Emléklappal köszöntötte december 29-i születésnapja alkalmából Zsámboki Tibor nyugállományú ezredest az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság parancsnoka, Szűcs Imre ezredes.
Az év végén ünnepelte 55. születésnapját Zsámboki Tibor nyugállományú ezredes. A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis volt parancsnokhelyettesét a jeles nap alkalomból Szűcs Imre ezredes is felköszöntötte. Jókívánságait Durgó Tamás őrnagy, az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság Bács-Kiskun megyei irodavezetője munkatársaival, Bezerédi László törzszászlóssal és Kollár Ernő zászlóssal adták át az ünnepeltnek.
Zsámboki Tibor Kunágotán született, tizennyolc éves korában, a békéscsabai nyári táborban, egy Zlin-726-ossal repült először életében. Gépjármű-technikusi végzettséggel sikeresen felvételizett az akkori Kilián György Repülő Műszaki Főiskolára, egy év felkészítés után pedig megkezdte tanulmányait a Szovjetunióban. Szolnokon, 1984 novemberében avatták hadnaggyá, a következő évben tavasztól késő őszig Kecskeméten MiG-21-es utóképzésen vett részt, majd Taszárra helyezték. A 3. század állományában géppár-parancsnoknak nevezték ki, ahol I. osztályú elfogó vadászrepülő fokozatot szerzett. Századparancsnok-helyettesként iskolázták be a Zrínyi Miklós Katonai Akadémiára, az intézményi átszervezések következtében azonban 1997-ben a diplomáját már a Nemzetvédelmi Egyetem állította ki.
A taszári alakulatot addigra viszont felszámolták, ezért a kecskeméti repülőbázisra helyezték oktatói beosztásba az Albatrosz századhoz. Három év múlva kinevezték a MiG-29-es század parancsnokává, 2009-ben pedig bázisparancsnok-helyettessé. Húsz kötelező ejtőernyős ugrást és több mint 2 700 repült órát teljesítve, - a hajózók korábbi szorzójával számolva - 57 év szolgálati idő után, ebből a beosztásból vonult 2011. december 15-én nyugállományba.
Visszatekintve katonai pályájára, Zsámboki ezredes elmondta: élete legszebb időszakának a MiG-29-es századnál eltöltött kilenc évet tekinti. Remek kollektívában dolgozhatott és kiváló típust repülhetett. Személyes tapasztalatai alapján ugyanis ez a gép a legkorszerűbb társaihoz hasonló repülési tulajdonságokkal bír, ugyanakkor – bár esetenként hasznos lett volna – nem rendelkezik olyan fedélzeti berendezésekkel, az irányítást befolyásoló számítástechnikai eszközökkel, amelyek felülbírálhatnák a pilóta utasításait. Két hajtóművének bődületes tolóereje és a közvetlen kormányzás lehetősége pedig egy semmihez sem hasonlítható, feledhetetlen repülési élményt nyújtott a vadászpilótáknak.
A Magyar Honvédség légiereje az orosz államadósság közel felének ellentételezéseként kapott huszonnyolc MiG-29-est. Az első gépek 1993. október 15-én szálltak le Kecskeméten. A típussal az utolsó kiképző repülést 2010. december 7-én hajtotta végre a Dongó század, december 31-én pedig megtörtént a hadrendből való kivonásuk. Szolgálatuk tizenhét éve alatt a kecskeméti MiG-29-esek 29.246 felszállást hajtottak végre, összesen 17.728 órát és 11 percet töltöttek a levegőben. A típust 74 pilóta repülte.
Forrás: www.honvedelem.hu
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.