2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Éleslövészet a mennydörgő Lódarazsak és Tigrisek földjén

JETfly  |  2006. 10. 16., 05:00

Svájcról a legtöbb embernek elsőre az Alpok égbe törő csúcsai, a csodaszép havas tájak és a békésen legelésző tehenek jutnak eszébe. A katonai repülés megszállottjai azonban inkább az F/A-18 Hornetekre, az F-5 Tigerekre és a Patrouille Suisse bemutatókötelékre gondolnak, ha meghallják az alpesi ország nevét. Aki azonban legalább egyszer eljutott a Svájci Légierő nyilvános éleslövészetére, az Axalpra, annak valószínűleg ezután ez a szó fog először beugrani.

Kora hajnalban általában senki sem szeret felkelni, azonban vannak olyan szituációk, amikor különösebb morgolódás nélkül szívesen hagyja ott az ember a puha ágyat. Az Axalp egy ilyen motiváló tényező volt. A régóta tervezgetett utazás október 10-én vált valósággá, kicsiny, a katonai repülés iránt elkötelezett csapatunk ezen a napon kelt ugyanis útra, hogy hosszú utazás után megtekintsük a piros mezőben fehér keresztes felségjelet viselő harci gépek éleslövészetét az Alpokban. Ausztria, Németország és Lichtenstein érintésével este érkeztünk Interlakenbe, szálláshelyünkre. A Brienzi-tó partján fekvő városkától mintegy 30 km-re magasodik az Axalp Ebenfluh nevü 2200 m-es hegycsúcs, melyre felmászva gyönyörködhetünk a célokra rácsapó és azokat gépágyúval megsorozó mennydörgő hangú F/A-18-asokra és F-5-ösökre, valamint a szük völgyekben is játszi könnyedséggel manőverező Puma, Cougar és Alouette helikopterekre. Az előzetes hivatalos tájékoztatás szerint jó idő esetén október 11-én és 12-én rendezik meg idén az éleslövészetet - melyet bárki szabadon megtekinthet -, illetve a 13-át tartalék napnak jelölték ki, amennyiben az előző napokon rossz idő miatt a gépek nem szállhatnak fel.

Sítalpakkal felszerelt kutató-mentő Alouette III-as a hófödte hegycsúcs előtt

Autóval a kb. 1500 m magasan elhelyezkedő, szintén Axalp nevü kis hegyi faluig lehetett eljutni, innen felvonóval és egy jó háromórás, embert próbáló kemény hegymászással jutottunk fel a csúcsra, ahol lélegzetelállító panoráma és a harci gépek számára kijelölt, felfestett célok fogadtak minket. A délelőtt folyamán már megjelentek a célterület felett az F-5-ösök és az F/A-18-asok, hogy gyakorolják a megközelítést és a rácsapásokat, míg a helikopterek folyamatosan hordták a VIP vendégeket, valamint a gyakorlatot felügyelő és biztosító katonákat, illetve a szükséges felszereléseket. Meglepetésre egy francia Mirage F1 géppár is tiszteletét tette a gyakorlaton, a gallok ugyanis egy csereprogram keretében éppen az országban tartózkodtak. A hegyes orrú, klasszikus eleganciájú Mirage-ok köteléket repültek az egyik svájci F/A-18-assal, illetve alacsony magasságú, nagy sebességü rácsapásokkal ijesztgették a hegygerincen álló nézőközönséget. Érdekesség, hogy a Francia Légierő egyik tisztje lehetőséget kapott az F-18-assal való kiképzésre és repülésre is. A délelőtti gyakorlás végeztével egy kis szünet következett, melyet a fárasztó hegymászás kipihenésével és a folyamatosan érkező és távozó helikopterek fotózásával töltöttünk. A hegycsúcsra egy kis büfét is felszállítottak helikopterrel, ahol üdítőt, sört és sült kolbászt árultak a magasan fekvő helyszínnek megfelelő csillagászati árakon. A hivatalos éleslövészet pontban délután kettőkor vette kezdetét egy Cougar helikopter szólóbemutatójával. Az infracsapdák kilövésével tarkított lélegzetelállító repülés végeztével egy Alouette III-as következett, a fürge kis forgószárnyas a hegyek közötti kutató-mentő bevetés végrehajtását mutatta be. Ezt követően ismét a Cougaroké volt a főszerep, a légi tüzoltáshoz használatos bambi-buckettel a hasuk alatt érkező helikopterek vízpermettel árasztották el a hegyoldalt.

Annak ellenére, hogy az F-5-ösök már a vietnami háborúban is szerepeltek, a hegyek között még napjainkban is veszélyes ellenfélnek, hatékony fegyvernek számítanak ezek a fürge kis gépek a nagy tapasztalatú svájci pilóták által irányítva

A rendezvény eddigi menete nem sokban tért el bármelyik nemzetközi repülőnapétól, különbséget „csak” a különleges, lélegzetelállító háttér jelentett. A forgószárnyasok produkcióját követően azonban valami olyan következett, melyről már sokat olvastam, és számtalan képet láttam, de élőben még nem tapasztalhattam meg. A Svájci Légierő F-5 Tiger és F-18 Hornet harci gépei ugyanis egymást követve csaptak rá a felfestett célokra, és gépágyúikkal rövid sorozatokat engedtek azokba. A nagy sebességgel érkező karcsú Tigrisek és a lassabb, de erőteljesebb Lódarazsak újra és újra visszatértek, hogy különböző irányokból támadhassák a célterületet. Félelmetes, lenyügöző és szavakkal nehezen visszaadható élményt varázsoltak a hegyek közé, melyek falain visszhangoztak a hajtómüvek és a gépágyúk semmivel össze nem téveszthető hangjai. A fürge F-5-ösök fotózása igazi kihívás volt, a Hornetek már könnyebb célpontot jelentettek. Mindkét típusból nyolc-nyolc gép vett részt a gyakorlaton, melynek végeztével egy-egy kötelékbe álltak össze, és így húztak át a helyszín felett. Az egyik F-18-astól láthattunk szólóbemutatót is, mely rendkívül látványosan mutatta be a Hornet kiváló manőverezőképességét a meredek sziklákkal körülvett szük völgyben, de volt légiharc-bemutató és elfogási gyakorlat is.

A Svájci Légierő 34 darab F/A-18 Hornet harci gépet vásárolt az Egyesült Államoktól. Az eredetileg haditengerészeti feladatkörre kifejlesztett, strapabíró két hajtómüves gépek jól beváltak a nagy igénybevételt jelentő, alpesi körülmények közepette is

Az éleslövészet záróakkordjaként a Emmenből érkező Patrouille Suisse bemutatókötelék produkciójában gyönyörködhettünk. A szoros kötelékben manőverező, piros-fehér színekben pompázó F-5-ösök felejthetetlen élménnyel gazdagítottak minket. A havas hegycsúcsok, a zord szürke sziklás hegyoldalak és a felhőkkel tarkított kék ég által alkotott díszletek között parádézó svájci kötelék belopta magát a szívünkbe, manővereik csodálatot és elismerést váltottak ki mindnyájunkból. Gyakorlatilag minden olyan formációt bemutattak a hegyek között is, amit a síkvidéki repülőtereken már láthattunk tőlük, ez pedig hihetetlen odafigyelést, összeszokottságot és rutint feltételez. A kötelék iránt érzett elismerést és szeretetet jelezte az is, hogy a zömmel svájciakból álló, két-háromezer fős nézősereg tagjainak jelentős részén volt valamilyen Patrouille Suisse-póló vagy -sapka. A program és egyben az Axalp első napjának zárásaként végrehajtott szétválást követően megindultunk lefelé, hogy a meredek hegyoldalon még sötétedés előtt elérjünk a több mint 700 méterrel lejjebb elhelyezkedő parkolóba.

Az egyik leglátványosabb manőver a szoros, lépcsős kötelékben végrehajtott áthúzás volt

Képeslap Svájcból - sok szeretettel a Patrouille Suisse-től

Az Axalp 2006 éleslövészet fő célja az volt, hogy az érdeklődő svájci polgárok, valamint a szép számmal jelen lévő külföldi katonai megfigyelők, civilek és újságírók számára szemléletesen bizonyítsa a légierő felkészültségét, feladat-végrehajtó képességét. A látottak alapján kijelenthető, hogy az alpesi ország légvédelme szilárd alapokon áll, a professzionális és a tartalékos pilóták is képesek szavatolni a rájuk bízott technikával Svájc szuverenitását.

Stábunk eljuttatásáért az Axalp 2006 éleslövészetre a JETfly szerkesztősége ezúton mond köszönetet Varga "Peri" Attilának.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.