2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

KÉPGALÉRIA - Több újdonság is várta a spottereket Szolnokon

KÉPGALÉRIA - Több újdonság is várta a spottereket Szolnokon
Darabos Erika  |  2023. 05. 28., 21:04
KÉPGALÉRIA - Több újdonság is várta a spottereket Szolnokon

2023. május 26-án, pénteken, ismét kinyitotta kapuit a spotterek előtt az MH Kiss József 86. Helikopterdandár, ahol több újdonság is várta a repülőgépek fotósait. Mutatjuk Olvasóinknak a helyszínen készült felvételeket!

Első spotter napját még 2021-ben rendezte meg az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, melynek új elnevezése 2023. január 1-től MH Kiss József 86. Helikopterdandár. Az alakulat az első rendezvény tapasztalatai és a beérkező javaslatok alapján május 26-án adott ismét lehetőséget a bejutásra, ezúttal a fotózás szempontjából kellemesebb, késő délutáni időponttól. A szolnoki dandár hivatalos közösségi oldalán tették közzé a felhívást, a regisztrált jelentkezők közül közel 40 fő vehetett részt a pénteki nap eseményein.

2021 júniusa bővelkedett spotterek számára kínált eseményekben: a hónap elején a Kecskeméti Repülőbázis kínált lehetőséget egy teljes üzemnap megtekintésére, június 22-én és június 23-án pedig az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis nyitotta meg kapuját a repülőgépfotósok előtt.
bővebben ...

A program 17 órától indult, első helyszínként a makettezők számára is ismerős Intézményi Művelődési Otthonban, ahol az adategyeztetés és a regisztráció után következett a hivatalos nyitány. Elsőként Zölei Anita főhadnagy tájékoztatott a rendezvény fő programpontjairól és lebonyolítási rendjéről, majd Suszter Attila alezredes, repülésbiztonsági főnök ismertette a biztonsági rendszabályokat. A helyszínre érkező spotterek ezt követően dr. Bali Tamás ezredes, a dandár parancsnokának előadását hallgathatták meg, melyben rövid kivonatot kaptunk az eddig elért eredményekről, a beszerzések aktuális állapotáról, illetve az előttük álló feladatokról.

A dandár parancsnoka elmondta, hogy az aznapi, spottereknek szóló program egyúttal a május 27-én megrendezett Családi Nap hivatalos főpróbája, melynek keretein belül lehetőség nyílik a jelenleg hadrendben álló típusok megtekintésére dinamikus és statikus formában. Dr. Bali Tamás ezredes többször is kiemelte, hogy ez a nap a spotterekről szól, így bármilyen kérés-kérdés esetén állnak rendelkezésre és a lehetőségekhez mérten, mindent megtesznek azért, hogy jó fotók készülhessenek.

Képgaléria megtekintése (85 db kép)
A két fontos képesség (harci és szállító) képviselője, a Mi-24 (335) és a Mi-17 (701) (Fotó: Müller Dóra)

A dandárparancsnok prezentációja bővelkedett autentikus, szakmai információkban, melyek segítségével kis betekintést nyerhettünk a dandár életének eddig nem publikált mindennapjaiba. Ezek közül elsőként emelte ki, hogy az orosz-ukrán háború miatt számtalan változás lépett életbe, ami kihat többek között a kiképzési repülésekre is: eddig 15 méter alatt nem repültek, most pedig 15 méter a teteje, efölé nem repülnek, ami óriási változás (igazából 18 méter/60 láb). Aki az említett magasság fölé repül háborús helyzetben, azt a mai technikai eszközökkel lelövik, így az összes harceljárásukat újra kellett írni, majd mindezt el kellett kezdeni gyakorolni, elsőként a pilótákat egyesével kiképezve: napjainkban már a kiképzés része pl. a vezetékek alatti átrepülés is. Terepkövetésben repülnek éjszaka is, kétféle NVG-vel (Night Vision Goggles): alkalmaznak negyedik generációs zöldképes, illetve rosszabb időjárási körülmények (pl. párás a levegő) esetén a jobb kontrasztarányú, fekete-fehér képet adó Sentinel éjjellátó készüléket. Éjszaka repülnek már földközelben, kötelékben is, ez a kötelék-képesség szükséges a mostani, rajtaütési műveletekhez.

Képgaléria megtekintése (85 db kép)
Ejtőernyős bemutatót is láthattunk a pénteki spotter napon (Fotó: Szúh József)

Az előadás folytatásában a 2021 decemberében teljessé váló, Airbus Helicopters H145M könnyű, többcélú forgószárnyas flottáról hallgathattunk meg friss információkat. A dandár dolgozik a típus műveleti képességén, ennek kezdeti állomását nevezi a katonai terminológia IOC-nek (Initial Operational Capability), a teljes műveleti képességet pedig FOC-nek (Final Operational Capability), utóbbit még nem érte el a dandár, hiszen a helikopter fegyverrendszerének teljes spektruma még nem került be a magyar hadrendbe. A típus gépágyúlövészetei folyamatosak (Táborfalva és Hajmáskér), a rakéták érkezését várják, ami tervezetten idén meg is valósulhat, teljessé téve ezzel az HForce rendszer alkalmazhatóságát is. Elhangzott az is újdonságként, hogy megalakult - megnövelt repidővel, hiszen új képességet építenek fel - a Különleges Légi Műveleti Osztag, kifejezetten a különleges erők fő feladatainak (mélységi felderítő, rajtaütési és kimenekítő műveletek) támogatására. Az alakulat sok gyakorlaton vesz részt, a harctámogatás mellett, önálló harcfeladatokat is végeznek: szintén újdonság a H145M kapcsán a légi fegyveres felderítés (Armed Scout), ami korábban nem volt jelen a magyar haderőben. A feladatra kijelölt forgószárnyas kap egy területet, derítse fel önállóan a célt, a műveleti központnak küldött visszajelzés és annak visszaigazolása után pedig addig lőheti a célt, amíg van üzemanyaga, illetve fegyvere/lőszere. A H145M kapcsán nagyon jó kapcsolatot alakítottak ki a németekkel, a laupheimi különleges erőkkel.

Dr. Bali Tamás ezredes beszélt az évente visszatérő NEPTUNE STRIKE gyakorlatról (Hornetek a magyar légtérben) is, melynek fő feladata az európai haderők JTAC-einek mozgatása: ebben a régióban annyira erősek lettünk, hogy az európai JTAC-ek hazánkba jönnek rávezetéseket gyakorolni a Dalmácia partjainál tartózkodó amerikai repülőgép-hordozó fedélzetéről érkező Hornetekkel.

Képgaléria megtekintése (85 db kép)
Egyértelmű közönségkedvenc az AS-350B dinamikus programja (Fotó: Darabos Erika)

Az előadás érintette a típust még üzemeltető országok körében nagy népszerűségnek örvendő Mi-17-es szimulátort is, melynek kapcsán említést tett a gyakran hallható kérdésről, miért is tartjuk még hadrendben a Mi-17, illetve Mi-24 típusokat, miközben több haderő is lecserélte már környezetünkben (pl. említésre került Szlovákia és Csehország is) a keleti technikát. A dandárparancsnok elmondta, hogy az alkatrészek beszerzése a kialakult helyzetben nem egyszerű, de a helikoptereink kapcsán nem a típusokra, hanem az általuk biztosított képességekre fókuszálnak. A H145M és az érkező H225M (az első példány tervezetten 2023. július 17-én) típusokkal jelenleg nem tudják kiváltani sem a Mi-17 szállító, se pedig a Mi-24 harci képességét, amire márpedig szükség van. Hallhattunk információkat arról is, hogy az említett képességek terén milyen alternatívák léteznek a forgószárnyas piacon (pl. az olasz AW-249 harci helikopter). Mi-17-es szimulátor található még a csehországi Ostravában, valamint volt Ukrajnában is, utóbbi a háború miatt már nem elérhető.

Képgaléria megtekintése (85 db kép)
Bemutatója közben a 23-as oldalszámú Zlin 242L típusú kiképző repülőgép (Fotó: Darabos Erika)

A prezentáció folytatásában szintén egy újdonságról beszélt a dandár parancsnoka, mégpedig arról a fejlesztésről mely a felderítő képességet modernizálta az adattovábbítás terén. A saját fejlesztésnek köszönhetően mindez már internetes platformon valósul meg (természetesen nem nyílt hálózaton), a világ bármely pontjára valósidejű képet tudnak streamelni. Ezt a másnapi Családi Nap egyik újdonságának szánták: a 3 000 lábon lévő H145M segítségével lényegében élőben követhetőek egy földi kivetítőn az esemény programpontjai. A spotterek szerencsések voltak, hiszen a pénteki napon is sikerült már bemutatni - civilek számára elsőként - ezt a modernizációs elemet.

Az orosz-ukrán háború szintén megmutatta, hogy nagyon fontos a települési képesség, melyet a szolnoki alakulat is sokat gyakorol. Az áttelepülés kapcsán az Előretolt Műveleti Bázisról (Forward Operating Base - FOB), ami alkalmas az adott technika kiszolgálására, immáron az úgynevezett jump FARP (Forward Arming and Refueling Point) Előretolt Felfegyverző és Üzemanyagtöltő pontok kerültek a fókuszba, ahol maximum kétórás tartózkodási idő alatt megtankolják és felfegyverzik a forgószárnyasokat.

Képgaléria megtekintése (85 db kép)
Infracsapdát dob a H145M (Fotó: Lakatos Attila)

Az előadás végén dr. Bali Tamás ezredes a Honvéd Kadét Program fontosságáról beszélt, melyben a szolnoki dandár kiemelkedő jelentőségű. Idén is szerveznek honvédelmi táborokat, repülős, illetve ejtőernyős táborokat, melyekből kikerülhetnek a jövő ejtőernyősei, valamint a leendő hajózó és műszaki személyzet tagjai.

Képgaléria megtekintése (85 db kép)
Bambi Buckettel felszerelt Mi-17-es oltja a tüzet a szolnoki repülőtéren (Fotó: Szúh József)

A pénteki spotter nap következő helyszíne a repülőtér területe volt, ahová busz szállította a csapatot. A dinamikus program kezdetén - melyet ezúttal is Fidel Ákos százados kommentelt - lehetőség nyílt az állóhelyükről felszálló helikopterek fotózására, ezt követően pedig a nyitókötelék (1x AS-350B, 3x Zlin, 1x Mi-17 és 2x Mi-24, továbbá 5x H145M) dokumentálására. Az időjárás alkalmas volt az ejtőernyős ugrások végrehajtására, valamint az egyéni demo-k (Zlin 242L, AS-350B, H145M, Mi-24) lerepülésére is, plusz programelemként látható volt a Mi-17-es légi tűzoltási bemutatója is a Bambi Bucket eszköz használatával. A közelgő zivatar miatt a harci helikopter bemutatóját már napfény nélkül fotózhatták a spotterek, de ez nem szegte kedvét a lelkes társaságnak, főleg, hogy érkezett az az újdonság, melyről dr. Bali Tamás ezredes már beszámolt. A H145M flare dobása egy igazán látványos eleme a dinamikus résznek, amit a másnapi Családi Nap meglepetésének szántak, továbbá a program elején szintén megvalósult a már említett élő közvetítés is a levegőben lévő H145M segítségével. Az időjárás kegyes volt, hiszen eső nélkül járhatták körbe a statikus soron a jelenleg hadrendben álló eszközöket, többek között az HForce rendszerrel felszerelt egyik H145M helikoptert.

Képgaléria megtekintése (85 db kép)
HForce rendszerrel felszerelt H145M a spotter nap statikus során (Fotó: Müller Dóra)

A program záróállomása az Intézményi Művelődési Otthon volt, ahol a résztvevők egy kiosztott papíron írhatták le aznapi pozitív vagy negatív tapasztalataikat, illetve javaslataikat a következő spotter nap megrendezéséhez. Dr. Bali Tamás ezredessel, valamint a Kommunikációs és Protokoll Alosztály munkatársaival a teljes program során lehetőség nyílt beszélgetni és kérdéseket feltenni. A búcsúzást követően véget ért a 17 órától 21 óráig tervezett program, melyről túlzás nélkül elmondható, hogy kiválóan sikerült!

Olvasóink számára egy bővebb képgalériát állítottunk össze vegyesen a pénteki napról: a fotókért ezúton is köszönetet mondunk Müller Dórának, Szúh Józsefnek és Lakatos Attilának, a kiegészítő segítségért Rohr Balázsnak, az esemény megrendezéséért pedig az MH Kiss József 86. Helikopterdandár teljes állományának!

Képgaléria megtekintése (85 db kép)
17 órától 21 óráig tartott a spotter nap, köszönjük a szervezést! (Fotó: Lakatos Attila)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.