2025. 01. 20. hétfő
Fábián, Sebestyén
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hajóvadászat a Balti-tengeren

Hajóvadászat a Balti-tengeren
Tőrös István  |  2023. 11. 02., 14:26
Hajóvadászat a Balti-tengeren

Az AIR DEFENDER 2023 nemzetközi NATO hadgyakorlaton a résztvevő 25 nemzet 250 repülőgépe és helikoptere között ott voltak a kecskeméti Gripenek és a Puma harcászati repülő század tagjai is. A magyar kontingens parancsnokával, Molnár Tibor őrnaggyal az Aranysas magazin idézte fel a két hét eseményeit.

- Hogyan kezdődik egy ilyen sok helyszínen játszódó, több ország légterét is igénylő óriási hadijáték előkészítése?

- A tervezési folyamat már elmúlt év őszén megindult. Az első „helyszínbejáráson” még szeptemberben vettem részt. A számunkra szóba jöhető kitelepülési bázisok korábbi gyakorlatokról már ismerősek voltak, ez nagy segítséget nyújtott az igények megfogalmazásánál is. Habár a gyakorlat résztvevőinek száma folyamatosan nőtt, az alapadatok ekkor már ismertek voltak, így a befogadó ország nemzeti támogató képessége is, tehát a tervezést meg lehetett kezdeni. Azért volt fontos ilyen korai időszakban tisztázni az üzemelés körülményeit, mert ahogy közeledett a gyakorlat időpontja a beérkező újabb és újabb repülőgépek miatt sokszor variálni kellett a szervezőknek típusok és bázisok között. Ekkor már jeleztük, hogy a magyar kontingens 4+1 Gripennel érkezik majd, amelyből négy gép vesz részt a napi műveletekben, egy pedig tartalék lesz.

- A magyar katonák kitelepülése hogyan történt?

- A Gripenek „saját szárnyon” érkeztek a németországi Schleswig-Jagel légibázisra, a műszaki katonáinkat szállító Airbus 319-est a szomszédos Hohn bázison tudta fogadni a német fél. Mindezt megelőzte a „földi lépcső”, mivel gondoskodnunk kellett a repülőgépek helyszíni kiszolgálásáról és a napi szállításról is. A gyakorlat időszakában a környéken nemzetközi vitorlás hajók versenye is zajlott, így nem volt egyszerű szállást találnunk, végül két szállodában kerültek elhelyezésre a magyar katonák, onnan indultuk minden reggel a Gripenjeinknek otthont adó Schleswig-i bázisra.

- Az eseményt beharangozó sajtótájékoztatón is látszott a magyar JAS 39-es a háttérben, sőt a német kancellár látogatásakor is egy F-16-os és Gripen páros előtt vonult el az újságírók hadával kísérve Olaf Scholz.

- A média és a politika szempontjából is kiemelten fontos volt a nemzetközi összefogással megvalósult hadgyakorlat. A németek ügyeltek a részletekre, és nem felejtették el megköszönni a kiemelkedő létszámú amerikai részvételt sem, a jubileumi festésű gépeiken is feltűnt a Szabadságszobor sziluettje. A két hét alatt hét ilyen nyilvános „szereplésünk” volt a VIP látogatók előtt, hiszen mindenki szerette volna jelenlétével is demonstrálni, hogy fontos számára az AIR DEFENDER gyakorlat. Jens Stoltenberg NATO főtitkárnak ugyanúgy, mint John Boozman amerikai szenátornak, aki a tengerentúlról érkezett és főként a Nemzeti Gárda egységeit kereste fel.

- Hogyan alakult ki egy repülési nap a magyar csapat részére?

- A gyakorlat német tervezői nem voltak könnyű helyzetben amikor ennek a 250 repülőeszköznek „játszóteret” kellett biztosítaniuk. A polgári légi közlekedéssel egyeztetve kialakítottak három nagy légteret, ahol a gyakorlat repülései történhettek, nemcsak térben, de időben is elkülönítve. A keleti zónában kezdődtek a repülések, majd a déli és végül az északi adott otthont a COMAO feladatoknak. Amikor a keleti légtérben dolgoztunk, akkor reggel 6-tól kezdve a napot délután 5-6 óra felé fejeztük be. Ugyanez a munkaciklus az északi légtérben délben kezdődött és jó esetben éjfél körül ért véget. Minden nap 12 órás „műszak” volt, felkészülés, eligazítás, majd jó két óra feletti időtartamban aktív repülés és azt követően a kiértékelés.

- A tervezés során milyen információk állnak rendelkezésre?

- A feladatot megelőző napon történt a COMAO tervezés több fázisban, így az előző este minden feltétel adott volt, tudtuk, hogy másnap milyen feladat vár ránk. Vadászkíséretet fogunk nyújtani a saját erőknek, védőként biztosítjuk a szövetséges légteret vagy a zóna megtisztításáért leszünk felelősek „SWEEP” feladatkörben. A feladatok elosztásánál ügyeltek a résztvevők kiképzési igényeire. Ebből következett, hogy olyan feladatot adtak a csapatnak, hogy jusson nekik a jóból, meg a kevésbé jóból is. A kevésbé jó, az a „vörös oldal” volt, amikor az ellenséget játszva a kék erők hajózói számára kellett megteremteni a felkészülés - gyakorlás lehetőségét.

- Így mindenki számára adott volt a „kék” és „vörös” oldalon is bizonyítani?

- Természetesen, hiszen saját pilótáink számára is voltak kitűzött kiképzési célok, amiben bizonyítaniuk kellett annak érdekében, hogy szakmailag előrébb léphessenek és így komplexebb, nagyobb felelőséggel járó feladatokat tudjanak ellátni a későbbiekben. Ezeket az igényeket már a tervező-konferenciákon tisztázni kell, hogy a feladatok optimálisan legyenek elosztva. A „légiharcok” során minden tevékenység dokumentálásra került a rakéta indítástól az esetleges védekező manőverekig, így derülhetett ki a kiértékelés során, hogy a rakéta megsemmisítette volna-e a célt vagy sem. Mivel a létszámelosztás természetszerűségéből adódik, hogy a „vörösök” kevesebben vannak, mint a támadók, ők két-három „életet” kapnak, hogy teljesíteni tudják a kívánt mennyiségű célprezentációt, ezáltal a támadó fél kiképzési igényeit.

- A gyakorlat legizgalmasabb akciója bizonyára a hajóvadászat volt a Balti tengeren közösen az amerikai F/A-18-asokkal.

- A feladat „ellenséges” hajók felderítése és megsemmisítése volt. Úgy gondoltuk, habár a Gripennek Svédországban van hajók elleni fegyvere - az RBS 15-ös - de mivel az nálunk felségvizek híján nincs rendszeresítve, így a Super Hornetek vállalják a számukra ezt a „testhez álló” munkát. Ők azonban másképpen döntöttek, így nekünk kellett megoldani nemcsak a hajók felderítését, de a rendelkezésre álló fegyverzettel a csapásmérést is, természetesen a cél védelmi képességeinek figyelembevételével. A végrehajtás során a Super Hornetek a vadász, a Growlerek pedig a légvédelem elleni kíséretet biztosították. Csupán minimális felderítési adatokkal rendelkeztünk a célpontról, emiatt annak kiválasztása és azonosítása sem volt egyszerű, mert arrafelé a tenger tele volt vízi járművekkel, így a vizuális pontosítás is fontos volt. Sikeresen megoldottuk.

- Ritkán gyűlik össze ilyen nemzetközi pilóta „válogatott”, mint most Németországban. Milyennek látta a külföldi hajózókat?

- Ugyanolyan szakemberek, mint mi, hozzák magukkal a napi gyakorlatot a profizmust. Érdekesebb lehet a generációs különbség. Voltak, akik az amerikai Nemzeti Gárdából érkeztek óriási szaktudással és sokezer repült órával a hátuk mögött. A napi munka során feltűntek a már nem megszokott eljárások, ahogy ők oldottak meg egy-egy feladatot. Megállják még a helyüket a „hétvégi harcosok” által alkalmazott módszerek, csak lemérhető, hogy mennyit változott a katonai repülés világa.

A magyar kontingens sikeresen szerepelt a nemzetközi hadgyakorlaton - ez egyaránt vonatkozik a pilótafülkében ülőkre és a Gripenjeinket felkészítő műszaki katonáinkra is. Számomra külön jó érzés volt, amikor a német házigazdáink kiemelték a csapat kreativitását. Elmondásuk szerint, míg nálunk nagyobb nemzeti kontingensek legtöbbször segítségre szorultak addig mi azontúl, hogy repülési feladatainkat magas színvonalon elláttuk, soha nem vártunk senkire, önállóan tettük a dolgunkat és ha kellett, megoldottuk a jelentkező problémákat. A német visszajelzésen túl személyesen én is rendkívül elégedett voltam a magyar kontingens állományával és büszkén mondhatom: tudásuk legjavát adva maximálisan helytálltak bármilyen kihívással találták szemben magukat.

A cikk nyomtatott változata az Aranysas magazin 2023. novemberi számában jelent meg. 

Forrás: https://www.aranysas.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.