzetet jól jellemzi, hogy a kanadaiak 159 halottat vesztettek, ami a hadszíntéren a harmadik legnagyobb veszteségnek számított. Mindez a repülő csapatok bevetéseire is kihatott, különösen a helikopterek teljesítettek nagyszámú feladatot. A legtöbb esetben a szállításokat a Chinookok végezték, az oltalmazásukról pedig a mozgékonyabb Griffonok gondoskodtak. Mindkét típusból odaveszett egy-egy, mégpedig ellenséges légvédelmi tűzben. 2009-ben az egyik CH-146-os felszállása során a gép a felvert porfelhőbe, úgynevezett „brown out” helyzetbe került. A személyzetnek nem sikerült megoldani a problémát, így a gép akadállyal ütközött és balesetet szenvedett. Két kanadai és egy amerikai katona életét vesztette, ketten pedig megsérültek. A kivizsgálás megállapította, hogy a személyzet nem megfelelően végezte el a repülés előtti súly- és teljesítményszámításokat, emiatt túllépték az adott viszonyokra vonatkozó felszálló tömeget. Ez alap esetben nem feltétlenül okozott volna balesetet, ám a szélsőséges üzemeltetési környezetben végzetesnek bizonyult. Az is kiderült, hogy a pilóták hibája nem volt véletlen: a kiképzési és műveleti eljárások számos hiányossággal rendelkeztek. A következő évben az egyik Chinook előretolt bázisokra szállított utánpótlást, amikor a felkelők tüzet nyitottak rá, a gép füstölni kezdett. A pilóták sikeresen letették a sérült helikoptert és szerencsére mind a 21 személy elhagyta azt, csak könnyű sérüléseket szenvedtek. A gép megsemmisült, a vizsgálat nem tudta megállapítani a pontos okot, csak annyit, hogy a tüzelőanyag rendszer a találatok következtében kigyulladt. A légierő missziója 2011 augusztusában ért véget.
Magyar szálak
Ahogy láthattuk, Kanada a második világháború óta fontos szerepet játszott a szövetségesek repülő kiképzésében. Ezt később is folytatták, melynek csúcsát a magyarok által is jól ismert NFTC (Nato Flying Training in Canada) program jelentette. A hivatalosan profitorientált civil vállalkozás azért ezernyi szállal kötődik a helyi légierőhöz. A program a típust tekintve kétlépcsős: a légcsavaros Harvardot a sugárhajtású Hawk követi. A jelenlegi magyar vadászrepülő állomány legtöbb tagja Kanadában kapta meg a „szárnyait”, mivel az ott szerzett tapasztalatokkal egy típusátképzés után már a Gripen pilótafülkéjében találhatta magát. Napjainkra az NFTC finoman szólva „már elvesztette aktualitását”, Európában is rendelkezésre áll hasonló lehetőség. Úgy tűnik, hogy a nagymúltú kanadai katonai pilótaképzésnek mára már sajnos vége, sőt a legfrissebb hírek szerint a Hawkokat 2024 májusában ki is vonják a rendszerből. (A kanadai Hawk flotta 2024. március 8-án teljesítette utolsó repülését, a hivatalos ceremóniára Cold Lake bázisán került sor, a 419. Harcászati Kiképző Századot deaktiválták)
A többhajtóműves, illetve a helikopteres képzések mindig is a légierő keretében zajlottak, például az említett JetRanger típuson. Az RCAF kiképzési képességeit tekintve létezik egy „kakukktojás”, mégpedig az európai Alpha Jet. Bár maga a légierő nem rendelkezik ilyen gépekkel, a Top Aces vállalat a 414. Electronic Warfare Support Squadron állományával közösen üzemelteti a típust. Erre a célra 2002-ig CT-133-asokat használtak, azonban az alegységet feloszlatták a feladatot pedig civil vállalkozás kapta meg. Öt évvel később újra alakult a század: az ottawai RCAF Aerospace Warfare Centre részeként a Top Aces-el közösen végzik a speciális repüléseket. Az együttműködés igen sokrétű, a leglátványosabb ezek közül, hogy a hátsó ülésben a légierő elektronikai harci tisztjei végzik munkájukat.
Modernizáció
Az ezredforduló környékén a kanadai fegyveres erők technikai eszközei is szép lassan megújultak.
A legnagyobb bonyodalmat végül a CF-188-asok utódlása okozta, a folyamat már 1997-ben megkezdődött, a végeredményre 2022-ig kellett várni. Bár a több milliárd dolláros üzlet esetében nem meglepő a csúszás, de a több mint két évtized azért túlzásnak számít. Ahogy Európából látszik, mindig is a Joint Strike Fighter számított a fő esélyesnek, de azért a Rafale, a Super Hornet, a Typhoon és a Gripen is megpróbálta bezsebelni a megrendelést. A helyzetet bonyolította, hogy a kanadai félnek nem csak a saját, hanem a NORAD igényeit is figyelembe kellett vennie. A szinte már szappanopera hosszúságú tender több felvonását követően végül az F-35-ös lett a befutó. Ma már tisztán látszik, hogy nem született rossz döntés, különösen, hogy a típus mára nagy mennyiségben áll hadrendben és távoli szövetségesünk egy nagy üzemeltető „családhoz” csatlakozik.
Ráadásul így Kanada is szerepet kap a gyártásban, ami 2 milliárd amerikai dolláros üzletet eredményez és áttételesen nem kevesebb, mint 150 000 munkahelyet érint. Időközben viszont az öreg CF-188-asok elhasználódása miatt 18 aktív, plusz 7 alkatrész bázisként funkcionáló gépet még vásároltak Ausztráliától. Ez szintén jó lépésnek bizonyult: bár az RCAF 88 F-35A-t igényelne, egyelőre úgy tűnik, hogy csak a mennyiség töredékére van fedezet. A leszállítás és a hadrendbe állítás részletei még nem ismertek, az elsők talán 2026-ban érkezhetnek. Az se tudható biztosan, hogy az új szerzemény a CF-35 jelet kapja-e és megtartják a Lightning II nevet vagy inkább keresnek egy sajátot?
Újra Európában
Bár az óceán innenső odaláról kevésbé feltűnő, Kanada komoly szerepet vállal a NATO kollektív védelméből. Ahogy magazinunkban már szó volt róla, az RCAF részt vesz a keleti szárny oltalmazásában, például a CF-188-asok Romániába is áttelepültek. A légvédelmi szerepkörön túl jelentős kiképzési szerepet is játszottak. Az idei évben viszont az Operation Reassurance keretében már helikoptereket is küldenek: négy CH-146 Griffont Lettországba, melyeket időszakosan Chinookok is kiegészítenek majd.
A cikk nyomtatott változata az Aranysas magazin 2024. májusi számában jelent meg.
Forrás: https://www.aranysas.hu/
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.