A Magyar Honvédség első, és ez idáig egyetlen női szállítórepülőgép-vezetője a kecskeméti repülőbázison szolgál. Zolnai Lea hadnagy az Aviation Leadership Program keretében, az Egyesült Államokban sajátította el a beosztásához szükséges alapismereteket, s jelenleg a légierő új Airbus A319 típusú csapatszállító gépeire történő átképzésen vesz részt.
A repülésért tizenéves kora óta rajong Zolnai Lea, aki már a középiskola első évében úgy döntött: pilóta lesz. Ifjúkori eltökéltségének eredményeként pedig előbb volt „jogosítványa” vitorlázógépre, mint személyautóra.
– Eszembe sem jutott, hogy más pályát válasszak. Tizenhat évesen már szinte minden szabadidőmet Dunakeszin, a Malév Aero Club repterén töltöttem. Góbéval kezdtem, aztán a KA8 következett, majd átültem a Pirat botkormánya mögé. Nagyjából egy év alatt megszereztem vitorlázógépre a szakszolgálati engedélyt. Abban viszont a nagypapámnak volt óriási szerepe, hogy a jövőmet a honvédség kötelékében képzeljem el. Ő ugyanis hivatásos katonatisztként szolgált a légierőnél, Tu–2-t, Li–2-t és Po–2-t repült. Alezredesként vonult nyugállományba. Sokat mesélt azokról az évekről, ezek a beszélgetések voltak rám akkora hatással, hogy elhatároztam: pilótaképzésre a NATO Flying Training in Canada (NFTC) program keretében fogok jelentkezni – emlékezett vissza az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis szállítórepülő-századának huszonöt éves másodpilótája.
Érettségi után Lea a Corvinus Egyetem hallgatójaként készült a katonai pályára. Úgy gondolta ugyanis, ha mégsem sikerülne megvalósítania a tervét, egyetemi végzettséggel a civil életben könnyen elhelyezkedhet majd.
– Két hónapig úgy is tűnt, hogy környezetgazdálkodási agrármérnök diplomám lesz, de hamar ráébredtem, hogy ez mégsem az én világom. Otthagytam a Corvinust, és jelentkeztem a Nemzeti Közszolgálati Egyetem biztonság- és védelempolitika szakára. Viszont kénytelen voltam kihagyni egy évet, amit pultosként dolgoztam végig egy kávézóban. A pluszpontok reményében pedig felsőfokú nyelvvizsgát tettem angolból. Az NFTC-programra, végzősként, 2015-ben jelentkeztem. Vadászpilóta szerettem volna lenni, amire meg is volt minden esélyem. A háromnapos kecskeméti alkalmassági vizsgálaton ugyanis 1/A egészségügyi minősítést kaptam. Júliusban átvettem a diplomát, szeptemberben pedig bevonultam Szentendrére. Bevallom, egy kicsit tartottam ettől a három hónapos katonai alapkiképzéstől, de nem volt annyira vészes. Csak azok a fránya menetgyakorlatok ne lettek volna – jegyezte meg Zolnai Lea.
A hadnagyként az NFTC-programba felvett – kiképzendő pilóta beosztásba került – tisztek Szolnokon készültek fel a kanadai tanfolyamra. Hamarosan azonban megtudták, hogy egyikük az Egyesült Államokban, az Aviation Leadership Program keretében végezheti el a pilótaképzést. Mindkét tanfolyamon ugyanazt a géptípust repülik, csak annyi a különbség, hogy Kanadában CT–156 Harvard II, az Egyesült Államokban pedig T–6A Texan II a neve. A hatfős csoportból a nyelvi felmérő Leának sikerült a legjobban – ő utazhatott tehát másfél évre az USA-ba.
– San Antonióban részt vettem egy kéthónapos nyelvi továbbképzésen, a gyakorlati oktatásunk pedig Columbusban volt. Huszonöt órában a Cessna-172-t repültük, majd következett százhatvan óra a turbólégcsavaros T–6-ossal. A felkészítésnek úgy a vége felé járhattunk, amikor az elöljáró közölte: mivel még nem fejeztem be a vadászpilóta-képzést, ezért nem Gripent, hanem a légierőben hadrendbe álló Airbus A319-est fogom repülni. Nem ez volt ugyan a tervem, de elfogadtam a döntést. Tudomásul vettem, hogy hazaérkezésem után a csapatszállító flottánál van rám szükség. Az álmomat azonban tovább dédelgetem: nagyon szeretnék majd Gripent repülni – mondta az ifjú tiszt.
Zolnai hadnagy úgy érzi, megtalálta a helyét az alegység közösségében, munkatársai egyenrangú kollégaként tekintenek rá. Ezt Popelyák Péter alezredes, a szállítórepülő-század parancsnoka is megerősítette, bár az ifjú hölgy beilleszkedésére vonatkozó kérdést nem nagyon értette.
– A századunknál repülőgép-vezetők szolgálnak, akikkel szemben azonos elvárásokat támasztunk. Teljességgel értelmezhetetlennek tartom a pilótanő megkülönböztetést. Nálunk a szakmai felkészültség, a pontos és megbízható munkavégzés az alapvető követelmény. Szállítógépeink repülését egyáltalán nem befolyásolja, hogy férfi vagy nő a pilóta. Egyébként sem Zolnai hadnagy az első női hajózónk, Pintér Tímea százados ugyanis hosszú évek óta dolgozik az An–26-osokon navigátorként. Új kollégánk munkába állása tehát egyáltalán nem okozott meglepetést számunkra. Amennyiben pedig szakmailag továbbra is magas szinten teljesít, akkor belátható időn belül átülhet majd az Airbus kapitányi székébe – hangsúlyozta a századparancsnok.
Zolnai Lea hadnagy jól érzi magát Kecskeméten, de egyelőre még csak ismerkedik a várossal. Szabadidejében nagyokat sétál kutyájával, Hannibállal, amikor pedig szolgálati elfoglaltsága megengedi, hazautazik szüleihez és barátaihoz Budapestre.
Forrás: honvedelem.hu
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.