2025. 03. 11. kedd
Szilárd
: 401 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A szolnoki RepTár gyöngyszemei - Cápeti

A szolnoki RepTár gyöngyszemei - Cápeti
Darabos Erika  |  2018. 05. 15., 10:30
A szolnoki RepTár gyöngyszemei - Cápeti

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum udvarán kiállított repülőgépek között sétálva rögtön megakad a látogató szeme Cápetin, a sárgára festett, 1904-es oldalszámú MiG-21bisz-en, mely nemcsak egy a sok magyar MiG-21-es vadászgép közül, hanem a máig emlegetett, külföldön is nagy sikert aratott Sky Hussars kötelék leglátványosabb tagja.

Időzzünk most egy kicsit Cápeti mellett és a JETfly magazin segítségével létrejött videó alapján elevenítsük fel röviden az Égi Huszárok megalakulásnak, külföldi szereplésének és további sorsa alakulásának történetét.

A Magyar Légierő MiG-21-es kötelékének megalakulásához egészen a rendszerváltásig kell visszamennünk, ami egy fordulópont volt a civilek számára korábban zártnak, titkosnak, elérhetetlennek tűnő katonai repülőterek és az azokon állomásozó vadászgépek megismerésére. Nem volt ez másképp a taszári bázis esetében sem, ami elsőként egy nyílt nap keretein belül, 1990 szeptemberében nyitotta meg kapuit a nagyközönség számára. A taszáriak az első nyílt napon valami különlegeset is szerettek volna mutatni a bázisra ellátogatók számára: korábban feladatul kapták, hogy egy műrepülő kötelékkel kápráztassák el a nagyérdeműt, de erre napi feladataik mellett már nem jutott elegendő idő, így a kiképzési repüléseiken már begyakorolt kötelék légiharcot választották a show fő elemének, szólórepüléssel kiegészítve. A kötelék három MiG-21-ese a taszári légibázis 2. századából került ki, alapító tagok: Tülkös János, Doma Sándor és Dósa József, a szólóbemutatót pedig Pinkóczi József repülte a 3. század képviseletében. Az 1990 őszén megrendezett taszári nyílt napon a Sky Hussars ugyanakkor mégsem mutatkozhatott be, a közvetlenül előtte történt Soproni Károly pápai katasztrófája miatt nem kaptak engedélyt a bemutatóra, csak statikus kiállítás volt a repülőtéren.

A Sky Hussars történetében az 1991-es esztendő hozta meg az igazi áttörést: a taszári bázison szeptemberben megrendezett I. Nemzetközi Repülőnapon végre a közönségnek is bemutathatták programjukat. A kötelék légiharcot bemutató MiG-21-esek közül a „támadó” feladatot ellátó gépet (1874-es oldalszámú) megkülönböztető festéssel látták el, a függőleges vezérsíkot és alatta a törzsrészt fehérre festették le, hétköznapi használatú festékkel, ami nem bizonyult tartósnak, erre mást kellett kitalálni a következő nagyobb bemutatóra. Sokat nem is kellett erre várni, hiszen 1992 augusztusában ismét nemzetközi repülőnapnak adott otthont a taszáriak bázisa: a Sky Hussars kötelékének ellenséges szerepkörét betöltő MiG-21-ese immáron a megfelelő festékkel, sárgára lefestett, 1904-es oldalszámú, Cápeti névre keresztelt példány volt, továbbá a kötelék összetétele is átalakult, Pál István is szerepet kapott. A hazai bemutatkozás mellett fontos momemtum még 1992-ből az is, hogy nemzetközi repülőnap révén nyugati országok küldöttségei is jelen voltak, többek között a Brit Királyi Légierő jótékonysági alapítványának vezetője is, aki fantáziát látott az Égi Huszárok kötelékében és meghívta a csapatot az 1993-as fairfordi Royal International Air Tattoo-ra.

Képgaléria megtekintése (20 db kép)
Fotó: Pál István - Schwepi

A magyar kötelék elfogadta a meghívást, és egy igencsak kalandos kiutazást követően, immáron Hungarian Sky Hussars néven Fairford egének egyik legjobban várt bemutatóját repülhették 1993 júliusában. A kötelék alapító tagjai közül Doma Sándor vezérként továbbra is a Huszárok tagja volt, de Tülkös János és Doma Sándor helyén már új pilóták szerepeltek, Körömi József és Pál István személyében, Beke József pedig tartalék volt. A szólóbemutatót Pinkóczi József repülte. A britek és a nyugat számára egyaránt kuriózumnak számító MiG-21-esek szereplése igazi siker lett, és elmondhatjuk ezt most is, hiszen 25 évvel a magyarok szereplése után 2018-ba a Román Légierő MiG-21-esének bemutatója az egyik leginkább várt programpont a Brit Királyi Légierő 100. jubileuma kapcsán megrendezett RIAT-on. A Sky Hussars szerepléséből folytatást is szerettek volna az Air Tattoo szervezői, hiszen meghívást kaptak a soron következő fairfordi és egyéb európai rendezvényekre is, ebből azonban nem lett semmi, mivel az akkori vezetés nem engedélyezte az Égi Huszárok kötelékének további működését. A kötelék 1993-ban, egy kecskeméti sajtónapon repülte utolsó bemutatóját, a nagy nemzetközi és hazai siker sem volt elég ahhoz, hogy a magyar MiG-21-esekből álló kötelék visszatérő szereplője legyen a repülőnapoknak.

Akinek a fent említett rendezvényeken nem volt még lehetősége megtekinteni a Sky Hussars kötelék MiG-21-es vadászgépeinek bemutatóját, illetve magát a repülőgépeket, annak érdemes ellátogatnia a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumba, ahol a kiállított repülőgépek között megtekinthető a kötelék 1904-es oldalszámú, sárgára lefestett, Cápeti névre keresztelt MiG-21-ese, melyet szép állapotban, különleges festését megtartva sikerült megőrizni az utókornak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
2025-03-04 13:22:43
A Wizz Air új partnerséget jelent be a Revoluttal, a világszerte több mint 50 millió felhasználóval és több százezer üzleti ügyféllel rendelkező fintech-kel. Az együttműködés eredményeként több mint 60 millió ügyfél számára elérhető lesz a biztonságos, egykattintásos fizetés először a légitársaság mobilalkalmazásában, májustól pedig a honlapján keresztül is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.
2025. 02. 27., 16:09
Az ezredforduló környékén egy gyorsposta-szállítással foglalkozó, svájci központú légiforgalmi cég magyar leányvállalata, a Farnair Hungary a legismertebbek között volt.

  Legfrissebbek most

A szokásosnál is nagyobb vihart kavart az Azerbaijan Airlines 2024. december 25-én Bakuból Groznijba tartó 8243-as járatának katasztrófája. A gép a kazahsztáni Aktau repülőterétől nem messze zuhant le: az utolsó másodpercekről kamerafelvétel is készült. A gépen 67-en voltak - 29 személy élte túl a becsapódást.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.