Régóta kering a sajtóban a hír, miszerint az Egyesült Államok légiereje (USAF) egyre komolyabb pilótahiánnyal küszködik. A probléma megoldásának felelőse Scott Vander Hamm vezérőrnagy, aki elmondta, hogy a jelenség már a légierő harci képességeit is veszélyezteti.
A hivatalos adatok szerint jelenleg összesen 3 500 pilótának kéne állományban lennie, de ehhez 725 ember hiányzik az állományból. Mindemellett az elmúlt években a harci repülőszázadok száma is jócskán visszaesett – 1986-ban 134 ilyen század volt, ma már csak 55.
A létszámcsökkentési folyamatokkal szemben ugyanakkor manapság megnőtt az igény a külföldi missziókra, de az egységek rendelkezésre állása a mennyiségi problémák miatt mintegy 20%-kal csökkent. Vander Hamm vezérőrnagy szerint a jövő évben néhány döntést várható igen rossz szájízzel kell majd meghozniuk, mivel nem engedhetik meg maguknak, hogy minden lehetséges konfliktus helyszínén a jelenlegi mértékben szerepet vállaljanak.
Ugyan a kiképzés alatt lévő pilóták száma jelenleg 135-tel több, mint korábban, viszont még ez sem tudja ellensúlyozni a légierőtől való elvándorlást. Ennek megállítására 10 év után először ajánlottak fel fizetési bónuszt a szerződésüket meghosszabbító pilóták számára, azonban mindössze 40%-uk élt a lehetőséggel, nagyobb részük a szerződés lejárta után otthagyta a légierőt.
Az egyre hosszabb kitelepülések sokat rontottak a pilóták morálján. Egy F-22 Raptort repülő alezredes elmondása szerint korábban 45 napos váltásokban dolgoztak, amit először 90 naposra, majd 120 naposra emeltek. Jelenleg már fél évnél tartanak, a magasabb beosztásban lévők számára pedig ez akár 1 évre is emelkedhet.
Azonban nem ez az egyetlen, ami extra terhelést ró a pilótákra. A hazai bázisokon állomásozva az adminisztratív terhek nőnek meg különösen, mivel az egyre csökkenő létszám mellett egyre kevésbé tudják egymás között szétosztani a feladatokat.
Mindezekkel szemben pedig már jó ideje megjelent az igény a közforgalmú repülésben a képzett pilótákra, a légitársaságok pedig kiszámíthatóbb munkakörülményekkel, több otthon töltött idővel és nem mellesleg jobb fizetéssel csábítják a pilótákat.
A hiány megoldására a légierő a Kongresszustól többlet forrásokat kérvényezett, melyből a pilóták bónuszát a jelenlegi évi 25 ezer dollárról 48 ezerre emelnék, tehát majdnem megdupláznák. Emellett pedig tervben van az adminisztratív terhek csökkentése is. A Pentagon reméli, hogy ez elég lesz ahhoz, hogy a drágán kiképezett pilóták a jövőben is a légierő kötelékeiben szolgáljanak majd, a haderőnem pedig a jövőben is magas szinten, problémamentesen láthassa el kötelességeit.
Kapcsolódó videó:
Forrás: voanews.com
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.