2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Rohamléptekben fejlődik a légierő - Várják a pilótajelölteket!

Rohamléptekben fejlődik a légierő - Várják a pilótajelölteket!
honvedelem.hu  |  2022. 01. 07., 11:18

„A légierő fejlesztése terén abszolút jó úton járunk, főleg, ha azt vesszük figyelembe, hogy 1990 után nem igazán történt modernizáció. Az első komolyabb lépésre csak 2005-ben, a Gripen-beszerzés szerződésének aláírásával került sor. A haderőnem a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretében az elmúlt években óriási fejlődésen ment keresztül” – nyilatkozta Kilián Nándor vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Parancsnoksága légierő haderőnemi szemlélője a Spirit FM „Katonadolog” című műsorának január 6-ai, csütörtöki adásában.

Kilián Nándor vezérőrnagy a műsorban részletesen beszélt - többek között - a készenléti szolgálat működéséről. Elmondta, hogy a Magyar Honvédség 1990 előtt is ellátott hasonló szolgálatot és a NATO csatlakozást követően még a MiG-29-es vadászgépekkel kellett elérni a riasztástól számított tizenöt perces készenléti időt.

„Manapság már az év minden napján, 24 órában, két felfegyverzett Gripen áll a kecskeméti hangárban és két pilóta úgymond térdelőrajtban várja a riasztást, és ugyanígy természetesen a vonatkozó kiszolgáló-műszaki állomány is készenlétben van. Noha a készenléti idő valóban tizenöt perc, talán nem titok, hogy az állomány általában nyolc-tizenegy perc között teljesíti a feladatot” – hangsúlyozta a vezérőrnagy, aki részletesen kitért a készenléti szolgálat működésére is. „Amennyiben olyan légijármű jelenik meg a radarokon, amelyik nem adta le a repülési tervét, azt azonosítatlannak kell tekinteni. Először a légiirányítók a hivatalos frekvenciákon megpróbálják felvenni vele a kapcsolatot, mert minden repülőeszköznek kötelessége a nemzetközi vészfrekvenciákon figyelni a rádióforgalmazást. Ha így sem sikerül felvenni a kapcsolatot, akkor indulnak a Gripenek és rávezetéssel, illetve saját radarjuk használatával elfogják ezt a járművet. Az egyik vadászgép meghatározott távolságban mögötte marad – hiszen sosem lehet tudni, még békeidőben sem, a valós szándékokat. Ha például civil utasszállító gépről van szó, akkor a másik felfegyverzett gép mellé repül, hogy fizikailag is látható legyen. Ezután a vadászgép pilótája és a másik gép kapitánya nemzetközi kézjelekkel is tud kommunikálni egymással, ha nincs meg rádiókapcsolata. Ugyanis gyakran csak az okozza a problémát, hogy nem állították be rendesen a megfelelő a frekvenciát” - részletezte a vezérőrnagy.

„Ugyanakkor a 2011 szeptemberében, az Amerikai Egyesült Államokban történt terrortámadások óta minden lehetséges forgatókönyvre fel kell készülnünk. A leglényegesebb az időfaktor – nagyon gyorsan kell döntést hozni, hiszen ezek akár 600-900 kilométer per órás sebességgel is képesek haladni. De ilyen jellegű kritikus helyzettel szerencsére nem találkoztunk. A közelmúltban a legveszélyesebb szituáció akkor adódott, amikor egy eltévedt kisgép Ausztriából berepülve Paks felé közeledett és folyamatosan csökkentette a magasságát. Természetesen azonnal reagálnunk kellett. A repülőgép-vezető végül nagyon örült, hogy megtudta, merre jár, és le tudott szállni egy kisrepülőtéren” – fogalmazott a haderőnemi szemlélő.

A légierő fejlesztésével kapcsolatban Kilián Nándor vezérőrnagy hangsúlyozta: a folyamat abszolút jó úton halad, főleg, ha azt vesszük figyelembe, hogy 1990 után jó ideig nem történt modernizáció. „Az első komolyabb lépésre csak 2005-ben, a Gripen-beszerzés szerződésének aláírásával került sor. Aki figyelemmel követte az utóbbi évek történéseit, láthatta, hogy a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretében rengeteg fejlesztés valósult meg. A Mi-8-as és Mi-17-es forgószárnyas kiszolgálta az idejét, jó konstrukciónak számított az elmúlt évtizedekben, mindenképp váltanunk kellett. Nagyszerűek a H145-ös helikopterek, oktatóval együtt én magam is kipróbáltam és hozza azt, amit vártunk tőlük.

Az Airbus H145M helikopterekkel nem csak könnyű szállítási kapacitásra tett szert a Magyar Honvédség.
bővebben ...

A repülőgép- és helikoptervezetők képzésének terén sem járunk rossz úton. Mindenképpen fontos, hogy a pilótaképzés lehetőségeiről a megfelelő információk, a megfelelő csatornákon keresztül jussanak el a fiatalokhoz. Akik manapság már csak elvétve vesznek a kezükbe újságot. Lehet jelentkezni, folyamatosan várjuk az érdeklődőket! Amennyiben a felsőoktatásban tanuló jelentkezők fizikailag, valamint pszichésen is megfelelnek és legalább középfokon tudnak angolul, kiválasztó programon vesznek részt. Ha ezt sikerrel teljesítik, bekerülnek a NATO kanadai vadászpilóta-képző programba (NFTC). Ezzel kapcsolatosan kiváló tapasztalataink vannak, hiszen, akik ezt elvégezték, azok nyolcvan százaléka Gripen pilóta, és a többiek is rendszerben vannak, mint szállítórepülőgép-vezetők, vagy helikoptervezetők” – tájékoztatta a hallgatókat a vezérőrnagy. Szót ejtett arról is, hogy folyamatosan gondolkodnak, miként lehetne továbbfejleszteni a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen néhány éve beindított hazai pilótaképzést.”

Az új radarrendszer beszerzésével kapcsolatban Kilián Nándor vezérőrnagy elmondta: jelenleg a hazai radarrendszer képes ellátni NATO-szintű feladatait, de az eszközök vegyes képet mutatnak. Modern háromdimenziós radarok mellett régi orosz radarok is rendszerben vannak. Utóbbiakat le kell cserélni, hiszen üzemidejük végéhez közelednek, de a Vaskupola-rendszer beszerzésével a Honvédelmi Minisztérium gondoskodik a megfelelő modernizációról.

A Gripen-vadászgépek továbbfejlesztésével (4+ generáció) kapcsolatban elhangzott: a vonatkozó szerződések alapján új szoftvercsomaggal frissülnek a hazai vadászgépek, amely - többek között - megnöveli azok radarfelderítő képességét; fejleszti önvédelmi rendszerüket és egyéb harcászati képességeiket is.

Az interjú a linkre kattintva hallgatható meg!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.