2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

40 éve szolgálatban a finn Hawkok

40 éve szolgálatban a finn Hawkok
JETfly  |  2020. 12. 21., 13:31
40 éve szolgálatban a finn Hawkok

2020. december 16-án különleges eseményre került sor a Finn Légierő Akadémiáján, Tikkakoskiban, ahol a Hawk kiképző repülőgép szolgálatban állásának 40. évfordulóját ünnepelték, melyhez kötődően egy különleges, kék-fehér festésű gépet is bemutattak.

A finn gépek története egészen pontosan 1977 decemberében kezdődött, ekkor írták alá a British Aerospace-szel az 50 darab Hawk Mk 51 típusú repülőgép megrendeléséről szóló szerződést. Az első 4 gép még az Egyesült Királyságban készült, a maradék 46-ot viszont a finnek már helyben szerelték össze. Az első, HW-302 oldalszámú gép 1980. december 16-án érkezett meg az Egyesült Királyságból, fedélzetén Paavo Janhunen őrnaggyal és Keijo Koko mérnökkel.

A következő mérföldkő 1990-ben jött el, amikor úgy döntöttek, hogy hét új Mk 51A repülőgéppel bővítik a meglévő flottát, melyek közül az első példány 1993 októberében érkezett meg a skandináv országba. Harmadik alkalommal 2007-ben vásároltak be a típusból, amikor is 18 darab használt, Mk 66 változatú példány érkezett Svájcból, mindössze két új gép árából.

Az évek folyamán több példányt is elveszítettek balesetben (legutóbb 2013-ban ütközött össze két gép), jelenleg 32 modernizált gép alkotja a finn Hawk flottát, melyből 16 darab az Mk 66, 7 darab az Mk 51A, 9 darab pedig az Mk 51 változatba tartozik, utóbbiból került ki az ünnepi festést megkapó, HW-340 oldalszámú gép is.

A gépek korszerűsítését a hazai Patria cég végezte, mely során a régi analóg műszereket többfunkciós kijelzők váltották fel, továbbá a repülési tevékenységeket rögzítő berendezések kerültek beépítésre. Újabban a gépek adatátviteli rendszere is megújult, amely már lehetővé teszi, hogy valós időben osszanak meg adatokat a földi szimulátor berendezésekkel, így a pilóták a „Live, Virtual & Constructive” (LVC) névre hallgató környezetben, a legkorszerűbb módon teljesíthetik a kiképzésüket.

Célegyeneséhez érkezik a finn Hornetek leváltására indított HX vadászgép tender, ugyanis megkezdődött a szóba jöhető típusok tesztelése Finnországban, a Pirkkala légibázison. Mutatjuk a tervezett menetrendet.
bővebben ...

A tervek szerint a Hawkok 2030-ig szolgálatban maradhatnak, ezzel a Finn Légierő leghosszabb szolgálatban álló típusai lesznek. A légierő összes jelenlegi Hornet pilótája ezen a típuson kezdte karrierjét, de már a Hornet előtt szolgálatban álló Drakenek és MiG-21-esek pilótái közül is sokan repülték a Hawk típust. Amennyiben a Hornetek leváltása is megtörténik, úgy várhatóan a jövőbeli típus pilótáinak kiképzésében is nagy szerepet fognak vállalni a Hawkok, amelyre még így egy további modernizációs kör is várhat, hogy a műszerezettsége megfelelő legyen az új típus követelményeinek.

További fotókért kattintson a Finn Légierő Facebook oldalára!

Forrás: https://www.blogbeforeflight.net/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.