2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repüléstudományi központ lehet az NKE

JETfly  |  2016. 10. 11., 12:19

A repüléshez kapcsolódó kutatás-fejlesztési központtá válhat a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának (HHK) Katonai Repülő Intézete.

Ezt várja a NKE attól a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programtól, amelynek megvalósítása október 3-án indult. A tervekről az egyetem vezetése kihelyezett értekezleten tájékozódott, Szolnokon.

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison október 10-én, hétfőn tartott rendezvényen elhangzott: a HHK Katonai Repülő Intézet által elnyert, uniós finanszírozású pályázat célja, hogy hazánkban megteremtse a feltételét a repüléstudományhoz kapcsolódó komplex nemzetközi kutatásoknak és tudományos eredményeket, produktumokat mutasson fel. Megtudtuk, hogy Magyarországon ezen a területen ilyen sokrétű megközelítésben még nem alakultak ki kutatócsoportok, a területet érintő fejlesztések is csupán szűk szegmensekben valósulnak meg.

A 755 millió forint összköltségvetésű projekt három kutatási területre fókuszál. Az AVIATION_FUEL alprojekt keretében az egyes alternatív tüzelőanyag fajták repülésben való alkalmazhatóságának elemzésével, azok alkalmazási feltételeinek minél szélesebb körű feltárásával foglalkoznak a szakértők. Az AVIATION_HUMAN területen a repülés emberi tényezőit vizsgálja. A kutatás a pilóták mellett az egyre népszerűbb pilótanélküli légijárművek (UAV) alkalmazóira is kiterjed. A szakértők az UAS-ENVIRON témakörben az UAV-k felhasználását biztonságossá, rugalmassá és így sok területen alkalmazhatóvá tévő repüléstámogató rendszer modelljét dolgozzák ki, és készítik el.

Palik Mátyás alezredes, az intézet vezetője elmondta: a 2020 őszéig tartó projekt keretében többek között elkészül egy időjárás-felderítő UAV prototípus is, valamint a program népszerűsítése és a repülésbiztonsági tudatosság növelése érdekében egy országos, középiskolások részvételével megvalósuló UAV versenyre is sor kerül. A program megvalósításában az NKE kutatóin kívül több mint 30 más felsőoktatási- és kutatóintézet kutató-fejlesztője vesz részt, de a hazai repülőipar területén tevékenykedő KKV-k külső szakértői, valamint fiatal kutatók, doktoranduszok és egyetemi hallgatók is a csatlakozhatnak a projekthez.

Az intézet működésével kapcsolatban Palik Mátyás elmondta, hogy tavaly összesen 520 fő képzését végezték el, akik többségükben a szakszolgálati engedélyek megszerzését tanfolyamokon vettek részt, de alap- és mesterképzést is szerveztek többféle specializációval. Az alezredes beszélt arról is, hogy pár éven belül elindulhat az intézetben az állami légiközlekedési szak, amelynek előkészítése jelenleg is folyik.

Fotó: Szilágyi Dénes

Az ország második legnagyobb helyőrsége az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, amelynek megbízott parancsnoka, Koller József ezredes szólt az ott folyó munkáról. Elmondta: 11 alakulat található a bázison, köztük az NKE Katonai Repülő Intézete. Az 1939 óta működő repülőtéren többféle helikoptertípus is megtalálható, például az MI-8 szállítóhelikopter, vagy az Országos Mentőszolgálattól kapott AS-350 típusú helikopter, amelyet átalakítás után jelenlegi is használnak kiképzési, és különleges műveleti feladatokra. A szolnoki bázisról kutató-mentő szolgálatot is ellátnak, valamint részt vesznek katasztrófavédelmi feladatokban is. Itt zajlik a magyar pilóták NATO-programban való kiképzésének egy fázisa, de például az ejtőernyősök felkészítése is. 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.