2025. 04. 19. szombat
Emma
: 408 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

An-26 - Méltó búcsú a Magyar Légierő ikonikus típusától

An-26 - Méltó búcsú a Magyar Légierő ikonikus típusától
Darabos Erika  |  2020. 06. 25., 11:23
An-26 - Méltó búcsú a Magyar Légierő ikonikus típusától

2020. június 23-án, kedden lezárult egy korszak a Magyar Légierő életében: utolsó repülését teljesítette az An-26-os szállító repülőgép, az ikonikus típus egy különleges kötelékrepülés keretein belül mondott búcsút az aktív szolgálatnak.

Mióta nyilvánosságra került a hír, mely szerint 46 évnyi szolgálat után nyugdíjazzák Ancsát, a főbb hírportálok és repülős blogok főszereplője lett: elkészültek a típusismertetők, előkerült sok-sok régi felvétel, illetve napi szinten jelentek meg a cikkek, amiben a még aktív 406-os  példány utolsó feladatairól olvashattunk. Elkészítették a katonai térképészek az utolsó analóg technikával készült légifényképeiket az An-26-osból, utolsó ugrásaikat hajtották végre a típusból az ejtőernyősök, illetve az elmúlt hetekben számos esetben volt arra példa, hogy többek között újságírók, repüléskedvelők, fotósok repülhettek még egy utolsót a szállítógép fedélzetén. Utolsó, utolsó, utolsó: szóismétlés tudjuk, de minden kapcsolódó cikkben szerepelt ez a szó, jelezve azt, hogy hamarosan eljön június 23., ami a típus Magyar Légierős történetében a végső üzemnap lesz.

2020. június 11-én hivatalos búcsúünnepségre is sor került a kecskeméti MH59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, ahol dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter méltatta a típust, illetve egykori és jelenlegi személyzeteit. A ceremónia dinamikus programját szintén egy kötelékrepülés színesítette: az An-26-os a 31-es oldalszámú JAS 39C, illetve a 44-es oldalszámú JAS 39D Gripennel repült egy szép köteléket, a szállítógépen fotósok, illetve a sajtó képviselői készíthettek légifelvételeket a vadászgépekről.

Képgaléria megtekintése (21 db kép)
Utoljára levegőben az An-26-os (Fotó: Varga György)

2020. június 23-án ismét a Kecskeméti Repülőbázis volt az úticél: eljött az An-26-os utolsó aktív napja. Fotósok és a sajtó képviselői nem sokkal 12 óra előtt találkoztak a bázis bejáratánál, ahonnan a szállítógépek számára készült új állóhelyre érkezett meg a társaság. Az utolsó üzemnap kapcsán egy különleges Airbus A319 + An-26 kötelékrepülés előkészületei zajlottak, mely közben még lehetőség nyílt a búcsúzó szállítógép utolsó átstartolásainak megörökítésére. Az apronon várakozó 604-es A319-esen a fotósokkal tartott a "Teve" Szállítórepülő század földi- és légi személyzete is: a 13 órakor felszálló repülőgépek a Kecskemét-Szentes útvonalon haladtak, az Airbus utasai hol balról, hol jobbról dokumentálhatták a búcsúzó An-26-ost. A repülőgépek közel egyórás repülés végén alacsony áthúzással köszöntek be a Kecskeméti Repülőbázisra, a kötelékből kiváló A319-es fordulója a külső és belső szemlélőknek egyaránt emlékezetes marad.

Képgaléria megtekintése (21 db kép)

Az An-26-ost a leszállását követően vízsugárral köszöntötték, mely után a szállítógép a hajózók és a műszaki személyzet párhuzamos, tisztelgő sorfala közé gurult be a hangár elé. Az An-26-os utolsó repülésén részt vett a Kecskeméti Repülőbázis parancsnoka, Ugrik Csaba dandártábornok, illetve Kilián Nándor vezérőrnagy, Légierő Haderőnem Szemlélő is. A repülőszemélyzet (Jenei Barna ezredes, másodpilóta, Boldizsár László őrnagy, parancsnok, Hábensusz Zoltán százados, rádiós, Kiss Csaba őrnagy, fedélzeti mérnök, Nagy Zoltán százados, navigátor) utolsó jelentését követően Kilián Nándor köszöntő szavaival kezdődött meg a kecskeméti állomány búcsúünnepsége.

2020. június 24-én, a cikket megírva mondhatjuk, hogy az An-26-os már csak a múlt, mégis biztosra vehető, hogy az elkövetkező időszakban is sokat fogunk még olvasni, beszélni a típusról, hiszen az utódját egyelőre még nem jelentették be, feladatkörét részben a korábban beszerzett két-két Dassault Falcon 7X és Airbus A319 veszi át. Az Airbus és az An-26-os kötelékrepülése kapcsán mondhattuk volna azt is, hogy "előttem (mellettem) az utódom", viszont megjegyzendő, hogy az A319-es és a Falcon főleg a katonák, felszerelések, sebesültek szállítása terén tudja majd helyettesíteni az An-26-ost. Mint ahogy azt dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter is elmondta a június 11-i ceremónián a teherszállítás, a deszantolás és egyéb szállítási feladatok ellátására (a kieső időszakban igény esetén további órák bérelhetőek a Pápán települő Nehéz Légiszállító Ezred C-17-es flottájából) érkeznek majd az új rámpás, szállító repülőgépek a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretein belül. 

"Bármit, bármikor, bárhová" - Köszönjük Ancsa!

Az An-26-os utolsó napjáról, dokumentarista jelleggel egy videót is összeállítottunk Olvasóinknak: 

A fotókért ezúton is köszönetet mondunk Varga Györgynek, a meghívóért és a repülési lehetőségért a Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztályának, illetve a Kecskeméti Repülőbázis Kommunikációs és Protokoll Alosztályának!

További fotókért látogassanak el a JETfly Facebook oldalára!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.